Nieuws
Larian onthult inhoud Baldur's Gate 3 Patch 8
28 november 2024Crossplay en nog veel meer functies komen volgend jaar naar Baldur's Gate 3! Dat kondigde ontwikkelaar Larian Studio's onlangs aan in een uitgebreide...
Net als bij veel andere RPG's word je bijna direct aan het begin van Baldur's Gate 3 in de character creation gegooid. Het is aan jou om je eigen personage te maken. Naast het uiterlijk moet je besluiten welke race en subrace je kiest, wat je class wordt en wat de achtergrond van je personage is. Om te voorkomen dat je meer dan een uur in de character creation zit, helpen wij je op weg. In deze guide vind je alle races en subraces van Baldur's Gate 3. Welke bonussen ze allemaal hebben en welke class het beste past bij een race.
Baldur’s Gate 3 is een gigantische RPG die vol zit met keuzes en veel vrijheid biedt voor de speler. Direct aan het begin van de game moet je al een belangrijke keuze maken. Er zijn namelijk elf races en jij moet gaan bepalen tot welke race jouw personage behoort. Voordat je die keuze kunt maken, moet je eerst weten welke invloed een race heeft op de gameplay. Als eerste heeft de race invloed op de dialoog opties en hoe NPC’s naar jouw personage kijken. Vooral de Tieflings worden nogal wantrouwig aangekeken. Ten tweede heeft elke race een aantal bonussen die invloed hebben op de gameplay en eventueel op de class die je gaat kiezen. Het belangrijkste om te weten is dat je de race en het uiterlijk van je personage niet kunt veranderen. Je moet dus al tevreden zijn met het personage dat je hebt gemaakt in de character creation. De class is daardoor een stuk minder belangrijk, want na een aantal uur kun je voor tweehonderd muntstukken je class, subclass, spells en Cantrips aanpassen. In principe kun je geen foute keuzes maken, dus wees niet bang dat de race die jij hebt gekozen niet past bij een specifieke class. De combinaties tussen race en class zijn voornamelijk gericht op spelers die echt willen min-maxen.
Hoe kies je dan de juiste race in Baldur’s Gate 3? Je kunt eerst kijken wat jij vindt van het uiterlijk van bepaalde races en subraces. Je kunt het gezicht, huidskleur en het haar veranderen, maar het lichaam en speciale kenmerken blijven hetzelfde. Daarnaast kun je kijken naar de lore van de verschillende races. Hoewel dit geen invloed heeft op de gameplay, is het wel interessant als je besluit om je echt in te leven in je personage. Ben je meer geïnteresseerd in gameplay dan moet je vooral kijken naar de bonussen die een race en subrace heeft. Denk aan Darkvision, een gratis Cantrip en hun vaardigheden met bepaalde wapens en armour. Om je daarmee te helpen vind je hieronder een uitgebreide uitleg over de elf races en hun bijbehorende subraces.
Net zoals in veel andere fantasiewerelden staan de elven in Baldur’s Gate 3 bekend om hun lange leven en hun eenheid met de natuur. Hierdoor voelen ze zich thuis in het daglicht, maar ook in het donker. Dit betekent dan ook dat de elven Darkvision hebben en daardoor tot twaalf meter in het donker kunnen zien. Als het gaat om het vechten zijn ze voornamelijk bekwaam met de shortbow, longbow, short sword en longsword. Doordat elven afstammen van de Fey, kunnen ze niet in slaap worden gebracht door magische spreuken. Daarnaast worden er bij Saving Throws gericht op de charme-spreuk twee dobbelstenen ingezet.
High Elf: Hebben qua lore meer connectie met de Weave en voor de gameplay betekent dat, dat ze direct een Cantrip krijgen. Je kunt uit dertien Cantrips kiezen, waaronder de Fire Bolt, Mage Hand, Bone Chill en Ray of Frost. Hierdoor zijn ze onder andere geschikt voor de classes: Wizard, Ranger, Paladin of Druid.
Wood Elf: Zijn opgegroeid in de bossen en zijn daardoor wat leniger. Ze hebben nu eenmaal veel getraind en zijn bekwaam in boogschieten en camouflage. De enige bonus die deze subrace heeft, is dat de Wood Elves 1,5 meter verder kunnen lopen tijdens een ronde. Dit komt dus bovenop de negen meter die ze al hebben. Met de lore en de bonus zijn ze goed te combineren met de Ranger en Rogue Class. Vooral omdat je als Rogue nu verder kunt lopen en direct toegang hebt tot de longbows.
Tieflings hebben veel te verduren in de wereld van Baldur’s Gate 3. Ze stammen af van de duivels uit de Nine Hells en daardoor worden ze wantrouwend aangekeken. Het helpt ook niet dat ze met hun duivelshoorns en staart nogal opvallen. Volgens de lore hebben ze vooral door hun arcane abilities weten te overleven. Door hun achtergrond hebben ze Darkvision waardoor ze tot twaalf meter in het donker kunnen zien. Aangezien ze afstammen van de duivels heeft vuur minder impact op ze. Hierdoor krijgen ze de helft minder schade van vuur.
Asmodeus Tiefling: Hebben hun ontstaan te danken aan Nessus, de diepste laag van de hel. Hierdoor kunnen ze zelf vuur oproepen en gebruiken. Dit zorgt ervoor dat je direct start met de Cantrip genaamd Produce Flame. Met de vlam wordt er een gebied van acht meter opgelicht. Wanneer je de vuurbal naar een vijand gooit, kun je één tot acht schade toebrengen. Deze subrace wordt vaak gecombineerd met Sorcerer, Wizard en Warlock.
Mephistopheles Tiefling: Stammen af van de duivel Mephistopheles en weten daardoor goed om te gaan met arcane magic. Je krijgt dan ook direct toegang tot de Cantrip: Mage Hand. Hiermee kun je binnen achttien meter een Spectral Hand oproepen die objecten kan gebruiken en verplaatsen. Net zoals de Asmodeus Tiefling passen Sorcerer, Warlock en Wizard bij deze race, maar ook Cleric en Bard worden veel genoemd.
Zariel Tiefling: Zoals de naam doet vermoeden zijn ze afstammelingen van Zariel en zijn daardoor beter met de Martial Arts. Ze hebben direct toegang tot de Cantrip: Thaumaturgy. Hiermee heb je voordeel op intimidation en performance checks. Naast de classes Warlock, Wizard en Sorcerer is de Cantrip goed te combineren met Fighter en Paladin.
Drows zoeken al jaren hun toevlucht in de Under Dark, waardoor ze een grijsachtige huidskleur hebben. Het volk is verdeeld in twee groeperingen die ook de subraces bepalen. Je hebt de groep die de God Loth, die graag duivelse streken uithaalt, aanbidden. Aan de andere kant heb je de Seldarine Drows die niet willen dat Loth de elven hoofdgod van de troon stoot. Door hun leefgebied hebben ze Darkvision die tot vierentwintig meter ingezet kan worden. Daarnaast zijn ze erg goed met rapiers, short swords en de hand crossbow. Net als de elven hebben ze nog Fey bloed en daardoor kunnen ze niet in slaap worden gebracht met magie. Daarnaast worden er twee dobbelstenen ingezet, wanneer een vijand de charme-spreuk op je gebruikt. Dit betekent dat de dobbelsteen met het hoogste getal wordt gebruikt.
Lolth-Sworn Drow: Deze subrace heeft geen invloed op de gameplay. Qua lore vereren ze een god die nogal corrupt en meedogenloos is. Ze hebben dankzij deze god rode ogen, waardoor ze in het donker een angstaanjagende uitstraling hebben.
Seldarine Drow: Biedt ook geen bonus, alleen hun verhaal is anders. Zij zijn namelijk op zoek naar bondgenoten in Faerûn, zodat ze uiteindelijk het conflict tussen de groeperingen van hun eigen volk kunnen beëindigen.
Doordat Drows zo goed in het donker kunnen zien, zijn ze vooral geschikt voor vechten op de lange afstand. Denk dan aan de Sorcerer, Wizard, Ranger (met kruisboog) of de Warlock. Wil je veel sluipen en gebruikmaken van het donker, dan is Rogue een goede optie.
Misschien wel de saaiste race uit Baldur’s Gate 3, maar je kunt mensen niet uitsluiten. Ondanks hun saaie uiterlijk zijn de mensen wel ontzettend vindingrijk. Door de Civil Militia zijn ze vaardig met spears, pikes, halberds en glaives. Qua armour kunnen ze dan weer light armour en schilden dragen. Juist doordat mensen overal een idee op hebben, kunnen ze meer in hun rugzak dragen. Daarnaast kun je kiezen in welke skill je nog meer proficient (bekwaam) wilt zijn. Je krijgt dan een hogere bonus, wanneer de dobbelsteen wordt ingezet bij deze skill. De mensen zijn niet onderverdeeld in subraces.
De community van Baldur’s Gate 3 is er bijna unaniem over eens dat elke class gecombineerd kan worden met de Humans. Dit is verrassend, want bij de andere races zie je dat er altijd top tier keuzes aanwezig zijn, vooral voor het min-maxen.
Volgens Larian Studios hebben nog maar weinig spelers gekozen voor de Githyanki, maar hun verhaal en bonussen moeten niet worden onderschat. Ze hebben al eeuwen te maken met de Mind Flayers en proberen deze uit te roeien. Dit doen ze door op draken door de Astral Sea te navigeren en met hun zwaard iedereen met Illithid-krachten te vermoorden. Door hun Astral Knowledge kun je elke keer een skill kiezen waar je proficiency in hebt. Hiermee wordt bedoeld dat je gedurende de game een skill kunt verhogen, tot je een Long Rest gebruikt. Je kunt dus je Dexterity of Wisdom tijdelijk verhogen, zodat je een bonus krijgt. Als het gaat om het vechten dan zijn ze vaardig met de short swords, longswords en greatswords. Ze kunnen zonder nadelen light en medium armour dragen. Als Cantrip krijgen ze direct toegang tot Magic Hand.
Als je dus met een Wizard wilt spelen die per direct medium armour kan dragen en een greatsword kan hanteren, dan is de Githyanki een handige keuze. Ze zijn uiteraard ook zeer geschikt voor de classes Fighter en Monk.
Dwergen staan bekend om hun kleine gestalte, hun baarden en natuurlijk dat ze ondergronds leven. Het achtergrondverhaal van de dwergen in deze game is niet heel anders. In Faerûn worden ze gezien als goede vechters, mijnwerkers en smeden. Nadelig voor de gameplay is dat ze maar 7,5 meter per ronde kunnen lopen. Door hun Dwarven Combat Training zijn ze vaardig met de battle axe, hand axe, light hammer en warhammer. Zoals je zou verwachten hebben ze ook Darkvision, waarmee ze tot twaalf meter in het donker kunnen zien. Wat handig is, is dat ze tegen gif kunnen. Hierdoor krijgen ze geen schade als ze worden vergiftigd. Daarnaast worden er twee dobbelstenen ingezet, wanneer er een gifaanval op ze afkomt.
Gold Dwarfs: Staan bekend om hun intuïtie en zelfvertrouwen. Door hun Dwarven Thoughness krijgen ze een extra hitpoint. Daarnaast krijgen ze elke keer dat er een level-up plaatsvindt nog een extra hitpoint bij. Uiteindelijk levert dit twaalf extra hitpoints op, wat zeker niet verkeerd is. Hierdoor worden ze vaak gecombineerd met de classes Cleric, Druid, Fighter en Paladin.
Shield Dwarfs: Hebben nog herinneringen aan de oude oorlogen waar ze tegen de goblins vochten. Met hun cynische houding proberen ze te overleven en hun oude thuis weer te veroveren. Door de Dwarven Armour training kunnen ze direct light en medium armour dragen. Je kunt dan kiezen om de classes Warlock, Sorcerer of Wizard met deze subrace te combineren, want die kunnen normaal geen medium armour dragen. Daarnaast kun je ook gaan voor Fighter of Barbarian.
Duergar: Hebben een compleet ander verhaal, maar behoren wel tot de dwergen. Ze waren ooit slaven van de Mind Flayers. Ze staan vooral bekend om hun koele houding en hun gave voor sluipen. Door dit verleden kunnen ze ontzettend goed in het donker zien. Darkvision werkt bij de Duergars tot vierentwintig meter. Daarnaast hebben ze een groot voordeel op een aantal Saving Throws. Namelijk tegen illusies, charme-spreuken en tegen spreuken die een persoon kunnen verlammen. Door hun bonussen zijn ze nogal all-round, maar als je kijkt naar hun Darkvision zijn ze vooral goed op de lange afstand. Denk aan een Ranger, Sorcerer of Wizard.
De Half-Elves zijn een interessante groep, want ze hebben de voordelen van de elven en de mensen. Ze zijn daardoor ook overal welkom en hebben weinig met discriminatie te maken. Door de Civil Milita zijn ze vaardig met spears, pikes, halberds en glaives. Ze kunnen ook light armour en schilden dragen. Doordat ze gedeeltelijk afstammen van de elven kunnen ze tot twaalf meter in het donker zien, dankzij de Darkvision. Ze hebben zelfs de Fey Ancestry. Ze kunnen daardoor niet in slaap worden gebracht door magie. Wanneer er een Saving Throw moet worden gemaakt omdat een vijand de charme-spreuk op je gebruikt, worden er twee dobbelstenen gerold. Je hebt dus een grote kans om deze aanval te ontwijken.
High Half-Elf: Werkt eigenlijk precies hetzelfde als de High Elf. Je krijgt de optie om een Cantrip te kiezen, zoals de Magic Hand, Acid Splash en Fire Ball. Je moet wel goed kijken, want sommige kosten concentratie. Dit betekent dat je niet direct een andere spell die concentratie nodig heeft kunt inzetten, want dan verdwijnt het effect van de eerste spell. Deze race wordt vaak gecombineerd met Druid, Sorcerer, Wizard, Bard of Cleric.
Wood half-Elf: Kunnen net zoals de Wood Elf een extra 1,5 meter lopen. Je bent dus sneller op de plek van bestemming tijdens een gevecht. Dit werk extra goed voor een Ranger, Monk of Rogue, maar in principe kun je elke class kiezen.
Drow Half-Elf: Zijn ontstaan doordat de Seldarine Drows bovengronds naar bondgenoten zochten en vervolgens een relatie aangingen met een mens. Hierdoor hebben de Drow Half-Elves magische krachten, al zijn ze niet in het donker opgegroeid. Als Cantrip hebben ze toegang tot de Dancing Lights, waarmee je tot negen meter aan licht krijgt en dit voor tien rondes aanwezig is. Net zoals de mensen kun je dit eenvoudig met elke class combineren.
Halfings, ook wel de Hobbits van Dungeons & Dragons, leven vreedzaam in Faerûn. Ze zijn klein, maar ook slim en houden er van om thuis te blijven. Door hun geluk en behendigheid zijn het ook goede avonturiers. Aldus de lore. Het grote voordeel van de Halflings is dat ze de dobbelsteen nogmaals mogen gebruiken, wanneer ze een één gooien. Dit geldt voor Attack Rolls, Ability Checks en Saving Throws. Je hebt dus altijd een extra kans en daardoor zijn ze nogal handig. Door hun passieve skill genaamd Brave, mogen ze twee dobbelstenen inzetten wanneer iemand ze bang probeert te maken. Aangezien de Halflings nogal klein zijn, kunnen ze maar 7,5 meter per ronde lopen.
Lightfoot Halfling: Zijn graag op pad en staan bekend om hun sluipkunsten. Ze hebben dan ook een voordeel op Stealth Checks. Hierdoor zijn de Lightfoot Halflings uiterst geschikt als Rogue.
Strongheart Halfling: Hebben volgens de lore wat dwergenbloed in hun systeem. Hierdoor hebben ze dezelfde bonus als de dwergen. Namelijk dat ze bestand zijn tegen gif, waardoor ze geen schade oplopen. Daarnaast worden er twee dobbelstenen gerold wanneer ze een Saving Throw moeten doen tegen gif. Ze worden dan ook vaak gecombineerd met de Fighter Class. Halflings zijn in principe met elke class te combineren.
Van het ene kleine volk naar het andere, want sinds de Early Access zijn de Gnomes onderdeel van Baldur’s Gate 3. Net zoals de Halflings kunnen ze maar 7,5 meter per ronde lopen. Volgens de lore hebben ze een lang leven en gaan ze graag op verkenning. Ze zijn slim en hebben veel energie. Dat is te merken, want door hun Gnome Cunning, hebben ze voordeel op Saving Throws voor de volgende skills: Intelligence, Wisdom en Charisma. Je mag dus elke keer twee dobbelstenen inzetten. Gnomen zijn dan ook eenvoudig te mengen met de bestaande classes uit Baldur’s Gate 3.
Rock Gnome: Zijn het meest bekend in Faerûn, tenminste bovengronds. Hun naam danken ze aan hun taaiheid en kennis van metaal. Doordat ze veel ondergronds zitten hebben ze Darkvision tot twaalf meter. Daarnaast hebben ze veel kennis over artefacten, wat zich vertaalt in de Artificer's Lore. Je krijgt dan twee keer de proficiency bonus op History Checks. De Rock Gnomes worden vaak gecombineerd met de volgende Classes: Bard, Druid, Rogue, Wizard en Warlock.
Forest Gnome: Deze Gnomes zijn nog een stukje kleiner dan de andere Gnomes en besteden hun tijd vooral in de bossen. Als bonus hebben ze dan ook de spreuk genaamd Talk to Animals, waarmee je met dieren kunt praten. Door hun Darkvision kunnen ze tot twaalf meter in het donker zien. Het is dus een interessante subrace, want als Rogue kun je nu direct met dieren praten. De Ranger en Druid classes komen automatisch al met deze spreuk. Toch passen de Forest Gnomes erg goed bij die classes.
Deep Gnome: Leven voornamelijk in de Under Dark, wat een ontzettend donker gebied is. Hierdoor kunnen ze veel verder in het donker zien dan de andere races. Hun Darkvision werkt namelijk tot vierentwintig meter. Volgens de lore zijn ze goed in sluipen en dat wordt versterkt door de bonus die je krijgt. Met Stone Camouflage heb je namelijk een voordeel op Stealth Checks. Ze zijn dus erg geschikt als Rogue, maar ook als je graag van veraf vecht. Denk dan aan een Ranger of een Wizard.
De naam Dragonborn zegt het al, maar dit zijn eigenlijk een soort draakachtige op twee benen. Ooit waren ze slaven van de draken, maar tegenwoordig willen ze zelfstandig in het leven staan. De Dragonborns hebben de meeste subraces en dat heeft vooral te maken met hun uiterlijk, adem en weerstand. Met hun adem kunnen ze, op de korte afstand, namelijk vuurspuwen. Als je tenminste de Red subrace kiest. De andere doen op een andere manier schade. Dat gezegd hebbende, kun je deze aanval maar één keer inzetten. Om het vervolgens te resetten moet je een Short Rest of een Long Rest ondergaan.
Doordat dit vooral een mêlee-aanval is, zijn de Dragonborns erg geschikt als Barbarian, Fighter, Paladin en Monk. Ze worden echter ook vaak gecombineerd met de volgende drie classes: Sorcerer, Wizard en Warlock.
Black: Hebben de Acid Breath, waardoor ze een giftige adem hebben. Hun Draconic Ancestry is gericht op Acid Damage. Ze kunnen hier dus goed tegen en krijgen geen schade.
Blue: Spugen een kegel van bliksem naar de vijand dankzij hun Lightning Breathe. Hierdoor kunnen ze geen schade krijgen van bliksemaanvallen.
Brass: Met de Fire Breath, kunnen ze vuur spuwen. Hun Draconic Accestry is dan ook gericht op vuur, waardoor ze hier geen schade van krijgen.
Bronze: Net als ze blauwe draken hebben ze weerstand tegen bliksem en kunnen ze aanvallen met de Lighting Breathe.
Copper: Zijn qua bonussen hetzelfde als de Black Dragonborn. Ze hebben een giftige adem, door de Acid Breath. Ze zijn daarnaast weerbaar tegen aanvallen met gif.
Gold: Met hun Fire Breathe spuwen ze van dichterbij vuur naar de vijanden. Aangezien ze zelf vuur spuwen, krijgen ze geen schade van vuur.
Green: Een groene Dragonborn betekent natuurlijk dat we weer richting het gif gaan. Ze hebben direct toegang tot de Poison Breath. Dit werkt anders dan de Acid Breathe, omdat Poison voor een aantal rondes schade toebrengt. Hun Draconic Ancestry is dan ook gericht op gif, waardoor ze geen schade krijgen van deze aanvallen.
Red: Heeft de mogelijkheid om vuur te spuwen, dankzij de Fire Breath. Hierdoor zijn ze bestand tegen vuur.
Silver: Met hun Frost Breath spuwen ze een kegel van ijs naar de vijand. Door hun voorouders zijn ze bestand tegen kou.
White: Net zoals de Silver Dragonborns, hebben de White Dragonborns de Frost Breath. Daarnaast zijn ze bestand tegen kou.
Hoewel de Orken niet aanwezig zijn in Baldur’s Gate 3 geldt dat niet voor hun soortgenoten de Half-Orcs. Als we kijken naar het verhaal dan hebben ze nogal intense emoties en houden daardoor wel van een potje vechten. Met hun Darkvision kunnen ze tot twaalf meter in het donker zien. Ze hebben echter twee bonussen die nogal handig kunnen zijn. Door hun Relentless Endurance, kunnen ze niet bewusteloos raken tijdens een gevecht. Wanneer ze geen hitpoints meer hebben, krijgen ze er namelijk direct een hitpoint bij. Dit werkt eenmalig per Long Rest, dus je kunt het niet oneindig inzetten. Daarnaast hebben ze de passieve bonus genaamd Savage Attacks. Wanneer je met een mêlee wapen een Critical Hit bereikt, wordt de Damage Dice niet verdubbeld, maar juist verdrievoudigd.
Met de bonussen die vooral plaatsvinden met mêlee-aanvallen is deze race ontzettend goed te combineren met een Fighter, Barbarian of eventueel een Monk.
Zoals je ziet, kent Baldur's Gate 3 ontzettend veel races en subraces en hebben ze allemaal unieke voordelen. Elke race heeft wel een class waar ze in excelleren, maar je kunt gerust de class kiezen die het beste bij jou past. Door de guide heb je nu, als het goed is, een beter beeld van de keuzes die je moet maken in de character creation. Veel succes met het maken van je eigen personage en het verkennen van Faerûn. Laat vooral weten voor welke race en subrace jij bent gegaan!
Baldur's Gate 3 is te spelen via de pc. Op 6 september kun je aan de slag met Baldur's Gate 3 op de PlayStation 5.
Als het op tactiek aankomt, dan is Anita een echte strateeg. Bouwt ze geen personages van begin af aan op in grootse RPG's dan knutselt ze wel aan hele civilisaties in City-survival builders. Daarnaast beschikt Anita over de nodige dosis rust die ze nodig heeft bij het spelen van de meest enge games en snoeiharde indie's. Nee, inderdaad. Er is geen genre waar Anita zich niet aan durft te wagen.
In dit artikel
Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.
Ontwikkelaar:
Larian Studios
Uitgever:
Larian Studios
Release:
6 oktober 2020
Gameliner Awards:
Beste game van 2023Reviewscore:
Platforms:
Nieuws
Crossplay en nog veel meer functies komen volgend jaar naar Baldur's Gate 3! Dat kondigde ontwikkelaar Larian Studio's onlangs aan in een uitgebreide...
Nieuws
Mocht je graag mods gebruiken op de console-versie van Baldur's Gate 3, dan moet je even opletten: de nieuwe patch limiteert namelijk de bruikbare...
Nieuws
Gamers die Baldur's Gate 3 op consoles of Macs spelen opgelet, patch 7 is namelijk uitgekomen op deze platformen!
Guide
Wil je aan Baldur's Gate 3 beginnen? Lees dan hier een aantal handige beginner tips van de game!