Princess Peach: Showtime! review - Vraagt om een encore

In mijn Princess Peach: Showtime! preview was ik al heel erg te spreken over de game. De sfeer, de variatie in gameplay en passende art style die ik beschreef in de preview maakte mij nog nieuwsgieriger naar de volledige release. Nu is de volledige game onlangs uitgekomen en mocht ik ook met het reviewexemplaar aan de slag. Vol enthousiasme dook ik in Princess Peach: Showtime! om erachter te komen of mijn eerste indrukken stand hebben gehouden of dat de game toch wat zure ondertonen heeft gekregen.

Peach pakt letterlijk en figuurlijk de hoofdrol

Princess Peach: Showtime! volgt het avontuur van Peach dat in het zuur loopt. Net op het moment dat de voorstelling in het Sparkeltheater gaat beginnen vallen Grape en de Zure Tros het theater binnen en zetten ze alles op stelten. Uiteindelijk verliest Peach haar iconische kroon en blijft ze alleen in het theater over, nadat haar trouwe Toads met een windvlaag naar buiten zijn gewaaid. Al snel vindt Peach Stella, de bewaker van het theater, die je smeekt om hulp. De Sparkla’s, de hoofdrolspelers en helden van de toneelstukken zijn namelijk nergens te bekennen. Peach besluit de hoofdrol op zich te nemen en verschillende toneelstukken te betreden om ze te bevrijden van de invloeden van de Zure Tros. Het is geweldig om te zien dat Peach eindelijk weer een volwaardig avontuur beleeft sinds 2005. Je ziet dat Nintendo veel aandacht heeft gestoken om Peach de heldin te maken.

Van de kostuums, waar ik zo nog verder op in ga, tot de geweldige soundtrack en sound effecten die je echt het gevoel geven dat je in een theater zit. Zo steelt de Zeemeerminnen-soundtrack de show, met het gevoel dat je in de kleine zeemeermin zit. Het Sparkeltheater is een geweldige omgeving om te spelen en te ontdekken. Peach heeft een geweldige plek om haar eerste console avontuur op te beleven. Het enige jammere is dat de performance niet meewerkt om de prachtige omgeving compleet te maken. De haperende beelden waar ik het over het had in mijn preview zitten er nog steeds in, wat echt zonde is. Met de laadschermen heb je ook hele erge framerate drops die je helaas een beetje uit de immersie halen. Hopelijk wordt dat in de toekomst verholpen met een update, maar op het moment van schrijven is het één van de grootste minpunten.

Princess Peach Showtime review1

Kostuums stelen de show

De kostuums stelen de show in Princess Peach: Showtime! Niet alleen geven ze haar vaardigheden die haar helpen in het avontuur, maar laten haar er ook nog eens geweldig uitzien. Wel werd mijn vermoeden al snel bevestigd dat er kostuums hergebruikt worden in levels. Is dat erg? Nee, het is begrijpelijk dat Nintendo niet elke verdieping nieuwe kostuums laat bevatten. Dit neemt niet weg dat Princess Peach: Showtime! een game vol variatie is. Zo speel je als een dappere zwaardvechter, een Banketbakker, Ninja, Cowgirl, Zeemeermin, IJsdanseres, Detective, Kung Fu vechter en een meesterdief. Elk level heeft een uniek aspect dat bij de desbetreffende transformatie aansluit. Zo herover je een kasteel in het zwaardvechters level, los je een diefstal op als detective en red je onder andere een stad van Zure Tros aliens in het Mighty Peach-level. Alle levels zijn vermakelijk en hebben de perfecte lengte, waardoor ze niet saai worden.

Het enige jammere is dat de basislevels van de kostuums heel goed uitgewerkt zijn, maar in de levels waar de kostuums terugkeren is wel een duidelijk kwaliteitsverschil te zien. Zo heb je in het extra cowgirl-level een wilde westen achtervolging met een trein en de nodige actie, maar het level waar Banketbakker Peach in terugkeert is letterlijk hetzelfde level, maar dan met iets meer tijdsdruk en een spookachtig sfeertje. Nog steeds vermakelijk, maar wel jammer dat ze niet een andere invalshoek of minigame hebben gepakt, vooral om dat deze transformatie letterlijk de schattigste is in de hele game. Met het voltooien de extra transformatie levels krijg je toegang tot mysterieuze deuren in de kelder van het Sparkeltheater. Hier is het mogelijk om de Sparkla’s, de officiële hoofdrolspelers van de toneelstukken, te bevrijden. Dit zijn leuke uitdagingen om te bewijzen dat je de transformaties volledig onder de knie hebt. Helaas vallen ook hier de levels een beetje in herhaling, maar door de extra uitdaging wordt er veel goed gemaakt.

Princess Peach Showtime preview 1Princess Peach Showtime preview 1Princess Peach Showtime preview 1Princess Peach Showtime preview 1Princess Peach Showtime preview 1Princess Peach Showtime preview 1Princess Peach Showtime preview 1Princess Peach Showtime preview 1Princess Peach Showtime preview 1Princess Peach Showtime preview 1

Verrassende eindbazen

Met simpele controls is Princess Peach: Showtime! makkelijk onder de knie te krijgen. Met de A knop spring je, B gebruik je voor de vaardigheid van een kostuum en met ZL/ZR kan je poseren om geheime plekken te ontdekken. Het is fijn om een game te hebben waar je niet alle knoppen voor hoeft te gebruiken of om alle commands uit je hoofd te leren. Dit maakt de Peach-game ook ideaal voor jongere gamers om op te pakken en kennis te maken met het medium. Voor de Mario-veteranen is dit misschien een tegenvaller, maar ik vind de toegankelijkheid in controls een goed iets. Dit maakt Princess Peach: Showtime! de ideale relaxgame of introductie tot de hobby.

Iets wat ik helemaal niet zag aankomen, waren de eindbazen in Princess Peach: Showtime! In de levels zelf zaten er al een aantal grote vijanden en ik dacht dat het daarbij bleef, maar toen ik het laatste level van een verdieping uitspeelde verscheen er opeens een grote deur. Met de Sparkles die je in de levels verzameld hebt, kan je deze deuren openen. Daar neem je het op tegen de trouwste onderdanen van Grape. Deze gevechten zijn echt leuk om te spelen en zijn geweldige toevoegingen aan de game. Met name de boss Light Feng is geweldig. Tijdens deze boss moet Peach een hoog gebouw beklimmen, terwijl de slang verschillende obstakels op haar afstuurt en de tijd terugdraait als je in zijn gezichtsveld komt.

Princess Peach Showtime review2

Het eindoordeel van Jolien Mauritsz

Princess Peach: Showtime! is een game die vraagt om een encore. De game heeft een geweldige locatie, soundtrack, bosses en power-ups. Het enige jammere is dat de performance niet altijd even al te best is met lange laadschermen met framedrops. In de levels waarin kostuums hergebruikt worden is vaak ook een kwaliteitsverschil te zien in vergelijking met de basislevels. Ondanks deze minpunten vermaak ik mij echt met Princess Peach: Showtime! en hoop ik dat er in de toekomst een vervolg of nieuwe game van de prinses gaat verschijnen.

• Geweldige sfeer
  • Transformaties zijn geweldig
  • Eindbazen zijn leuke verrassing
  • Makkelijke controls
  • Ideale introductie tot gaming
  • Performance issues zijn jammer
  • Sommige levels vallen tegen in vergelijking met voorgaande

Jolien mag dan wel poeslief ogen, maar onder dat schattige laagje zit een ongekende nieuwstijger. Deze dame weet van alles wel wat en schuwt er geen moment voor om haar mening keihard op een presenteerblaadje te serveren. Televisie, films, games, series of zelfs talkshows, Jolien weet letterlijk alles. Nee nee, echt alles! Geloof je ons niet? Stel d’r maar op de proef!

Packshot Princess Peach: Showtime!

-

Nintendo Switch