Preview: Cat Quest III - Pirates of the Purribean

-

Games zijn kunst. Dat heb je mij wel vaker horen uitkramen. Ik draag onze interactieve media een warm hart toe en ik dagdroom dan ook regelmatig over mijn ellendig lange backlog. Het is vreemd, of niet? Dat ik hele dagen aan het schrijven ben over ons medium en wanneer ik een zeldzaam vrij uurtje te pakken heb, dan heb ik moeite om een game op te starten. Een aantal grote games staan geïnstalleerd op de harde schijf en toch ben ik aarzelend - ik durf de toewijding nog niet aan. Ik weet namelijk nooit zeker of ik wel de tijd heb om de game de tijd en aandacht te geven die het verdient. Daarom is het ook wel eens fijn om een game als tussendoortje met huid en haar op te vreten. Tijdens mijn speelsessie van Cat Quest III spookten er diverse gedachtes door mijn hoofd. Niet alleen 'awh, wat cute', maar ook een dilemma: de geschikte laagdrempeligheid versus de ongewenste oppervlakkigheid.

Het Purrfecte Plaatje

De Cat Quest-games zijn altijd het toneel geweest van fantasierijke avonturen. Waarin je eerst te maken kreeg met een soort middeleeuwse setting, is het ditmaal compleet in het thema van de piraterij. De ratten zijn volop aanwezig op zee en ze terroriseren de boel. Ze vallen zelfs het schip aan, waarop jij geboren bent. Uit de ravage weet je maar net te ontsnappen - al was dat meer geluk dan wijsheid. Ja, je was namelijk maar een onschuldige kitten toen het ongeval zich voordeed. Na een 15-jarige opvoeding op het ruige water is het tijd voor een terugbetaling. Je bent namelijk op zoek naar een geheime schat en ditmaal gaan die knaagdieren boeten voor hun sociaal ongewenst gedrag.

De 2.5D-wereld van Cat Quest III is prachtig vormgegeven. Voor het grootste gedeelte heb je het gevoel dat je op een ware schatkaart aan het banjeren bent. De omgevingen zijn tropisch en de kleuren spatten dan ook van je scherm af. Het designwerk is zeer keurig en het warme gevoel komt je niet zomaar aanwaaien. Cat Quest III is - zoals de voorgangers - enorm schattig te noemen. De beestachtige personages zijn aandoenlijk vormgegeven en het dialoog draagt hieraan bij. De bijnamen 'Diablo with Cats' en 'Super Cute Skyrim' zijn natuurlijk niet uit de lucht gevallen. De zintuigen worden op visueel vlak in ieder geval geprikkeld.

Cat Quest III preview

Miauw, dat doet auw

De schattige uitstraling verraadt de ware intentie van ontwikkelaar The Gentlebros. Ja, Cat Quest III is een game voor alle leeftijden. Spelers die ervaring hebben met deze reeks hadden dit natuurlijk al in de gaten. Ook Cat Quest III biedt een verhaal en avontuur aan, waar zelfs de jongste kitten mee aan de haal kan. De avontuurlijkheid is wel een hoogtepunt geweest in mijn speelsessie. Je krijgt het gevoel dat je deelneemt aan een heuse schatjacht, waarbij meerdere personages zich mengen in deze intensieve speurtocht. Tijdens het vele zoeken naar de hints waar de schat überhaupt kan zijn, verken je diverse gebieden - van grotten met Indiana Jones-achtige puzzels tot het ruime sop met jouw eigen piratenschip.

De laagdrempeligheid brengt wel een aantal kanttekeningen met zich mee. De beginfase van de actievolle RPG is namelijk erg oppervlakkig te noemen. Dit ligt niet per se bij de speler zelf, maar wel bij de uitdagingen die voorgeschoteld worden. De vijanden stellen weinig voor en de barrages waar je rekening mee moet houden, zijn dus ook prima te verwaarlozen. Wanneer je een opponent tegenkomt die te uitdagend lijkt te zijn, heeft dit zelden te maken met interessant gamedesign. Nee, dan is je gear nog niet goed genoeg, dus kom later maar terug. Combat speelt een centrale rol in Cat Quest III, maar je voelt je niet bepaald een tijger. Nee, je bent eerder een kater die zich aan het vervelen is met een bolletje wol - spam attack to win. Hopelijk weet de volledige versie van Cat Quest III voldoende variatie en pit aan te bieden, terwijl het benaderbaar blijft voor de jongere gamers onder ons.

Cat Quest 3 preview

Voorlopig oordeel van Bram Noteboom

Cat Quest III is in de beginfase een gemixte ervaring. Het narratief is simpel doch effectief, maar het is vooral de aandoenlijkheid die ervoor zorgt dat het een genot is om naar te kijken. De visuals zijn kleurrijk en vooral erg schattig - je weet dat dit een game is voor jong en oud. Hoewel er wat unieke gameplaysystemen aanwezig zijn, sluipt de sleur er vrij gauw in. De vorige Cat Quest-games waren natuurlijk ook geen hoogvliegers in complexe gamesystemen, maar ik hoop dat Cat Quest III genoeg in huis heeft om ervoor te zorgen dat je dit piratenreisje van start tot einde wilt voltooien - en niet tussendoor muiterij pleegt om naar huis te kunnen.

Bram Noteboom Content Manager

Ons Brammeke is van alle markten thuis. Is hij niet nieuws aan het pennen, dan staat hij wel voor de camera of hangt hij achter de microfoon voor de Game Over-podcast. Een ding is in ieder geval wel zeker, Bram heeft altijd zijn hart op de tong en schuwt niet weg van een pittige discussie. We noemen Bram dan ook niet voor niets "het wonderkind" hier op de redactie.

Packshot Cat Quest III

The Gentlebros

Kepler Interactive