Review: Disney Speedstorm - Afgeremd door een live service circus Nintendo Switch

Aangepast: 21 april 2023 14:15

Gameloft heeft met het succes van Disney Dreamlight Valley bewezen goud in handen te hebben het de rechten voor Disney-games. Het is dan ook niet zo gek dat zij daar meer profijt uit willen halen en dan is het idee voor een tegenhanger van Mario Kart natuurlijk snel geboren: Disney Speedstorm. Net als Disney Dreamlight Valley is Disney Speedstorm free-to-play, maar dat brengt vaak ook mogelijke problemen met zich mee. Ik heb uren vertoeft in een veel te krappe kart om te zien of Disney Speedstorm dé racegame is waar je op zit te wachten.

Disney Speedstorm review

Racen als je favoriete Disney personages

Misschien lijkt Disney Speedstorm op het eerste gezicht een vreemde overgang na Disney Dreamlight Valley, maar als je naar het euvre van Gameloft kijkt is het helemaal zo gek nog niet. Ze zijn bekend met het maken van racegames en hebben bijvoorbeeld de Asphalt-games ontwikkeld. Toch zal een arcade racer met Disney figuren waarschijnlijk een nog breder publiek aanspreken. Zeker aangezien er behoorlijk wat bekende personages in Disney Speedstorm terug te vinden zijn en waarschijnlijk nog meer die ze op termijn aan de game zullen toevoegen. Ik zal niet onder stoelen of banken steken dat ik best een Disney-fan ben. Ik mag graag kijken naar een Disneyfilm en heb dat van kinds af aan dan ook erg vaak gedaan. Ik stond dan ook helemaal klaar voor de start om met Disney Speedstorm aan de gang te gaan. Zeker bij het horen van de soundtrack, want de herkenbare deuntjes uit de films hebben een remix gekregen die het racen nog een stuk aangenamer maken.

Veelal in dit soort games zie je dan weer dezelfde populaire personages voorbij komen zoals Elsa uit Frozen, Simba uit de Lion King of natuurlijk de enige echte Mickey Mouse. Opvallend is dat Gameloft naast een Mickey Mouse, Donald Duck en Goofy ook voor andere personages durft te kiezen. Een Megara uit Hercules zie je namelijk niet zo vaak terug in Disney content en dat geldt bijvoorbeeld ook voor Figment. Gameloft heeft voor Disney Speedstorm een mooi scala aan populaire en ondergewaardeerde personages van stal gehaald om de game te introduceren. Wie had bijvoorbeeld gedacht dat je kon racen als Elisabeth Swan uit Pirates of the Caribbean? Ik in ieder geval niet. Er zitten verschillende thema's in de game. Verwacht dus content uit films als Belle en het Beest, Hercules, Mulan, Monsters Inc. en Jungle Book. Er zijn er nog een aantal en de kans is groot dat het zich in de toekomst uitbreidt. De personages zien er niet alleen uniek uit, maar zijn ook uniek in de zin dat wanneer zij een power-up pakken ze allemaal een eigen special hebben. Sommige reguliere power ups worden door verschillende personages ook anders benut. Pak je een boost op, dan krijgt Goofy bijvoorbeeld drie korte boosts achter elkaar, terwijl Mike Wazowski zijn boost meter volledig wordt gevuld.

Disney Speedstorm review1

Live service tot de nok

Je hoeft je niet snel te vervelen in Disney Speedstorm, maar hou er wel ernstig rekening mee dat je hier te maken hebt met een live service game. Vrijwel alles wat je kunt doen in deze racegame zit gekoppeld aan al dan niet tijdelijke online content. Om je banden vast op te warmen kun je starten met de gamemodus Starter Circuit. Dit zijn een zestal hoofdstukken waarbij er in ieder hoofdstuk een film centraal staat. Je racet dus op circuits uit die film, racet tegen personages uit die film en speelt items en personages vrij uit die film. Om sommige races en hoofdstukken te kunnen doen, moet je de desbetreffende racer hebben vrijgespeeld. Ondanks dat ik al best wat uurtjes in de game heb zitten, heb ik nog niet alle hoofdstukken kunnen racen. Ik heb namelijk Hercules en Jack Sparrow nog niet uitgespeeld. Megara en Elisabeth Swan wel, maar daar mag je die hoofdstukken dus niet mee racen.

Heel veel van de content hangt samen met seizoenen. Op het moment dat deze review live is, is het seizoen van Monsters Inc. in volle gang. De Season Tour is vergelijkbaar met Starter Circuit, maar verandert elk seizoen en om de zoveel dagen is er een nieuw hoofdstuk beschikbaar. Je kunt dus niet aan een stuk door alle content van het seizoen spelen. Disney Speedstorm is er echt op ingericht om je zo vaak mogelijk terug naar de game te krijgen. Ook kun je Limited Events doen om items vrij te spelen. Mocht je je liever willen meten met anderen, dan heb je Ranked Multiplayer en Regulated Multiplayer waarmee je aan de slag kunt. Vrijwel in elke gamemodus kun je verschillende soorten coins vrijspelen die je vervolgens weer in de shop kunt besteden voor (cosmetische) items. Het is ook mogelijk lokaal te spelen, maar dit kan slechts met twee spelers. Het is niet mogelijk om net als bij Mario Kart 8 met vier spelers tegelijk te spelen. Er zijn momenteel weinig verschillende tracks waarop je kunt racen, maar ieder circuit heeft wel een vier- of vijftal varianten om het interessant te houden. Het is te hopen dat in toekomstige seizoenen meer tracks worden toegevoegd.

Disney Speedstorm Review 1Disney Speedstorm Review 1Disney Speedstorm Review 1Disney Speedstorm Review 1Disney Speedstorm Review 1Disney Speedstorm Review 1Disney Speedstorm Review 1

Leuk, maar verre van perfect

Disney Speedstorm is in de basis een prima racegame, maar heeft ook best wel te kampen met een aantal mankementen. Iets dat mij het meest stoorde tijdens het spelen is dat er weinig ruimte is om gewoon rustig singleplayer te spelen. Het is bijna volledig gericht op de seizoensgebonden content en dat merk je overal in terug. Je hebt ontzettend veel verschillende soorten currency, waardoor je soms van gekkigheid niet meer weet hoe je aan welke soort currency kunt komen. Je hebt de Multiplayer Coin, Tokens en Season Coins. Dan heb je ook nog Seasonal Tickets, Universal Box Credits en - als je die hebt aangeschaft - Golden Pass Credits. Het maakt het geheel onnodig onoverzichtelijk. Dan heb je een hele zooi items om je racers te unlocken, te upgraden, crew members vrij te spelen en nog meer. Je moet je er echt in verdiepen voordat je in de gaten hebt welk item je voor wat precies nodig hebt. Er komt eigenlijk te veel op je af, zelfs al krijg je wel een korte rondleiding door de schermen.

Een ander probleem is de stabiliteit van de game. Het is natuurlijk fijn als een racegame een beetje soepel draait, maar ik had regelmatig last van haperingen en framedrops tijdens het racen. Bovendien hoef je voor Disney Speedstorm ook zeker niet te rekenen op een hoge framerate. De game draait namelijk zeker niet op 60fps. Zelfs een stabiele 30fps zit er niet echt in. Het tikt grafisch gezien ook zeker niet het niveau van bijvoorbeeld Mario Kart aan. De menu's zien er allemaal erg goed uit, maar eenmaal in een race oogt het een stuk minder. Goed genoeg, maar niet zaligmakend. De besturing is dan wel weer erg goed. De input die op je controller doet werkt goed in de game en voelt lekker en vertrouwd aan. De knoppen zijn voor de hand liggend ingedeeld, ondanks dat het iets afwijkt van soortgelijke racers.

Disney Speedstorm review2

Het eindoordeel van Patrick Lamers

Disney Speedstorm heeft enorme potentie, maar lijkt te verdrinken in live service elementen. Als je dat niet erg vindt dan is er nog een horde om te nemen: de stabiliteit. De 30fps worden vaak niet eens aangetikt en dat is behoorlijk jammer. Zeker als je ziet dat de game stampvol content zit, beschikt over een toffe soundtrack, lekker te besturen is en bovenal Disney uitademt. Als je zoekt naar een vermakelijke racer waar ook nog eens Disney figuren de hoofdrol vertolken, dan zit je bij Disney Speedstorm dus zeker aan het goede adres.

• Veel content
  • Goede balans in personages
  • Muziek
  • Menu's ogen strak
  • Besturing is prima
  • Goed gevulde seizoenen
  • Live service ligt er dik bovenop
  • Soms onoverzichtelijk
  • Draait niet soepel
Patrick Lamers Hoofdredacteur

Als Hoofdredacteur zijnde is Patrick altijd op de hoogte van de laatste nieuwtjes. Denk jij met een dikke scoop te komen, dan is Patrick je geheid al voor. Deze turbopapa’s gameverslaving begon ooit met DKC en The Legend of Zelda, maar kent vandaag de dag geen grens! Zelfs een tweeling in de luiers weet hem niet van zijn passie weg te houden.

Packshot Disney Speedstorm

-

Disney Interactive Studios