Review: Bulletstorm Pc

Oorlog is iets serieus en daar mogen geen grappen over gemaakt worden. Jij bent een Amerikaanse soldaat die altijd wint van de vijand. Er is 'n grote slechterik die snode plannen heeft. Uiteindelijk is er een plottwist waaruit blijkt dat je vriend de slechterik is. Zo gaat het verhaal ongeveer bij de laatste shooters. Bulletstorm gooit het over een andere boeg

Kunnen mensen vliegen?

Allereerst even een korte geschiedenisles. Bulletstorm komt van People Can Fly, de makers van Painkiller. Deze game liet een frisse wind waaien door een zee van serieuze shooters. Het deed iets anders en nam zichzelf niet serieus, in tegenstelling tot andere shooters in die tijd. Een tijdje terug kocht Epic Games de ontwikkelaar op. Bulletstorm is daarvan het gevolg.

Mensen kunnen vliegen!

Op het moment dat ik voor het eerst van Bulletstorm hoorde, was ik nog niet helemaal overtuigd. Ik ben geen man van trailers, maar toen ik eindelijk een trailer ging kijken, werd ik overdonderd. Het 'Kill With Skill' klonk wel erg interessant. Daarna kwam ik een parodie op Call of Duty tegen op het internet, genaamd Duty Calls. Pas aan het einde had ik door dat het van Bulletstorm was. Dat was voor mij het moment. Bulletstorm zal in huize van der Putten komen!

Mol met stijl

Daar gaat het allemaal om in Bulletstorm. Al redelijk snel zul je in het bezit zijn van een Leash en ietsje later zal het Skillshot-systeem geactiveerd worden. Het gaat er simpelweg om dat je zo creatief mogelijk bent in het omleggen van je vijanden. Je hebt hiervoor verschillende wapens, een genadeloos harde trap, je omgeving en je Leash tot je beschikking. De Leash is een van de vetste dingen die ik heb gezien in een shooter. Je zwaait ermee naar je vijand en hij komt naar je toe. De Leash werkt echter niet altijd even goed. Soms gaat de Leash op vijand A af, terwijl jij vijand B wilde grijpen. Ook verwacht je dat het tempo in de game ziedend hoog ligt. Dit valt helaas vies tegen. Je bent op momenten afhankelijk van je NPC om verder te komen. Bulletstorm zou vetter zijn als achtbaanrit, waarin je geen moment rust hebt en los kan gaan met de verschillende skillshots. Op zich is de Echo-modus daarvoor een goede vervanger. In Echo zul je alleen de actiemomenten spelen en hierop ook beoordeeld worden. Uiteindelijk is het natuurlijk de bedoeling dat je jouw skills laat zien in de multiplayer. Daarover zal ik volgende week meer vertellen.

Spektakel

Grafisch is Bulletstorm op sommige vlakken heel goed, maar op andere vlakken valt het ook weer tegen. Zo zijn de personages niet zo mooi gemodelleerd. Vooral de gezichten zijn zo emotieloos als een schildpad aan de antidepressiva. De omgevingen en de textures zijn dan wel weer heel vet vormgegeven. Ook de modellen van de vijanden (waar er overigens meer dan genoeg van zijn) vallen niet tegen.

Het paradijs

Bulletstorm gaat over een squad soldaten die zijn gevlucht voor hun bevelhebber, General Sarrano, nadat ze te weten zijn gekomen dat ze allemaal onschuldige mensen vermoordden. Terwijl Gray bezig is een nieuwe bounty hunter te mollen, botst het schip van het squad bijna tegen het gigantische schip waar Sarrano zich in bevindt. Het team besluit aan te vallen en dit wordt een groot deel uiteindelijk fataal. Het schip van Sarrano en het schip van Gray storten neer op een vervallen planeet. Grays maten Doc en Rell zijn gestorven en Ishi is een halve cyborg geworden. Uiteindelijk moeten ze met z'n tweeën de planeet verlaten, maar deze blijkt bevolkt te zijn. De planeet was vroeger een paradijs waar je met je familie heen kon. Nu is het oud en vervallen. Genoeg ruimte om helemaal los te gaan dus.

Het eindoordeel van Wouter van der Putten

Bulletstorm weet 'n ding verschrikkelijk goed te doen en dat is zichzelf niet serieus nemen. Het Skillshot-systeem is vet en zal voor veel replaywaarde zorgen. De omgevingen zijn heel vet. Constant denk je in een soort nieuw-Tsjernobyl te lopen. Jammer genoeg werkt de Leash niet altijd even goed en mag het tempo in de game wel wat constanter blijven.

• Neemt zichzelf niet serieus
  • Skillshots
  • Omgevingen