Review: Stray - Komt zeker op zijn pootjes terecht PlayStation 5

Geplaatst: 25 juli 2022 10:00
Aangepast: 25 juli 2022 10:47

Laten we een ding vooropstellen, ik ben een hondenmens. Toch was mijn interesse gewekt toen Annapurna de game Stray aankondigde. Een game waar je als een straatkat in een stad gevuld met robots terecht komt en moet proberen daaruit te komen om zich weer te herenigen met zijn groep. Tijdens die missie komt de kat de nodige unieke personages tegen en moet hij verschillende obstakels overwinnen. De game kwam uit op PlayStation Plus Extra en ik besloot om de game te downloaden en de wereld van Stray te ontdekken.

Een hele slimme kat

De game begint met de kat bij zijn familie. Stray laat meteen een van zijn krachten zien en dat is dat de game er prachtig uitziet. Je wilt niet weten hoeveel foto’s ik heb gemaakt tijdens het spelen van Stray. Je begint in een groene omgeving, waar je de basisvaardigheden van de kat leert: springen, miauwen en het allerbelangrijkste: knuffelen. Terwijl ik aan het genieten was van de prachtige omgeving schrok ik echt toen de pijp waar mijn kat op sprong het begaf en het arme dier viel. Het is ook nog eens een diepe val, want de kat komt in de ondergrondse samenleving van een nog onbekende stad terecht. Een stad waar de mensheid is uitgestorven en de robots nu een eigen samenleving hebben opgebouwd.

Het is in ieder geval een sterk contrast met de natuurlijke omgeving van het begin. De kleuren zijn donkerder en de stad bestaat uit grote neonverlichtingen. De stad lijkt verlaten op een paar schattige wezentjes na. Alleen die schattige wezentjes genaamd Zurks blijken ineens niet zo schattig te zijn als er opeens een hele stoet op mij afkomt die de kat probeert op te eten. Gelukkig blijkt de straatkat een slimmerik te zijn, want door hoger te klimmen, weet hij uiteindelijk te ontsnappen. Dan ontdekt hij dat de borden hem proberen ergens naartoe te leiden. Dit leidt hem uiteindelijk naar B-12, een kleine robot en je partner in het avontuur. Met B-12 probeer je de weg uit de stad te vinden en de verschillende mysteries van de stad op te lossen.

Stray review foto

Door de ogen van een dier

Je kan zien dat Stray gemaakt is door kattenliefhebbers. Zo heb je de nodige deuren en kleden waar de kat zijn nagels kan aanscherpen, plekken om dutjes te doen en ook de nodige voorwerpen die je van muren en planken af kan duwen. Met het krabben maakt Stray goed gebruik van de DualSense controller en voel je het gewicht van de deur, terwijl je krabt. Bij dutjes voel je het snorren van de straatkat in je hand en dit soort details maakt Stray echt leuk om te spelen. Ik vond het ook interessant dat de game zich echt vanuit het perspectief van de straatkat afspeelt. Dit zorgt ervoor dat je in de puzzels ook als een kat moet nadenken, wat voor unieke oplossingen van de puzzels zorgt. Zo moet je heel veel klimmen om dingen te bereiken of met een open ton naar een bepaald punt rijden om daar bij te kunnen of door de ventilatieschaften kruipen om bij nieuwe plekken te komen. De wereld voelt ook heel groot, omdat je als klein dier speelt wat het verkennen van de wereld ook anders maakt.

Ik zat echt helemaal in de game de eerste paar uur. Ik krabde en stootte alles waar ik met de poten van de kat bij kon en schoot door het verhaal heen. Alleen naarmate de game vorderde en ik het einde naderde, begon ik mij steeds minder betrokken te voelen. Eerst snapte ik niet waarom, want de game is prachtig, heeft een unieke setting, passende soundtrack en al helemaal een uniek hoofdpersonage. Toch denk ik dat het spelen als een kat ook risico’s met zich meebrengt en die ook te zien zijn in Stray.

Stray review foto1

Weinig betrokkenheid

Je bent een kat en je gedraagt je ook als een kat. Hoewel B-12 een vertaler voor je is en met de robots kan praten, voelde ik mij niet zo betrokken als ik eigenlijk wilde zijn. Normaal ga ik elke npc af, maar in Stray liep ik de meeste voorbij. Waar ik ook een beetje van baalde, is dat je weinig vrijheid hebt in de springgedeeltes van de game. Alle routes zijn voor je bepaald en je hoeft eigenlijk alleen maar op de juiste knop te drukken op het juiste moment.

Stray is ook niet lang, tussen de vijf en tien uur is het mogelijk om de game uit te spelen. Voor mij was het precies de juiste lengte, maar verwacht geen uitgebreid kattenavontuur. Toch is mijn ervaring met Stray voor het allergrootste deel positief. Dit waren ook de enige punten waar ik tegenaan liep en dat was pas echt op het einde. De game is echt een aanrader en een leuk avontuur om door te spelen, zeker als je een katten-of dierenliefhebber bent.

Stray review 1Stray review 1Stray review 1Stray review 1

Het eindoordeel van Jolien Mauritsz

Stray is een vermakelijke avonturen- en puzzelgame met een schattig en uniek hoofdpersonage. De game ziet er prachtig uit en bevat de nodigde spannende momenten met de Zurks en andere obstakels. Het enige jammere is dat je door het spelen als een kat je je minder betrokken voelt bij het verhaal en je weinig vrijheid hebt in de springgedeeltes. Ondanks dat, is de game zeker aan te raden om te spelen, vooral voor dierenliefhebbers zoals ik.

• Je speelt als een schattige kat
  • Game ziet er prachtig uit
  • Game barst van de details
  • Uniek perspectief
  • Soundtrack is goed en passend
  • Je voelt je als kat minder betrokken bij het verhaal
  • Weinig vrijheid in springen

Jolien mag dan wel poeslief ogen, maar onder dat schattige laagje zit een ongekende nieuwstijger. Deze dame weet van alles wel wat en schuwt er geen moment voor om haar mening keihard op een presenteerblaadje te serveren. Televisie, films, games, series of zelfs talkshows, Jolien weet letterlijk alles. Nee nee, echt alles! Geloof je ons niet? Stel d’r maar op de proef!

Packshot Stray

-

Annapurna Interactive