Preview: Demon Turf - Platformer met potentie

-

Toen ik aan de slag mocht met de demo van Demon Turf, dacht ik, ohh het is deze game. Ik kan me namelijk nog goed herinneren dat ik de trailer van de game voor het eerst zag tijdens Summer of Gaming en er niet helemaal zeker van was of ik het nou tof vond wat ik zag, of juist niet. De graphics van de game doen me namelijk erg denken aan games die ik vroeger stiekem op de schoolcomputer speelde, terwijl de gameplay er dan wel weer erg gestroomlijnd uitzag. Niet dat ik fan ben van platformgames. Integendeel, ik speel dat soort games eigenlijk liever niet, dan wel. Goed, toch heb ik me gewaagd aan de demo van deze nieuwe actie-platformer en of ik dat leuk heb gevonden, lees je in deze preview.

Beebz is bae

Demon Turf is een actie-platformer die draait om Beebz, een jonge rebelse demon. Beebz wil de demonenkoningin worden en om dat voor elkaar te krijgen, moet ze de Demon Nasties zien te verslaan. Kijk, blijkbaar is de demonenwereld opgedeeld in verschillende territoriumgebieden. In elk gebied is een soort bende van demonen aanwezig die geleid wordt door een grote eindbaas. Elk territorium ziet er anders uit en de demonen die er rondlopen, verschillen ook per territorium. In de demo heb ik slechts één van de verschillende territoriums mogen verkennen, dus ik weet niet hoeveel het er nog meer zijn en hoeveel ze van elkaar verschillen. Het idee erachter is in ieder geval erg leuk. Zo kun je net zoals in die old school platformers verschillende werelden verkennen met elk een eigen klimaat, uiterlijk en vijanden.

Toen ik aan de demo begon, moest ik wel even aan hoofdpersoon Beebz wennen. Ik vond haar aan het begin maar niets. In mijn ogen lag het stereotype van haar personage er een beetje te dik bovenop, waardoor ik haar niet echt leuk vond. Ik vond het irritant hoe ze praatte en hoe het leek alsof de ontwikkelaars haar extra edgy en lomp hebben willen maken. Dit veranderde echter al gauw toen ik door de openingsscène heen was en ook daadwerkelijk als haar kon spelen. Beebz is namelijk echt super badass. Ze bestuurt heerlijk, loopt en springt soepel en kent ook nog eens de nodige platform-moves. Zo kan ze bijvoorbeeld een double jump doen, maar ook zweven en wall jumpen. Dit zijn toch echt dingen waarvan ik vind dat elke platformer ze moet hebben. Daarnaast kan Beebz ook in een octopus veranderen om te zwemmen en kan ze ook een aantal rake klappen uitdelen met haar demonische vuisten, waarbij ze ook nog eens blauw haar krijgt. Yaas queen!

2D of 3D, waarom niet beide?

Als platformer zit Demon Turf dus verrassend goed in elkaar. Qua gameplay loop doet het erg denken aan van die oude platformgames als Spyro. Je gaat namelijk naar een bepaalde wereld die opgedeeld is in meerdere levels. In elk level moet je middels platforming en wat simpele combat aan het einde zien te komen, waar een verzamelobject op je wacht. In elk level zitten één of meer van deze verzamelobjecten en als je er genoeg hebt om het laatste level van de wereld te ontgrendelen, kun je het opnemen tegen een eindbaas. Typische platform-mechanics dus. Wat Demon Turf dan wel weer zo bijzonder maakt, is dat je de mogelijkheid hebt om je eigen checkpoints te plaatsen. Je krijgt voor elk level namelijk drie vlaggen, waarvan de eerste aan het begin van het level geplaatst wordt. De andere twee vlaggen kun je op eender welke andere plek in het level planten. Door het planten van de vlag kun je dus een stukje territorium voor Beebz claimen. Wanneer je dood gaat, respawn je bij één van deze vlaggen. Het is dus belangrijk dat je ze op een strategische plek neerzet. Daarnaast kun je de vlaggen ook gebruiken om te teleporteren tussen de verschillende checkpoints. Erg handig als je op zoek gaat naar de collectibles die in elk level zitten.

Wat Demon Turf nog meer uniek maakt, is de grafische stijl van de game. Daar waar games tegenwoordig zo mooi en realistisch mogelijk moeten ogen, wijkt Demon Turf daar compleet vanaf door het over een hele andere boeg te gooien. De grafische stijl van Demon Turf kenmerkt zich namelijk door een cartooneske tekenstijl waarbij 2D-personages zich in een 3D-wereld begeven. Dit draagt flink bij aan de old school vibes van de game en daar ben ik helemaal voor. De tekenstijl is wellicht niet helemaal mijn smaak, maar het werkt prima voor deze game. De combinatie van 2D-personages en een 3D-wereld zit de gameplay verder ook niet in de weg. Ik dacht eerst dat ik het wellicht moeilijk zou krijgen met de cameraposities en het inschatten van diepte, maar dat valt allemaal reuze mee.

Voorlopig oordeel van Claudia

Demon Turf is een vermakelijke platformer die het net een tikkeltje anders doet. Dit is niet alleen evident wanneer je naar de grafische stijl kijkt, maar ook naar de gameplay zelf. Het kunnen plaatsen van je eigen checkpoints is een leuke gimmick die vooral handig is voor noobs als ik die kunnen worstelen met de meest simpele platformsegmenten. Ik ben benieuwd of je met deze checkpoints in de latere levels wat meer strategische keuzes moet maken om beter door het level heen te komen. Verder zit de besturing echt retegoed in elkaar en speelt de game prima weg zonder te vervelen. Ik ben reuze benieuwd naar de rest van de game en de andere territoriums die te verkennen zijn in Demon Turf. Is er dan misschien toch een platformgame die ik leuk ga vinden?

Claudia Tjia Redacteur

Onze eigen Cloud heeft een hele andere missie dan Cloud uit Final Fantasy VII. Het is haar doel om je continu te voorzien van het meest verse en sappige nieuws. Is ze niet aan het tikken, dan slacht ze monsters, bevrijdt ze koninkrijken en komt ze jonkheren te hulp in epische JRPG’s.

In dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot Demon Turf

Ontwikkelaar:

Fabraz

Uitgever:

Fabraz

Release:

4 november 2021

Reviewscore:

Platforms:

PC
XONE
NSW
XBS
Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord