Trailer
Roguelike deckbuilder As We Descend onthuld
28 maart 2024Coffee Stain Publishing - de uitgever achter Deep Rock Galactic, Valheim en Satisfactory - komt in samenwerking met Box Dragon met een nieuwe IP: As We...
Zoals sommige acteurs ge-typecast worden en altijd in dezelfde soort rollen worden gecast, werd ik dit jaar tijdens gamescom ge-typcast om alle roguelike deckbuilders op de beurs te checken. Op zich niet zo'n verkeerde rol, daar ik wel van roguelike deckbuilers houd. Het is ook best leuk om te zien op hoeveel verschillende manieren ontwikkelaars een variatie kunnen bedenken op een genre dat in de afgelopen jaren toch al behoorlijk veel verschillende games heeft voortgebracht. As We Descend is dus, wederom, een roguelike deckbuilder, maar dan met een buitenaards tintje en een diepere laag aan strategische mechanics. Ik sprak op gamescom met Kevin Chang, Co-Founder en Game Director van Box Dragon, over deze game.
As We Descend is een roguelike deckbuilder die zich afspeelt in een sci-fi setting. De centrale hub is de stad, waar de mensheid zijn laatste fort gebouwd heeft. De stad is gevuld met verschillende mensen die je kunnen helpen om je strijd tegen de buitenaardse wezens te winnen. Eens in de zoveel tijd proberen deze aliens namelijk de stad binnen te vallen en moet je met je leger de aanval zien te verhinderen. Op andere momenten kun je zelf op verkenningstocht gaan om hulpmiddelen te verzamelen. Tijdens je verkenningstocht kun je ook aliens tegenkomen. In beide gevallen komt het dus neer op een verhitte strijd tussen mensen en aliens.
Deze veldslagen vecht je met een leger dat je samenstelt door een deck te bouwen met verschillende soorten units erin. Deze units hebben allemaal hun eigen vaardigheden en rol binnen de Squad. Dit hebben we natuurlijk al vaker gezien bij andere roguelike deckbuilders. Wat in As We Descend zo bijzonder is, is het slagveld zelf. Zowel jouw kant van het slagveld als die van de vijand bestaan uit combat zones. Je kunt je units namelijk in de Support Zone of de Guard Zone plaatsen, voor meer defensieve of juist offensieve gameplay. Afhankelijk van waar je je units plaatst, kunnen ze bepaalde vaardigheden gebruiken. Sommige vijandige units kunnen in de Support Zone bijvoorbeeld ook niet aangevallen worden.
Een roguelike is natuurlijk geen roguelike zonder random events. Ook in As We Descend zijn ze aanwezig. Er zijn verschillende soorten random events waar je een keuze in moet maken en afhankelijk van je keuze, kun je een nieuwe unit krijgen, een handig voorwerp of juist een gevecht. Ik heb tijdens mijn presentatie niet heel veel van deze random events gezien, maar ik ben wel heel benieuwd naar deze events en de impact die ze hebben op je run.
Ook ben ik benieuwd naar het verhaal en de setting van As We Descend. Het ziet ernaar uit dat er best wel wat lore zit achter de stad en haar inwoners. Ik hoop dat er een diepgaand verhaal achter zit dat je gaandeweg ontsluiert door middel van quests en random events. Daar werd tijdens mijn presentatie niets over losgelaten, maar de tijd zal uit moeten wijzen of dat in As We Descend aanwezig is.
As We Descend lijkt dus de zoveelste roguelike deckbuilder met een unieke twist te zijn. Ik heb tijdens mijn presentatie maar een aantal units gezien, maar ik ben zeker benieuwd naar wat de game op dat gebied allemaal te bieden heeft. Als er veel variatie zit in de units en ze elk unieke mechanics hebben, geeft dat wel veel mogelijkheden tot het maken van gekke combinaties. De extra tactische laag die de combat zone toevoegt, lijkt voor nu een toffe toevoeging. We zullen straks moeten zien of het ook daadwerkelijk een verschil maakt tijdens de gevechten. De random events die in As We Descend zitten, kunnen de game maken of breken. Als hier genoeg variatie in zit en er genoeg impact achter je keuzes zit, voorzie ik een toffe roguelike deckbuilder waar je heel wat uren zoet mee kunt zijn.
Onze eigen Cloud heeft een hele andere missie dan Cloud uit Final Fantasy VII. Het is haar doel om je continu te voorzien van het meest verse en sappige nieuws. Is ze niet aan het tikken, dan slacht ze monsters, bevrijdt ze koninkrijken en komt ze jonkheren te hulp in epische JRPG’s.
In dit artikel
Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.
Ontwikkelaar:
Box Dragon
Uitgever:
Coffee Stain Publishing
Release:
Onbekend
Reviewscore:
-
Platforms: