Review: Ratchet & Clank: Size Matters PlayStation Portable

Aangepast: 12 januari 2020 00:38

Waar de Amerikanen ervoor kiezen in het Engels te zeggen dat "size matters", kiezen ze in het Nederlands voor "klein is fijn". Mocht je niet in de gaten hebben dat ik het hier over een game heb en niet over iets anders, zal ik je even uit die droom helpen. We praten hier namelijk niet over bepaalde lichaamsdelen van de man, zoals de uhm... voeten, maar over een Ratchet & Clank game voor de handheld van Sony. Deze heet in het Amerikaans namelijk Ratchet & Clank: Size Matters, maar kreeg in het Nederlands de stoere naam Ratchet & Clank: Klein is Fijn.

Verstoorde vakantie

Gamehelden moeten natuurlijk af en toe bijkomen van al hun gevechten tegen monsters. Ook Ratchet en Clank hebben hun rust regelmatig nodig en je begint deze game dan ook tijdens hun vakantie. De twee helden liggen lekker te chillen op het strand als een meisje een foto wil nemen. Dit meisje is ook de reden voor de rest van het verhaal. Waar het namelijk begint met haar verzoekje voor een foto, wordt het vervolgd met haar ontvoering door robots. Aan Ratchet en zijn maatje Clank de taak het ontvoerde meisje te redden.

Minder schattig dan de naam

Hoewel de Nederlandse vertaling dus doet klinken alsof het spel heel schattig is, is dat zeker niet het geval. Er zijn nog steeds gevechten met een hoop verschillende monsters waarbij de munitie in het rond vliegt. Hierbij is aan jou de keuze welk wapen je wilt gebruiken, want ook deze zijn weer volop aanwezig. Wapens zijn te koop in winkels, waar je moet betalen met de boutjes en moertjes die je op je reis tegenkomt. Elk wapen heeft zijn specifieke eigenschappen en naarmate een wapen vaker gebruikt wordt, zal het ook sterker worden. Naast allerlei wapens kun je ook je outfit af en toe een upgrade geven. Er zijn, net als bij de wapens, allerlei varianten met elk een andere eigenschap. Met bepaalde pakjes kun je net een stootje extra krijgen en andere pakjes geven je speciale krachten. Bij de outfits gaat het verder dan standaard setjes. Er is keuze uit onder andere handschoenen, helmen en shirts waar jij zelf de beste combinatie van kunt maken.

Veelzijdig

Ratchet & Clank: Klein is Fijn is een rasechte platformer, maar kent naast de bekende actie ook races, schietlevels en een hoop minigames. Deze wisselen elkaar regelmatig af en zorgen er dus voor dat de game een stuk gevarieerder is. Of dit positief of negatief is, ligt volledig aan de speler. Voor de echte platformdiehards die geen zin hebben in het oponthoud tijdens hun avontuur is het een minpunt. Voor de gamer die het wel lekker vindt af en toe iets anders te doen, is het een groot pluspunt.

Probleempje met rondkijken?

Een bekend minpunt van de PSP is natuurlijk het missen van een tweede analoge stick. Bij deze game lijkt dit op het eerste gezicht een probleem, aangezien je het liefst wilt lopen en tegelijkertijd ook nog om je heen wilt kijken. Gelukkig is hiervoor een oplossing gevonden: de L- en de R-knop. Wanneer je loopt kun je met de schouderknoppen het beeld draaien. In het begin zal dit waarschijnlijk niet al te soepel gaan, maar na een tijdje krijg je dit onder de knie en zul je monster na monster met gemak naar het hiernamaals kunnen knallen.

Nu al afgelopen?

Wat erg jammer aan de game is, is de speelduur. In een uurtje of tien is de game zeker uit te spelen. Natuurlijk heb je dan wel tien geweldige uurtjes achter de rug, maar het hadden er toch zeker wel twintig mogen zijn. Mocht je alle wapens, outfits en boutjes willen verzamelen en daarnaast alle minigames willen winnen, ben je natuurlijk een tijdje langer bezig.

Het eindoordeel van Bart Ruijter

Na Daxter komt hier dan eindelijk de tweede must-have platformer voor de PSP. Ratchet & Clank: Klein is Fijn doet het op bijna elk vlak goed, met de nadruk op bijna. De game bevat de vertrouwde humor, de gameplay is lekker gevarieerd en er zijn genoeg mogelijkheden om je wapens en outfits te veranderen. Grafisch doet de game nauwelijks onder voor Ratchet & Clank games op zijn grotere broer de PS2. Het "bijna"-gedeelte zit hem echter in de toch wat korte duur van het spel. Hierdoor krijgt de game niet de maximale vijf sterren, maar ondanks dat is dit toch een game die in een PSP-collectie thuishoort.

• Gevarieerde gameplay
  • Wapens en outfits veranderen
  • Veel minigames