Trailer
Nieuwe trailer toont intense combat Shinobi: Art of Vengeance
3 juni 2025Er is een nieuwe trailer van Shinobi: Art of Vengeance verschenen. In deze trailer zien we de intense en snelle combat van deze nieuwe Shinobi-game.
Hup! Trek je zwarte kleding aan, raus geruisloos een zak chips uit de kast en prepareer je voor een bijzonder stijlvolle, handgetekende 2D-platformer die ouderwetse actie omhult met een modern jasje. Joe Musashi, de welbekende westerse ninja met zijn katana, kunai en Ninpo-magie, keert terug om de vijand een flink kopje kleiner te maken. En dat voelt beter dan ooit tevoren. Maar snijdt de katana als een Hattori Hanzō dwars door de vijand heen, of voelt het als een botte schroevendraaier waarmee je meerdere keren moet prikken? We zoeken het uit in deze review van Shinobi: Art of Vengeance voor Xbox Series X.

De langlopende franchise Shinobi keert terug in een vertrouwd, maar verfrissend nieuw jasje. Joe Musashi, de doofstomme ninja, ziet bij het opstarten van de game hoe zijn geliefde Oboro-clan wordt weggevaagd door ene Lord Ruse. Deze overduidelijk zeer krachtige machtsmisbruiker lijkt een persoonlijke vendetta te hebben tegen de clan en doet er alles aan om ook Musashi te vernietigen. Logischerwijs zonder succes, anders hadden we hier geen review. Shinobi: Art of Vengeance is een kleurrijke 2D-platformer die de uitdaging niet schuwt en er zelfs om smeekt herspeeld te worden. De game neemt je moeiteloos mee terug naar de hoogtijdagen van het genre. Precisie, snoeiharde actie en uitdagende platformsegmenten staan centraal. Toch zie je duidelijk dat dit een gloednieuwe game is, vooral dankzij de prachtige handgetekende visuals die het gevoel geven dat je naar een bewegend schilderij kijkt.
Ben je gewend aan moderne platformers? Dan zal Shinobi: Art of Vengeance even wennen zijn. De game is op momenten ouderwets moeilijk, niet alleen vanwege de combat, maar vooral door de uitdagingen die je voorgeschoteld krijgt. Denk aan blind jumps, bewegende onderdelen en heel, heel veel vijanden. Gelukkig draait Musashi zijn hand niet om voor wat uitdaging. Je beschikt over een flink arsenaal aan (aanschafbare) moves, Ninpo-magic (speciale aanvallen die je eens per charge kunt gebruiken), en een oplaadbare, allesverwoestende Ninjutsu-aanval. Daarnaast kun je double jumpen, dodgen en combo’s uitvoeren om de actie vloeiend te houden. Op sommige momenten voelt het chaotisch aan, maar zodra je het doorhebt, heb je het ook echt door. Overigens is de game op momenten aardig vergevingsgezind voor de gamer die helemaal geen zin heeft in frustratie. De levels zijn namelijk voorzien van een flink aantal checkpoints.

Als kind van de jaren ’90 ben ik gewend dat 2D-platformers doorgaans niet al te lang duren. In het geval van Shinobi: Art of Vengeance had ik mij daar dan ook aardig op verkeken: de game neemt met gemak zo’n dertien á veertien uur in beslag, en dat is alleen al voor de story mode. Dat komt vooral door de lange levels. Op zich geen straf, want elk level ziet er visueel anders uit en is prachtig vormgegeven. Toch kan de lengte op den duur wat vermoeiend worden. Met wat meer variatie was de ervaring nog sterker geweest. Maar goed, dat is muggenziften, want de levels zien er niet alleen waanzinnig uit, ze spelen vaak nog beter.
De game zit bomvol content. Elk level splitst zich op in meerdere paden, waardoor je constant van hot naar her rent. Dat is overigens geen verplichting, maar verkennen wordt rijkelijk beloond. Zo zijn er bijvoorbeeld Oboro Relics te vinden waarmee je nieuwe items in de shop kunt ontgrendelen. Daarnaast zijn er rifts voor extra uitdaging en diverse secrets om te ontdekken. De meeste daarvan zul je niet allemaal tijdens je eerste playthrough vinden. Naarmate je vordert, ontgrendel je namelijk tools zoals de grijphaak en klauwen, waarmee je nieuwe delen van eerdere levels kunt bereiken. Wie de game 100% wil uitspelen, is dus wel even bezig. Helemaal omdat je na het uitspelen van de story mode ook nog eens de Arcade- en Boss Rush-modi vrijspeelt.

Shinobi: Art of Vengeance is een bijzonder fijne game voor iedereen die niet terugdeinst voor een pittige 2D-platformer. De combat is vlijmscherp en ook het platformen zelf stelt niet teleur. De game oogt en voelt soms wat chaotisch, maar dat hoort juist bij de charme. Gelukkig speelt de game net zo fijn als hij eruitziet, want de visuele stijl is werkelijk een plaatje om naar te kijken. Ook qua gameplayvariatie is er genoeg te ontdekken, al kunnen sommige levels wat aan de lange kant aanvoelen. Dat verklaart meteen de speelduur, want met zo’n veertien uur op de teller kom je niet bekaaid weg. Wat wel enigszins kan irriteren, is de drang tot backtracken voor collectibles. Sommige delen van levels zijn pas toegankelijk zodra je later bepaalde items hebt verkregen. Dat voelt soms onnodig, maar vergroot tegelijkertijd de herspeelbaarheid. Hoe dan ook: haal Shinobi: Art of Vengeance gewoon in huis. Dit is ouderwets 2D-vermaak in een modern jasje. Ik kan je garanderen dat je er geen spijt van krijgt.
Als het gaat om passief sporten is Rudy een kei gezien hij regelmatig menig vechtersbaas tegen de vloer nokt en tanden laat rapen. Toch is hij niet vies van andere genres. Onder het motto “je moet toch alles in je leven geprobeerd hebben” experimenteert onze Amsterdammer zo nu en dan eens wat. Niet altijd even succesvol, geduld is namelijk niet echt zijn sterkste punt, net als een gracieuze winnaar zijn gedurende menig fighter…
In dit artikel
Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.
Ontwikkelaar:
Lizardcube
Uitgever:
SEGA
Release:
29 augustus 2025
Reviewscore:
Platforms:
Trailer
Er is een nieuwe trailer van Shinobi: Art of Vengeance verschenen. In deze trailer zien we de intense en snelle combat van deze nieuwe Shinobi-game.
Trailer
Lizardcube heeft een nieuwe game onthuld dat menig nostalgisch hart sneller doet kloppen. De makers van Streets of Rage 4 komen met Shinobi: Art of...