Review: Ninja Blade Pc

Met duizelingwekkende snelheid suis je naar beneden, recht op een wolkenkrabber af. Tussen je doel en jou bevinden zich grote demonische insecten. Wat doe je? Er dwars doorheen met behulp van je katana! Met snelle moves en een furie aan slagen desintegreren de vliegende gedrochten. Met een soepele koprol land je op de wolkenkrabber. Plots bevind je je tussen een horde kleinere gedrochten. Zoals een chef kok een ui tot snippers snijdt hak jij deze beesten tot appelmoes. Dan begint het gebouw te schudden. Een gigantisch monster knalt door de gevel heen! Met een aantal ontwijkende bewegingen en een kort wandelingetje over de muren en het plafond bevind je je op de kop van het grote gedrocht. Met een ferme stoot ploeg je je zwaard door de schedel en onderkaak van het beest, om dit op te volgen met een klievende klap, die de kop van de romp scheidt. Je springt van het zieltogende lichaam af, om tot ontdekking te komen dat het gebouw aan het instorten is. Je springt uit het raam, om op een afgevuurde raket te landen en al surfende door te gaan naar het volgende gevecht. Al met al een rustig dagje op het kantoor dus!

OMGWTF?!?

Dat was mijn reactie toen ik het spel voor het eerst speelde. Je doet als lid van het G.U.I.D.E. Squad, een team van elite ninja's, de ene over-the-top beul actie na de andere, waar ter vergelijking Neo Anderson (The Matrix, red.) een puntje aan kan zuigen. De grote vijanden in deze game zijn de Alpha-wormen, een soort parasieten die zich nestelen in het lichaam van de drager. Als het daarbij zou blijven was er geen stront aan de knikker. Maar nee, de wormen muteren de drager tot er weinig menselijks meer terug te zien is. Naar mate een slachtoffer langer aan het muteren is worden ze groter, insectachtiger, of zelfs gewoon een grote spin op steroïden 'with a bad attidude'. Erg duidelijk is dat deze gedrochten moeten worden gestopt. De game speelt zich af in het Tokyo van de nabije toekomst en, zoals eigenlijk hoort in Japanse games, dreigt deze Alpha-worm infectie de stad in de as te leggen. Aan jou en jouw mede G.U.I.D.E. ninja's om deze dreiging uit te roeien!

De actie achtbaan

In deze game is de actie razendsnel, en dit komt alleen over als het grafisch goed in elkaar zit. En dat zit deze game zeker te weten. Zowel de vijand als de G.U.I.D.E. ninja's zien er super uit en de bewegingen komen natuurlijk over. De omgeving is veelal de prachtig weergegeven skyline van Tokyo, met of zonder instortende gebouwen. Qua gameplay was ik minder enthousiast. Dit is een game die eigenlijk het beste uit de verf komt met een controller, en moeilijk is om vloeiend te spelen met de klassieke toetsenbord/muis combinatie. De actie is snel en goede reflexen zijn vereist, daar de Quick Time Events (snel op een toets drukken) zeer graag het hoofd om de hoek steken. Speciale moves, combo's en finishing moves vliegen je om de oren, en je weet al snel niet meer welke toets waarvoor was. Maar als het dan lukt om een combo/move/snel-op-toets-x-drukken actie te maken, zijn de reacties spectaculair.

Het eindoordeel van Joost van Dyck

Ik moet toegeven dat ik Ninja Blade met gemengde gevoelens heb gespeeld. Aan de ene kant was er een constante non-stop op hol geslagen goederentrein vol actie, die mijn monitor aan stukken dreigde te trekken en aan de andere kant de onwennige besturing. Nou moet ik eerlijk toegeven dat ik geen fan ben van dit genre, maar toch kon deze game mij goed vermaken. De totaal absurde actie, gave tegenstanders en ontzagwekkende baas beesten maken van deze game een belevenis. Armen binnenboord en de beugels aantrekken, want de achtbaan van actie gaat van start!

• Zeer vermakelijk
  • Brute vijanden
  • Over de top actie