Review: Super Meat Boy Forever - Valt wat over te zagen Nintendo Switch

Geplaatst: 28 december 2020 10:00
Aangepast: 28 december 2020 17:02

Zo'n tien jaar geleden bracht de tot dan toe relatief onbekende ontwikkelaar Team Meat de indie scene aan het schudden. Super Meat Boy werd uitgebracht en deze genadeloze platformer werd lovend ontvangen door het gros van de gamers. Het heeft even geduurd, maar de ontwikkelaar heeft een vervolg gemaakt. Iets waar menig Meat Boy-fan toch wel met enig enthousiasme naar uitkeek. Alleen nu is de vraag natuurlijk vooral of die tijd echt goed besteed is en of het enthousiasme van de fans beloond wordt met opnieuw een goede game. Ik kan in ieder geval wel verklappen dat Team Meat het met Super Meat Boy Forever over een andere boeg heeft gegooid.

onbekend

Meer verhaal

Team Meat heeft met Super Meat Boy Forever meer ingezet op het verhaal dan het vorige deel. Waar in Super Meat Boy vooral nog veel inspiratie uit Super Mario Bros. werd gehaald, is het hier een klein beetje diepgaander en meer eigen. Meat Boy en Bandage Girl hebben een kindje genaamd Nugget en het baby'tje wordt ontvoerd door de boosaardige Dr. Fetus. De kersverse ouders is er natuurlijk alles aan gelegen om hun wondertje weer terug te krijgen en moeten zich een weg door een groot scala aan levels zien te rennen, slaan en schoppen om hem weer terug te krijgen. Natuurlijk is het in de basis geen geweldig verhaal, maar er is vooral veel meer aandacht besteed aan het maken van mooie cutscenes om dit verhaal goed over te kunnen brengen.

Laten we eerlijk zijn, veel meer is voor een platformer als Super Meat Boy Forever ook helemaal niet nodig. De game verkoopt zichzelf vooral door de gameplay en niet omdat het een verhaal heeft dat je helemaal weet mee te slepen in alle emotie. Een aantal personages uit het eerste deel keren terug, waar er ook een aantal nieuwe personages zijn toegevoegd. Voor de mensen die niet simpel alleen levels willen uitspelen, is er ook de mogelijkheid om veel personages vrij te spelen zoals dat in het eerste deel ook al kon. Dus als je liever niet met de Meat Boy of Bandage Girl de levels doorspeelt dan is die mogelijkheid er. Je moet dan alleen wel even de andere personages unlocken.

onbekend

Andere aanpak

Opvallend genoeg heeft Team Meat het met Super Meat Boy Forever aangedurfd om van de gebaande paden te wijken. De speelstijl van de succesvolle eerdere game heeft plaatsgemaakt voor een freerunner. In tegenstelling tot Super Meat Boy ren je in deze nieuwe game dus automatisch en heb je alleen invloed op het springen en aanvallen. Dit zorgt er eigenlijk voor dat Super Meat Boy Forever ook qua manier van spelen heel anders aanvoelt dan zijn voorganger. Daarnaast heb je ook geen invloed op hoe snel je loopt, iets dat in het vorige deel wel degelijk uit kon maken wanneer je een level doorspeelde. Het zorgt ervoor dat deze game wel een hele andere beleving met zich meebrengt. Toch kan ik niet anders dan concluderen dat de gameplay in Super Meat Boy in dat opzicht wel lekkerder aanvoelde.

De controle lag veel meer bij de speler en minder bij de game. Dit zorgde ook voor wat meer uitdaging. In Super Meat Boy Forever ligt de uitdaging vooral in het onthouden van patronen. Op welk moment maak ik welke sprong? Wat is de timing bij het obstakel met die zaag? Wanneer moet ik precies bukken? Zodra je onthoud hoe je het moest doen zijn de levels op zichzelf best wel makkelijk. Om het onthouden van patronen tegen te gaan worden werelden gegenereerd. Het kan dus zijn dat in de ene game levels anders in elkaar steken dan in andere games. Zover ik kon zien zijn deze verschillen echter best wel verwaarloosbaar en gaat het maar om kleine gedeeltes van de levels. De leukste levels waren toch wel de bossfights, die stuk voor stuk mooi ontworpen waren.

onbekend

Fijn voor oog en oor

Er vloeit ook in dit deel weer enorm veel bloed, maar dat geldt zeker niet voor je oren. Het muzikale arrangement is uitstekend te noemen en past prima bij de feel van de game. Het opgejaagde gevoel dat je altijd bij Super Meat Boy-games hebt wordt versterkt door de muziek. Dit soort games is namelijk niet bedoeld om even op je gemak te spelen. Concentratie speelt namelijk een belangrijke rol. Met een tussenpozen van zo'n tien jaar ziet de game er ook een aanmerkelijk stuk beter uit dan z'n voorganger. De stijl heeft plaatsgemaakt voor een iets meer cartooneske stijl die erg fijn is om naar te kijken. Op het audiovisuele gebied kan ik dan ook niks meer dan lof uitbrengen voor wat Team Meat heeft gemaakt.

Het eindoordeel van Patrick Lamers

Super Meat Boy Forever is de langverwachte opvolger van Super Meat Boy waar we opmerkelijk weinig van hebben gehoord. Wellicht dat de radiostilte al enigszins deed vermoeden dat deze laatste game niet het succes kan evenaren van tien jaar geleden. Desalniettemin zijn er weer genoeg zagen, vijanden en lasers te vinden in deze game om er een echt Super Meat Boy-avontuur van te maken. Maak je dus maar vast klaar om talloze keren dood te gaan en de game uit te spelen op basis van trial en error. De echte platform liefhebber zal er van smullen, ondanks dat de keuze voor een freerunner niet zo lekker uitpakt.

    Prima
  • Super Meat Boy
  • Verbeterde stijl
  • Prima muziek
  • Goede platformer
  • Leuke bossfights
  • Freerunner
  • Minder uitdagend
Patrick Lamers Hoofdredacteur

Als Hoofdredacteur zijnde is Patrick altijd op de hoogte van de laatste nieuwtjes. Denk jij met een dikke scoop te komen, dan is Patrick je geheid al voor. Deze turbopapa’s gameverslaving begon ooit met DKC en The Legend of Zelda, maar kent vandaag de dag geen grens! Zelfs een tweeling in de luiers weet hem niet van zijn passie weg te houden.

Informatie bij dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot Super Meat Boy Forever

Series

-

Uitgever

Team Meat

Reviewscore

Platforms

Pc, PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch

Releasewindow

23 december 2020

Ontwikkelaar

Team Meat

Gameliner Awards

-

Lees meer
Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord