Dingen die Starfield: Shattered Space wel de moeite waard hadden gemaakt

-

De Shattered Space DLC van Starfield is uit en voor €29,99 krijg je een beetje meer Starfield. De DLC verkent meer van House Va'ruun, de religieuze gekkies uit het Starfield-universum. De DLC beloofde nieuwe verhalende content, een nieuwe planeet om te verkennen, nieuwe wapens en uitrusting, nieuwe vijanden en wat extra toevoegingen en verbeteringen aan de basisgame. Na een paar uur aan de DLC te hebben besteed, en het daarmee ook meteen uit te hebben gespeeld, moet ik helaas bekennen dat het me toch wat tegenviel. Nu ben ik geen gameontwikkelaar, maar heb ik toch en drietal tips voor Bethesda die de Starfield: Shattered Space DLC tot een groter succes hadden kunnen maken.

Meer DLC voor je geld

€29,99 is de prijs van een indiegame. Sommige indiegames hebben wel honderd uur aan content, afhankelijk van wat voor game het is. De Shattered Space DLC van Starfield kun je in een uurtje of acht wel uitspelen. Er zijn ook een handjevol sidequests te vinden, waar je ook nog wel een paar uur mee zoet kunt zijn. Je kunt naar de nieuwe planeet Va'ruun'kai afreizen, daar spelen ook de quests en missies van de DLC zich af. Va'ruun'kai is op zich best een toffe planeet, met betrekking tot de esthetiek en de vibe die er hangt. Ook kun je met de nieuwe REV-8 een stuk gemakkelijker over een planeet heen reizen en alles verkennen. Het probleem is alleen dat het slechts één nieuwe planeet is die er aan de game wordt toegevoegd, waar zo'n beetje de hele verhaallijn van de DLC zich afspeelt.

Het zou beter zijn geweest als de questline wat langer was geweest, met meer quests en meer keuzes die je kunt maken. In Starfield was het maken van keuzes belangrijk en dit droeg ook bij aan een groot deel van de herspeelbaarheid. In Shattered Space zijn er maar heel weinig keuzes die je kunt maken tijdens de quests en hebben die keuzes ook nog eens een kleine impact op het verloop van de verhaallijn. Ook was het beter geweest als er meer nieuwe plekken waren om te verkennen. Het was leuk geweest als je naast Va'ruun'kai ook nog andere nieuwe planeten kon bezoeken, meer ruimtestations, verlaten basissen, of nieuwe ruïnes. Ook zouden meer nieuwe vijanden dan alleen de Phantoms ook een goede toevoeging zijn geweest. Gekke aliens zijn wat Starfield echt mist.

Starfield Shattered Space

Meer diepgang voor je geld

Een handjevol quests op een nieuwe planeet zijn dus niet genoeg om een DLC van €29,99 te rechtvaardigen. Wellicht wel als de kwaliteit van de inhoud van hoog niveau zou zijn, maar dat is het helaas ook niet. De quests hebben niet veel diepgang, de NPC's die de DLC heeft geïntroduceerd hebben geen indruk op me gemaakt en in het algemeen voelt alles gewoon een beetje als geschrapte content die eigenlijk in de basisgame had moeten zitten. House Va'ruun is één van de verschillende facties die je in de basisgame al tegen bent gekomen. De andere facties hebben uitgebreide questlines gekregen, maar House Va'ruun niet. De questline die nu in de DLC zit, had eigenlijk gewoon een faction questline in de basisgame moeten zijn.

Ik had liever gezien dat de DLC verder de diepte in zou gaan wat betreft House Va'ruun en het religieuze aspect van de factie. Deze factie is het meest interessant van alle facties in die in de game zitten en de potentie om erg uitgebreid en diep in te gaan op de lore achter alles zit er zeker in. Het is alleen met de hoeveelheid content en het oppervlakkige schrijfwerk niet echt gelukt om de diepte in te gaan en een echte impact achter te laten. Zonde.

Starfield Shattered Space1

Betere performance voor je geld

Starfield heeft vanaf het begin last gehad van wat performanceproblemen. Sommige quests waren buggy, er waren visuele glitches en soms blijft de game hangen tijdens de laadschermen, waar er erg veel van zijn. Met de Shattered Space DLC is ook een grote patch uitgekomen die de performanceproblemen aan zou moeten pakken en wat Quality of Life-upgrades toevoegt. Deze toevoegingen en verbeteringen zijn echter niet genoeg om de kernproblemen van Starfield aan te pakken en van de game echt meesterwerk te maken. Helaas is de DLC ook niet vrij van performanceproblemen. Er zitten een aantal visuele glitches in de DLC die gewoon best knullig zijn en ook hier zit er een bug in waardoor je een quest niet goed in kunt leveren. Dezelfde problemen dus, maar dan op een andere planeet.

Bethesda zou er goed aan doen om een voorbeeld te nemen aan No Man's Sky. Een reboot of in ieder geval een grote revisie van Starfield zou een hoop spelers terug laten keren naar de game en zelfs nieuwe spelers aantrekken. De kern van Starfield is momenteel simpelweg niet zo sterk als die van bijvoorbeeld Skyrim of Fallout 4 en Shattered Space heeft dit niet kunnen verbeteren. Dat is enorm jammer, want Starfield heeft in mijn ogen echt de potentie om een hele grote en fijne game te worden waar je nog jaren van kunt genieten.

Starfield Shattered Space2

Nou Todd, als je dit leest, doe er je voordeel mee!

Claudia Tjia Redacteur

Onze eigen Cloud heeft een hele andere missie dan Cloud uit Final Fantasy VII. Het is haar doel om je continu te voorzien van het meest verse en sappige nieuws. Is ze niet aan het tikken, dan slacht ze monsters, bevrijdt ze koninkrijken en komt ze jonkheren te hulp in epische JRPG’s.

Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord