Nieuws
Drake Hollow uitgesteld door technische problemen
3 juli 2020De survivalgame Drake Hollow is uitgesteld tot een onbepaalde datum. The Molasses Flood geeft via Twitter een statement.
Life sucks. Dat weten de meeste onder ons onderhand wel. Is het daarom zo gek dat je als mens zijnde zo vaak wilt wegrennen? Op zoek naar een betekenis groter dan jezelf? In Drake Hollow staat dat onderwerp centraal. Deze survivalgame valt meteen op door de verbeelding van een aparte wereld en de vele wezens die je tegenkomt op dit stukje aarde. Maar dat sprookje kennen we onderhand toch? De belangrijkste vraag blijft natuurlijk of het leuk is om te spelen. En de game over radijsjes heeft zeker wat te bieden, maar niet zonder een lijstje met problemen te presenteren.
Het doel van Drake Hollow is simpel. Na wat tegenslagen in je alledaagse leven ga je op pad met een pratende kraai, wat elke tiener natuurlijk zonder na te denken zou doen. Je wordt geteleporteerd naar de wereld van de Drakes, want die hebben je hulp nodig. Als je de preview hebt gelezen, dan weet je al ongeveer hoe deze wereld werkt. De magische radijsbeestjes, genaamd Drakes, zijn bang en verstoppen zich voor het nachtmerriemonster collectief The Feral. Jij gaat echter deze beestjes weer een thuis geven en vecht zo langzaam tegen de regie van de monsters. De Drakes zijn waarschijnlijk de nummer één reden dat je gemotiveerd blijft om door te gaan. Deze beestjes hebben een ontzettend schattig design met leuke animaties. Dat de Drakes het overleven, is ook belangrijk voor de speler, want de relatie die jullie delen is symbiotisch. Niet alleen blijf je in leven, maar je kan ook lekker buffs verzamelen van de diverse Drakes die je redt in de wereld. Denk hierbij aan extra critical damage, meer snelheid of zelfs de vaardigheid om levens te stelen van je vijanden.
Yes, de Drakes maken een groot gedeelte van de ervaring goed. Zij zijn echter de enige motivatie die de speler heeft om door te spelen. Qua narratief is er bar weinig. Dit heeft meerdere oorzaken. De game is heel erg geneigd de speler te vertellen wat er gebeurd is, in plaats van de optie te geven om het zelf te ontdekken. Er zijn een aantal kleurrijke NPC's die jou vertellen waarom The Feral bestaat, hoe ze zijn gevormd, enzovoorts. Maar dit brengen ze in lappen met tekst en ze vertellen het op een bijzonder saaie manier. De game probeert ook heel subtiel een vermist kind scenario op de achtergrond af te spelen, alsof het jou uitmaakt wat de mensen denken die je achtergelaten hebt om de Drakes te redden. Die heb je ten eerste nooit ontmoet, ten tweede ga je ze nooit ontmoeten en ten derde zijn ze nooit ook maar een onderdeel van de gameplay loop in Drake Hollow. Het verhaal is dus zwak in deze survivalgame. Gelukkig is er iets anders waarmee je je tijd kan verdoen.
Een goede basisbouwer, zoals in Grounded of Minecraft is cruciaal voor een leuke survivalgame-ervaring. Drake Hollow scoort hier gelukkig heerlijke puntjes. De Drakes hebben namelijk een veilige plek nodig om te wonen, groeien en leven. Je moet rekening houden met hun honger- en dorstbehoeften, maar ook moet je ervoor zorgen dat er genoeg slaapplekken aanwezig zijn. Je moet er zelfs voor zorgen dat de Drakes genoeg vermaakt worden, want anders kunnen ze ook nog eens de pijp uitgaan. Gelukkig is een goede basis niet moeilijk om te maken, maar maakt het je leven wel een heel stuk makkelijker.
Je kan er namelijk voor zorgen dat je een constante stroom aan voedsel, water en entertainment naar binnenhaalt. Door Drakes omhoog te levelen ontgrendel je betere items en kun je nog meer Drakes opnemen in je basis. Gedurende je tijd met Drake Hollow ontgrendel je technieken zoals water en stroom, die ervoor zorgen dat je basis niet alleen meer diepgang krijgt, maar ook je voorzieningen heel sterk upgradet. Je moet ervoor zorgen dat je basis klaar is voor de aanvallen van The Feral. Raids zijn niet ongebruikelijk en kunnen voor flinke tegenslagen zorgen in je progressie. Gelukkig kun je allerlei defensieve opties gebruiken. Wij maakten meerdere ringen aan houten muren om onze basis heen, met bunkers en ballista-turrets rond de basis. Het was heerlijk om creatief en efficiënt aan het werk te gaan.
Je basis upgraden en je Drakes levelen is dus cruciaal in deze game. Maar hoe verzamel je de juiste items? Je gaat op exploratie naar de diverse eilanden die verspreid liggen over de map. Je ruimt deze eilanden leeg en je plukt ze haast kaal. Je gebruikt ook een waypoint-systeem om snel te kunnen reizen en nog meer hulpmiddelen te kunnen verzamelen via trucks. Bij de eerste paar eilanden was dit concept nog wel leuk. Het wordt echter heel snel repetitief en het voelt daardoor ook als een echt klusje. Het is niet bepaald leuk om zo veel te moeten doen en zeker niet wanneer je klaar bent met het levelen van je basis. Je zou denken dat de game de speler nog wel extra zou belonen voor al het harde werk, maar dat doet Drake Hollow niet. Er is geen reden om de eilanden helemaal te exploreren, want je bent al helemaal klaar met de game voordat het zo ver is. Je krijgt geen speciale items of zeldzame voorwerpen. Niks, nada en noppes.
Er is geen endgame content aanwezig in de game. Na de laatste boss ben je klaar en kun je alleen terugkeren door een oude save te herladen. Alle moeite die je gestopt hebt in de vorige maps zijn in principe voor niks. Dit kan echter tijdelijk zijn. De game is namelijk niet gelanceerd met de Sandbox-modus. Als Drake Hollow deze modus vanaf het begin gehad had, dan had je meteen een reden om door te spelen na de campaign. Nu is er geen motivatie om terug te keren nadat de credits afgespeeld zijn. Je kan ervoor kiezen om op een bepaalde map te blijven rondhangen en zo totale controle te grijpen. Dit hadden mijn co-op partner en ik gedaan op de eerste twee levels, maar zelfs dan krijg je het gevoel alsof het voor niets is. Dit gevoel werd erger toen niet alleen onze inventaris vol raakte, maar ook de grote kluis die elke speler kan gebruiken. Waarom daar een limiet op zit? Geen idee. Ook zijn er bar weinig opties om je items te sorteren, dus wanneer je er iets uit probeert te halen, dan was het altijd een drama.
De screenshots zijn genomen tijdens onze speelsessie van Drake Hollow op de Xbox One X.
Drake Hollow is zeker wel een aanwinst voor het genre, ondanks de problemen die het heeft. Om eerst het negatieve uit de weg te ruimen, je gaat in Drake Hollow vaak hetzelfde doen. Gepaard met een matig verhaal en de manier waarop de game je eigenlijk niks extra's geeft voor al je harde werk is jammer, maar niet het einde. Je basis bouwen in Drake Hollow blijft namelijk hartstikke leuk om te doen. De Drakes geven je toch een goede motivatie om ervoor te zorgen dat hun huis veilig en wel is. De hoeveelheid content die je in de game kan vinden, is ook van hoge klasse en het blijft een uniek spektakel om door de wereld heen te reizen. Wanneer een pratende kraai vraagt of je door een portaal heen wilt stappen, dan kan ik je adviseren om dat te doen. Het eindresultaat is namelijk heel wat uurtjes vermaak, ondanks een issue hier en daar.
Ons Brammeke is van alle markten thuis. Is hij niet nieuws aan het pennen, dan staat hij wel voor de camera of hangt hij achter de microfoon voor de Game Over-podcast. Een ding is in ieder geval wel zeker, Bram heeft altijd zijn hart op de tong en schuwt niet weg van een pittige discussie. We noemen Bram dan ook niet voor niets "het wonderkind" hier op de redactie.
In dit artikel
Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.
Ontwikkelaar:
The Molasses Flood
Uitgever:
Microsoft Game Studios
Release:
28 augustus 2020
Reviewscore:
Platforms:
Nieuws
De survivalgame Drake Hollow is uitgesteld tot een onbepaalde datum. The Molasses Flood geeft via Twitter een statement.
Preview
Nog een extra Xbox Insider artikel! Dit keer had Bram de gelegenheid om aan de slag te gaan met de bèta van Drake Hollow.
Nieuws
De releasedatum voor Drake Hollow is bekendgemaakt. De game die tijdens X019 werd onthuld is deze zomer te spelen.
Trailer
Het X019-evenement is in volle gang en Microsoft strooit met nieuwe aankondigingen van games. Eén daarvan is Drake Hollow, één duistere game met vreemde...