Review: Crusader Kings III - Een toonbeeld van strategiegames Pc

Aangepast: 31 augustus 2020 20:00

Na acht jaar is daar dan de opvolger van de succesvolle strategiegame Crusader Kings II. De ontwikkelaar, Paradox Development Studio, heeft Crusader Kings III in een nieuw jasje gestoken, terwijl ze toch de charme bewaren van de voorgangers in de serie. Zo zijn er natuurlijk verbeterde graphics en is de game een stuk toegankelijker gemaakt voor spelers die niet zeeën van tijd erin kunnen of willen steken. Crusader Kings III neemt je ook deze keer weer mee naar verschillende middeleeuwse tijdperken en een reeks aan uitdagingen om je rijk uit te breiden. In tegenstelling tot de eerdere Crusader Kings staan personages en de ontwikkeling van hun dynastie centraal in Crusader Kings III. Zorgen deze vernieuwingen er echter voor dat Crusader Kings III haar voorgangers overtreft? Lees vooral verder voor het antwoord op die vraag!

Een beetje hulp komt wel van pas

Toen ik de game voor het eerst opstartte, werd ik gelukkig verwelkomd door de vraag of ik een tutorial wilde spelen of niet. Die optie kwam als geroepen, want bij complexe strategiegames zoals de Crusader Kings-serie is het toch wel belangrijk om even je tijd te nemen om alles rustig door te nemen, zodat je niet ontmoedigd raakt door een overweldiging aan opties, gebeurtenissen en informatie. Doordat de game veel verschillende onderdelen heeft die allemaal invloed hebben op elkaar en het verloop van de game, duurde de tutorial een tijdje. Het begon bij de basis van welke controls je moest gebruiken en hoe je de camera kon bedienen, maar al snel ging het verder in op alle inhoudelijke informatie.

Uit die informatie bleek dat Crusader Kings III enorm veel onderdelen heeft die allemaal met elkaar in verband staan. De personages hebben bijvoorbeeld verschillende eigenschappen, zoals ongeduldigheid en arrogantie. Deze eigenschappen kunnen de vijf vaardigheden: diplomatie, martial, rentmeesterschap, intrigeren en leren, beïnvloeden. Hierdoor is je personage bijvoorbeeld beter in het uitbreiden van je rijk door zoveel mogelijk te leren, dan proberen vriendjes te worden met je buurlanden. Bij die vaardigheden hoort een overeenkomende levensstijl, waarin je een focus en perks kunt kiezen die je helpen om je doelen te behalen. Je moet dus goed alles op elkaar afstemmen om zo verder te komen in de game.

Eindeloze mogelijkheden

Zoals je wel merkt, moet je met veel dingen rekening houden in Crusader Kings III. Er lijken dan ook eindeloze mogelijkheden te zijn hoe jij het verhaal van de game vormgeeft. Het begint met het personage dat je kiest. Je kunt namelijk zoals gewoonlijk kiezen tussen heersers over de hele wereld, met hun eigen bijpassende culturen en religies, die elk een moeilijkheidsgraad hebben van easy, medium en hard. Zo koos ik ervoor om na mijn tutorial te beginnen met koning Malcolm III ‘Canmore’ uit Schotland. Deze heeft de moeilijkheidsgraad easy, waardoor ik onder andere wat meer land bezit, in de lijn sta om meerdere titels te erven en titels aan anderen kan geven om hun opinie van mij te doen stijgen. Die interactie met andere personages is essentieel in de game. Wanneer anderen namelijk een hoge opinie van je hebben, kun je veel meer voor elkaar krijgen wat goed voor jouw dynastie uitkomt. En ja, een lage opinie zorgt er dus voor dat je een beetje in de knoei komt.

Je personage, diens vaardigheden en eigenschappen zijn dus, tenminste als je voor de makkelijke weg kiest, het beginpunt van jouw eigen verhaal. Vooral de gekozen levensstijl brengt je in de richting waarop je de game laat ontwikkelen. Dat is echter niet alles wat invloed kan hebben op jouw rijk. Nu en dan komen er pop-ups waarin je vooral keuzes voorgelegd krijgt die impact hebben op: jouw eigenschappen, de eigenschappen van je kinderen, het niveau van de publieke opinie, in hoeverre een plan gaat werken en zelfs of je echtgenoot een hond of kat krijgt. Crusader Kings III is hierdoor erg dynamisch en zorgt ervoor dat je je relateert aan jouw gemaakte verhaal en de personages die erin spelen. Die vele mogelijkheden in combinatie met alle onderdelen waar je rekening mee moet houden, zijn soms best moeilijk om bij te houden.

Strategie boven alles

Het klinkt misschien als een dooddoener, omdat Crusader Kings III immers een strategiegame is, maar het is zeker zo dat je zonder een strategie in je hoofd nergens komt. Zo moet je goed kiezen wanneer je wel of niet oorlog gaat voeren, tegen welke personen je gaat samenspannen en hoe je dat aan gaat pakken. Een andere strategie kan zijn door te kiezen om je macht als ‘Dynast’ in te zetten, toch meer op de lange termijn te denken en voor de ‘Legacies’-optie te gaan of een balans te zoeken tussen beide. Als je bijvoorbeeld ervoor kiest om de Legacy Warfare te ontgrendelen, krijg je permanent voor elk lid van jouw dynastie een bonus. Deze bonus komt overeen met de bonussen die je krijgt van je levensstijl, maar dan iets minder. Dit kan dus uiteindelijk ervoor zorgen dat jij de bovenhand hebt in dringende situaties.

Gelukkig sta je er niet alleen voor om te bedenken wat je nou precies moet doen. Naast de tutorial biedt Crusader Kings III nog meer hulp om spelers wegwijs te maken. Er zijn in-game suggesties die je kunt volgen en de huidige situatie wordt weergeven, zodat je een overzicht hebt van wat er gaande is en wat voor mogelijkheden er voor je klaar staan. Ook staat er in de pop-ups wat voor invloed jouw keuze heeft op bijvoorbeeld situaties en andere personen. Als je dan toch even kwijt bent wat een bepaalde term inhoudt, kan de encyclopedie die verschijnt wanneer je je cursor op een gehighlighte tekst plaatst te hulp schieten. Want ja, het is niet alledaags om woorden zoals 'vassal' en 'duchy' tegen te komen of dat je weet wat nou precies 'high crown authority' omvat.

Het eindoordeel van Dionne Lips

Hoewel Crusader Kings III best complex in elkaar zit en het zeker niet voor de casual gamer geschikt is, is het wel een sterke game in het real time-strategy genre. Gelukkig is Crusader Kings III een stuk toegankelijker en makkelijker te spelen dan haar voorgangers door de vele toegevoegde hulpmiddelen. Al is het soms alsnog moeilijk om door te hebben wat je nou precies moet doen. De verschillende moeilijkheidsgraden en dat je zelf kunt bepalen op welk tempo de game zich afspeelt, komen in ieder geval goed van pas. Spelers kunnen zich beter onderdompelen in Crusader Kings III, doordat de personages, hun eigenschappen, hun vaardigheden en levensstijl alles een stuk persoonlijker maken. Dus als je nog een flink aantal uur aan vrije tijd te besteden hebt en je een zwak hebt voor strategiegames, dan is deze opvolger in de Crusader Kings-reeks zeker een aanrader!

• Tutorial voor beginnende spelers
  • Suggesties en advies
  • Veel narratieve mogelijkheden