Preview: Princess Peach: Showtime! - Een toneelstuk vol variatie

Aangepast: 24 februari 2024 16:53

Met de aankondiging van Princess Peach: Showtime! krijgt de prinses van The Toadstool Kingdom haar eerste, eigen console-avontuur. Ik was meteen benieuwd naar deze game, maar één grote vraag kwam bij me op: wat voor game is het eigenlijk? In de trailers zien we de nodige transformaties van Peach, maar de gameplay blijft onduidelijk. Toen Nintendo ons uitnodigde om de preview build te spelen, greep ik deze kans aan om een antwoord op mijn vraag te krijgen en natuurlijk om de game te spelen.

Het uitje van Peach wordt zuur

Peach loopt met een paar Toads rond het kasteel, als één van de paddenstoelen een flyer vindt van het Sprankeltheater. De Prinses besluit naar het theater te gaan voor een uitje, maar al gauw krijgt dat een zuur ondertoontje. Kort na binnenkomst valt Grape met haar volgelingen, de Zure Tros, het theater binnen en zetten ze alles op stelten. Het is aan Peach om het theater te redden. Dit doet ze niet alleen. Ze krijgt namelijk hulp van Stella, de beschermer van het theater. Met haar hulp treedt Peach op in hoofdrollen van verschillende toneelstukken en moet ze elke verdieping bevrijden van de invloed van Grape in de Zure Tros.

Princess Peach Showtime preview

Schattig en duidelijk

De game ziet er uit, zoals je van een Peach-game kunt verwachten: kleurrijk, schattig en met de nodige transformaties in verschillende outfits. Het Sprankeltheater lijkt een prachtige omgeving om te ontdekken met de nodige unieke omgevingen. De build die ik heb gespeeld bevatte alleen de eerste etage van het theater. Elk level op deze etage had een unieke sfeer en uiterlijk. De eerste etage bevat een middeleeuws dorp, dojo, bakkerij en het Wilde Westen. Deze omgevingen zien er prachtig uit en de build speelde al aardig soepel. Je ziet wat grafische oneffenheden, maar dat is te verwachten in een preview build en ik heb er alle vertrouwen dat Princess Peach: Showtime! straalt wanneer deze uitkomt. De controls zijn duidelijk en makkelijk onder de knie te krijgen. Je bestuurt Peach met de linker Joy-Con, kan springen met A en een vaardigheid gebruiken met B. Op de vaardigheden ga ik straks uitgebreider in.

De levels zien er ook goed uit. Ze voelen niet te kort of te lang aan en het is duidelijk wat je per level moet doen. Toch zijn er genoeg geheime locaties in de levels om te ontdekken. Zo kan Peach op sommige plekken poseren en activeert dan een podium dat haar naar de geheime locatie brengt. Hier kan ze munten verzamelen of zelfs Sparkels vinden. De munten die je in de levels kunt verzamelen dienen ook als levens van de prinses. Elke keer als je een game over hebt, moet je tien munten betalen om het opnieuw te proberen. Het is een beetje alsof je een theaterticket opnieuw moet kopen. Sparkels zijn kleine sterren die over elk level verspreid zijn. De exacte rol van de Sparkels is in de demo nog niet duidelijk, maar het zoeken naar ze in elk level is een leuke extra uitdaging. Sommige zijn makkelijk te vinden, maar andere zitten verstopt in de geheime locaties of vereisen een specifieke actie om ze te verdienen. Hierbij kun je denken aan het voltooien van minigames of het bevrijden van personages die door de Zure Tros gevangen zijn genomen. Je kunt ook een jurkenstrikje vinden in elk level, maar de functie daarvan heb ik helaas nog niet kunnen ontdekken.

Princess Peach Showtime preview 1Princess Peach Showtime preview 1Princess Peach Showtime preview 1Princess Peach Showtime preview 1Princess Peach Showtime preview 1Princess Peach Showtime preview 1Princess Peach Showtime preview 1Princess Peach Showtime preview 1Princess Peach Showtime preview 1Princess Peach Showtime preview 1

Vol variatie

De grootste verrassing van Princess Peach: Showtime! is de variatie in de gameplay. De grote hamvraag bij deze game is: welk genre is het nou eigenlijk? Het antwoord is: van alles en nog wat. De prinses begint elk level in haar normale outfit en kan in die vorm de andere acteurs motiveren om acties uit te voeren en met haar strik aanvallen, maar met behulp van verschillende transformaties krijgt ze toegang tot veel nieuwe vaardigheden. Alleen al op de eerste etage is er een actie avontuur met Zwaardvechter Peach, een sneaklevel met Ninja Peach met platforming, het bakken van een cake met Banketbakker Peach om een festival te redden en een Wild West achtervolging met Cowgirl Peach. Elk level is een verrassing, want je weet niet wat je precies kunt verwachten. Sommige levels zijn meer op actie gericht en hebben boss fights aan het eind, andere zijn meer op puzzels of minigames gericht. Elk level voelde fris aan en had iets unieks. Het is lastig om een favoriet te benoemen, omdat het zo leuk was om er doorheen te spelen. Zo hebben Zwaardvechter Peach en Cowgirl Peach een boss fight die perfect aansluit bij de transformatie. Zwaardvechter Peach moet bijvoorbeeld een kasteel bestormen om de koning te redden en hierdoor neemt ze het op tegen de ridders van de Zure Tros.

Cowgirl Peach heeft een show off en een Wild West achtervolging met een boss fight aan het einde. De boss fights sluiten perfect aan op de vaardigheden die Peach op dat moment heeft. De ninja en banketbakkers-levels hebben geen boss fights, maar focussen op stealth en platformen, en het bakken van koekjes en versieren van taarten. Dat ik mij met deze demo heb vermaakt, is een understatement. De enige angst die nog heerst is en de vraag die hierdoor overblijft is: hoeveel etages en levels zijn er? Als er weinig etages in de volledige game zitten, kan het een geweldig, maar kort avontuur voor Princes Peach worden. Dit zou jammer zijn, want zij verdient een volwaardige game. Helaas kan ik uit demo niet opmaken hoe groot het Sprankeltheater precies is en moet ik wachten tot de volledige release om dat uit te zoeken.

Princess Peach Showtime preview1

Voorlopig oordeel van Jolien Mauritsz

Princess Peach: Showtime lijkt een geweldig spektakel te worden. De game ziet er goed uit, heeft duidelijke controls en de levels zien er prachtig uit. Ik heb me geen moment verveeld met de demo door de grote variatie in gameplay en baalde oprecht, toen ik de demo had uitgespeeld. Ik kan niet wachten op de volledige release van Princess Peach: Showtime! op 22 maart. De enige angst die ik heb, is dat er te weinig etages zijn om kapot te spelen, want qua gameplay heeft deze game het goed voor elkaar op de eerste etage!

Jolien mag dan wel poeslief ogen, maar onder dat schattige laagje zit een ongekende nieuwstijger. Deze dame weet van alles wel wat en schuwt er geen moment voor om haar mening keihard op een presenteerblaadje te serveren. Televisie, films, games, series of zelfs talkshows, Jolien weet letterlijk alles. Nee nee, echt alles! Geloof je ons niet? Stel d’r maar op de proef!

Packshot Princess Peach: Showtime!

-

Nintendo Switch