Review: FaceBreaker Xbox 360

Geplaatst: 13 september 2008 17:40

Ik ben nooit zo'n liefhebben geweest van vechtspellen. Zo nu en dan speel ik ze wel, maar het laatste vechtspel waar ik echt enthousiast van werd was Soulcalibur. Deze game gaf destijds dan ook meteen de aanleiding om een Sega Dreamcast te kopen. Een console waarvan ik overigens nog steeds vind dat hij een te vroege dood is gestorven, maar dat even terzijde. Toeval wil dat juist voor deze console een game uitkwam die eigenaardig veel weg had van FaceBreaker.

All American Hero

Net als Ready 2 Rumble is FaceBreaker een toegankelijke boxing game met een komische noot. Geen moeilijke tactieken en geen bestaande boxers of arena's. De game bevat verschillende boxers die nog stereotyper zijn dan Ivan Drago, Mr. T of Apollo Creed, om nog maar te zwijgen van All American Hero Rocky Balboa zelf. Meest komisch vond ik nog wel een dikke ninja. Een mollig ventje dat me het meest deed denken aan Jack Black. Het lachen verging me echter al snel toen hij me vastzette in de hoek en de meest onmogelijke moves tevoorschijn toverde. De linker en rechter hoeken vlogen me om de oren, waarna hij me met een genadeloze BoneBreaker uiteindelijk KO sloeg. En dat al in de tweede ronde van het kampioenschap waar ik aan meedeed, waarbij ik de moeilijkheidsgraad op het laagst had staan.

Best wel lastig

FaceBreaker is de eerste game die Electronic Arts onder het Freestyle-label uitgeeft. Het bijbehorende logo staat prominent afgebeeld op het DVD-hoesje en moet ervoor zorgen dat de casual gamers direct kunnen zien dat dit een game is die eenvoudig onder de knie te krijgen is. Bovenstaande alinea geeft echter al aan dat dit niet wil zeggen dat de game gemakkelijk is. De verschillende tegenstanders bieden behoorlijk wat uitdaging, waarbij het vooral zaak is om stoten aan elkaar te rijgen. Gevolg is dat een balkje onder in beeld langzaam volloopt, waarna je een FaceBreaker kunt uitdelen. Deze FaceBreaker is een extreem krachtige move, die direct een einde maakt aan de wedstrijd. Totdat je deze FaceBreaker kunt gebruiken zul je moeten blocken en ontwijken, omdat je balkje leegloopt wanneer je een stoot van je tegenstander ontvangt.

Royale bank

Dat de game voor casual gamers is ontworpen, is ook terug te zien in het aanbod aan gamemodi. Dit aanbod is namelijk vrij beperkt, maar toch ook uitgebreid genoeg. Zo is er de mogelijkheid om tegen een computertegenstander te sparren, om zodoende de besturing onder de knie te krijgen. Hoofdmodus van de game is Brawl For It All, waarin je elke ronde een andere tegenstander treft. Door de verschillende rondes heen zul je onder andere enkele boxers vrijspelen en verrast worden door komische commentaren van je tegenstanders in de tussenfilmpjes. Couch Royale is een modus die eens te meer bevestigt dat het Freestyle label aangeeft dat een game gemakkelijk op te pakken is. In deze modus kun je het met een paar vrienden op de bank omstebeurten tegen elkaar opnemen, waarbij de winnaar steeds blijft staan. Ten slotte is er ook nog de niet te ontbreken mogelijkheid om het via Xbox Live tegen andere gamers op te nemen.

Sla je schoonmoeder!

Lees eerst even wat ik met de kop van deze alinea bedoel, voordat je direct overgaat tot actie. In FaceBreaker is het namelijk mogelijk om jouw gezicht, of dat van je schoonmoeder of ex of van wie dan ook in te scannen met behulp van de Xbox Live Vision Camera. Vervolgens kun je deze foto op een boxer plakken om hem vervolgens flink onder handen te nemen. Altijd leuk om te zien hoe het hoofd van je grootste vijand bij elke stoot steeds iets meer vervormt, om hem of haar vervolgens met een FaceBreaker tegen de grond te slaan.

Het eindoordeel van Klaas Kuipers

FaceBreaker doet eigenlijk alles goed. De game is gemakkelijk onder de knie te krijgen, waardoor meteen al duidelijk wordt welke richting Electronic Arts op wil met het Freestyle label. Daarnaast kent de game een gelikte presentatie die zich uit in de manier waarop lichamen van de boxers langzaam maar zeker vervormen, alsmede in de menuus die er keurig en duidelijk uitzien. Een leuke game dus voor iedereen die even hersenloos een potje wil boxen.

• Gelikte presentatie
  • Humor
  • Eenvoudig onder de knie te krijgen