Preview: El Shaddai: Ascension of the Metatron

Geplaatst: 12 augustus 2011 19:30

Een paar weken terug werden Joost en ik uitgenodigd door Konami. We zouden in de eerste instantie Silent Hill: Downpour en Pro Evolution Soccer 2012 te spelen krijgen, maar een defecte cd van de eerstgenoemde game gooide roet in het eten. Konami besloot daarom een andere game aan ons te laten zien, namelijk El Shaddai: Ascension of the Metatron.

Hoe de f*ck?
El Shaddai: Ascension of the Metatron is een game van ontwikkelaar UTV Ignition Entertainment's Godly Epic, bekent van Swarm of Blacklight: Tango Down. De games werden helaas niet zo goed ontvangen, terwijl het idee toch vrij aardig was. De demo die we te spelen kregen ging door de vele verschillende levels nogal van de hak op de tak. Dat is best jammer, aangezien het verhaal je op die manier een beetje ontgaat, maar waarschijnlijk wilden de makers ons gewoon een goede indruk geven van wat je allemaal te wachten staat. Omdat we toch wel ongeveer wilden weten waar we mee te maken hadden, vroegen we Anouk van Konami of zij ons wat meer over het verhaal kon vertellen. Na een korte uitleg van haar werd het één en ander duidelijk.

Een eenzame strijder
In El Shaddai: Ascension of the Metatron ben je een eenzame strijder, genaamd Enoch, die is belast met het redden van de mensheid. De wereld is in chaos en jij bent de enige die de tijd kan keren. Een aantal engelen, genaamd Grigori, die God dienden in een grijs-verleden vallen ten prooi aan de verleidingen van de Aarde. Ze worden naar de Aarde gestuurd om tussen de mensen te leven. De Grigori's blijken echter een kwade invloed op de mensheid te hebben. Ze richtten, niet geheel volgens het boekje, de Toren van Babel meer ter ere van zichzelf op. Daarop besluit de Hemelse Raad om een grote zondvloed op Aarde los te laten, waardoor de mensheid en de gevallen engelen worden weggevaagd. Jij sluit een pact met de Hemel en moet de engelen vangen. Alleen op die voorwaarde blijft de Aarde bespaard van verder onheil.

El Shaddai
De game kent twaalf delen, met in elk deel een aantal missies die je moet doorlopen. Je bent een onbewapende strijder, maar hoe verder je komt, hoe sterker je wordt. We kregen een aantal levels van El Shaddai te zien. Het eerste level was een wit en nogal saai level dat vrij lineair opgezet was. Het tweede level was dan weer heel futuristisch (veel kleuren), iets uitdagender, maar nog steeds straight to the point. De game deed me heel veel aan Pitfall denken. Niet zo zeer om het grafische aspect (El Shaddai ziet er een beetje cartoony uit), maar wel de gameplay en de hele vibe van de game. De wereld is heel dynamisch en veranderd continu. Zo moet je schakelaars overhalen om verder te komen. De puzzels die wij te spelen kregen waren ook niet zo heel uitdagend, maar gaven wel een goed beeld dat ook past bij het verhaal.

Voorlopig oordeel
Het is heel moeilijk te peilen wat de game gaat doen, want de levels die we zagen waren nogal van de hak op de tak en ik denk dat je bij een game zoals deze toch wel moet weten wat het verhaal is, om een beetje te snappen wat je doet. Hopelijk wordt dat in de definitieve game meer duidelijk.
El Shaddai: Ascension of the Metatron moet 9 september verschijnen voor de PlayStation 3 en de Xbox 360.

Alex Zweers Eigenaar & Founder

Wat ooit begon met een liefde voor Donkey Kong Country: Diddy Kong’s Quest liep uit tot het managen van zijn eigen gamesite. Vandaag de dag waagt Alex zich echter voornamelijk aan “hier krijg ik echt een God-complex van”-games. Onze regelneef - ook wel Captain Plannert genoemd - heeft altijd wel zijn mening klaarliggen, zeker als het gaat om zijn grote passie; gaming.