Preview: Assassin's Creed: Revelations

Multiplayer is voor Assassin's Creed niet vreemd meer. Sinds Assassin's Creed: Brotherhood kunnen mensen elkaar al op slinkse wijze neersteken. Brotherhood heb ik, helaas, nog niet gespeeld. De bèta van de multiplayer van Assassin's Creed: Revelations kwam dan ook als een werkelijk nieuwe ervaring.

Geen Call of Duty
Zelf heb ik er vaak genoeg over nagedacht: hoe kan een game als Assassin's Creed goed werken in multiplayer? Dat antwoord heeft Brotherhood al gegeven en ik hoor veel mensen die er enthousiast over zijn. Eindelijk heb ik het nu zelf geprobeerd en ik moet zeggen dat ik onder de indruk ben. Laat ik het eerst even kort uitleggen. Je speelt een Assassin die een target heeft. Deze target moet je natuurlijk uitschakelen, maar hij zal er alles aan doen niet gezien te worden. Het is dus wel even zoeken. In de tussentijd ben jij ook een target voor iemand anders. Daar moet je ook voor uitkijken. Voor het afrekenen van je targets en het op tijd stunnen van de mensen die jou als target hebben, krijg je punten. Met deze punten level je weer. De multiplayer vraagt een hele andere speelstijl. Je wordt beloond als je de zaken sluipend afrekent en gestraft als je als een gek rond gaat rennen. Zo zie ik het graag.

Kom van dat dak af!
De maps zitten opvallend goed in elkaar. Er zijn genoeg daken waar je op kunt lopen en plekken om je te verstoppen. Toch was er één map die ik iets te groot vind. Ik kwam mijn targets nooit tegen en de mensen die mij als target hadden, kwamen mij wel weer tegen. Dit was redelijk frustrerend. Ik denk dat de multiplayer van Assassin's Creed het beste werkt in kleine, overzichtelijke maps.

Een erg goede bèta
Ik merkte aan deze bèta nauwelijks dat het een bèta was. Alles zat goed in elkaar en ik kon geen glitches vinden. Het laden van de personages duurt wel lang en hierdoor krijg je wellicht net niet dat personage wat je wilt hebben, omdat iemand anders hem al heeft uitgekozen. Het aanbod van personages vind ik sowieso nog een beetje karig. Heel veel NPC's lijken op elkaar en op je target. Zo maak je snel een fout. Er mogen wel wat meer soorten personages tussen lopen. Ik hoop ook dat ze het stunnen van de mensen die jou als target hebben nog gaan veranderen. Het is nu teveel natte-vingerwerk of iemand jou als target heeft. De camera die zich bijvoorbeeld opeens richt op iemand die jou als target heeft zou veel efficiënter zijn. De lijn tussen 'honorable death' (de persoon die jou als target heeft rechtstreeks belagen en daardoor doodgaan) en een stun is veel te dun. Het moet mogelijk zijn om je vijand te lijf te kunnen gaan.

Voorlopig oordeel
De multiplayer van Assassin's Creed: Revelations heeft een eigen smoel en dat vind ik vet. Deze bèta lijkt al heel erg af en dat is een goed teken. Het is mooi om te zien dat het eindelijk eens gaat om sluipen en subtiel met je vijanden afrekenen. Eén map is te groot naar mijn mening en er zijn niet genoeg verschillende personages. Daarnaast vind ik ook dat het wel heel snel over is als de persoon die jou als target heeft jou neersteekt. Waarom zou ik niet tegen hem mogen vechten? Hopelijk veranderen ze dit nog, want dan zou de multiplayer echt perfect zijn!

Packshot Assassin's Creed: Revelations

Ubisoft

Pc, Xbox 360, PlayStation 3