De Rondvraag: Welke uitgever en ontwikkelaar kunnen beter splitsen?

-

Het wil wel eens gebeuren dat op het eerste oog bepaalde uitgevers en ontwikkelaars een match made in heaven zijn. Later blijkt het tegendeel waar. Het lijkt haast een trend, maar steeds meer ontwikkelaars splitsen af van diens uitgever. Het meest recente voorbeeld is bijvoorbeeld Bungie die wellicht wijselijk afstand neemt van Activision. Soms blijven die ontwikkelaars echter ook veel te lang hangen bij de uitgever waar de games uiteindelijk de dupe van zijn. Dat bracht ons op de volgende vraag: Welke ontwikkelaar moet afscheid nemen van diens ontwikkelaar? Een lastige vraag, maar onze bollebozen hebben altijd wel een mening!

Joost met EA en Maxis

SimCity is een van die van de games die de echte gamer in mij ontwaakt heeft. Met SimCity op mijn Commodore64 en SimCity 2000 later op mijn PC heb ik honderden, zo niet duizenden uren, versleten. De ontwikkelaar van deze games, Maxis, ofwel six AM omgekeerd (het tijdstip waarop ze de naam bedachten) was toentertijd aangevoerd door Will Wright, de vader van alles dat Sim was. Nadat EA de studio in 1997 kocht ging het al snel bergafwaarts met de games en de bijbehorende studio. Binnen no-time leek alles opgehakt tot kleine dure stukken (HOEVEEL uitbreidingen voor de Sims? PARDON?) en werden de games steeds minder in kwaliteit. De laatste game waar Will Wright de hand in had, Spore, was naar mijn mening de laatste echte Maxis game. Will Wright verliet Maxis in 2009. De rest van Maxis werd steeds meer een cashcow. Of moet ik zeggen CashSim? De laatste SimCity was slecht, mede dankzij de always online en kapotte multiplayer die een potje nutteloos maakte als een van de spelers niet verder ging bouwen aan diens steden. Als Maxis weer onafhankelijk zou worden, met Will Wright wederom aan het roer, zou deze als een feniks uit de as herrezen studio weer een behoorlijke SiMCity kunnen produceren. Zoals het was en zoals het hoort, zonder de micro-dlc/microtransactie stank die EA in al haar studios laat hangen.

Patrick Lamers met Activision en Treyarch

De recente scheiding tussen Activision en Bungie gaat hopelijk leiden tot een bevrijding van Bungie. In navolging hiervan zouden van mij nog meer ontwikkelaars de wegen met Activision mogen scheiden. Zoals je begrijpt; ik ben geen Activision-fan. Het zou naar mijn inziens een goede stap zijn wanneer alle Call of Duty-ontwikkelaars de banden met Activision zouden verbreken, maar er is er slechts één van de drie bij wie ik dat het liefst zou zien gebeuren. Ik ben mij ervan bewust dat ik geen populaire smaak heb, maar de Call of Duty-games uit de stal van Treyarch vind ik kwalitatief toch de beste uit de serie. Dat maakt dan ook dat ik maar wat graag zou zien dat Treyarch Activision de rug toekeert in de hoop dat dit de games die zij ontwikkelen ten goede gaat komen. Het zou een goede zet zijn een uitgever te vinden waarbij de dollartekens in de ogen niet de boventoon voeren. Natuurlijk willen we allemaal geld verdienen, maar het gaat ook om de manier waarop.

Peter met EA en BioWare

Ik heb vaak een lans gebroken voor EA. Ten tijde dat ze Dead Space en Mirror's Edge uitbrachten in 2008 waren ze erg goed bezig, en zelfs de CEO gaf toen de epic fails uit het verleden toe. Ze gingen toen ook veel launchtitels en kleinere games publiceren. Helaas was dat niet van lange duur. Toen uiteindelijk BioWare bij EA kwam te zitten, werd er niet positief op gereageerd. Inmiddels ben ik het voordeel van de twijfel ook kwijt. Ik weet niet wat er precies aan de hand is met BioWare, maar sinds Mass Effect 3 is het eigenlijk allemaal niet meer echt wat het was. Anthem lijkt mij ook weer een "net niet" game waar EA baasjes overheen hebben gescheten. Dragon Age Inquisition is overigens wel een recente toptitel, maar verder heeft de studio absoluut niet meer de shine die het had ten tijde van Mass Effect 1, toen ze nog niet bij EA waren. En je maakt mij niet wijs dat dit niet iets met elkaar te maken heeft.

Kees met Square Enix en Crystal Dynamics

In 2013 verscheen Tomb Raider. Een geweldige game die de Tomb Raider-serie weer helemaal op de kaart heeft gezet. Het was tevens een succesvolle samenwerking tussen uitgever Square Enix en ontwikkelaar Crystal Dynamics. Het vervolg, Rise of the Tomb Raider, werd ook weer goed ontvangen, alhoewel het niet heel vernieuwend was. De DLC die zich afspeelde in een verwaarloosd Croft Mansion vond ik persoonlijk toffer dan de hoofdgame. Eind vorig jaar werd Shadow of the Tomb Raider uitgebracht, die weer hetzelfde trucje uithaalde wat misschien ook de reden is dat de verkoopcijfers wat tegen vallen. Aan de kwaliteit van de game ligt het niet, maar misschien is het beter als Square Enix en Crystal Dynamics uit elkaar gaan zodat de serie weer een nieuwe impuls krijgt. Een nieuwe samenwerking tussen een uitgever en ontwikkelaar kan zo nu en dan positief uitpakken. Tomb Raider kan in ieder geval weer wat vernieuwing gebruiken.

Hmm, misschien zijn deze afsplitsingen inderdaad een goede keuze. Zouden deze ontwikkelaars elders beter passen? Laat het ons ergens op het internet weten!

Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord