Preview: Live A Live - Zo veel verschillende verhalen

-

Live A Live is een bijzondere game. De game kwam namelijk in 1994 uit in Japan op de Super Famicom, maar had in het Westen nooit officieel het levenslicht gezien. Buiten door fans vertaalde Ports, is de game dus bijna dertig jaar lang in Japan gebleven. Binnenkort verschijnt er een officiële remake voor de Nintendo Switch en dat is voor klassieke JRPG-fans zoals ik natuurlijk een godsgeschenk. Ik ging met de speelbare demo aan de slag om te zien wat Live A Live nu precies is.

Live A Live preview

Verschillende verhalen

Live A Live was voor zijn tijd een een vrij revolutionaire game. De game kent namelijk meerdere verhaallijnen die allemaal los van elkaar staan, maar toch ook weer niet. De game kent zeven verschillende verhaallijnen die elk in een andere tijdsperiode en een andere locatie afspelen. De zeven verschillende verhalen kennen wel elk een Big Bad Guy die Odio, of een variant op die naam, heet en als je alle zeven verhaallijnen gespeeld hebt, speel je twee extra verhaallijnen vrij die de zeven verschillende verhalen samenbrengt. In de speelbare demo zijn korte stukjes van drie van de zeven verhaallijnen beschikbaar. De drie verhaallijnen die ik heb kunnen spelen, zijn Imperial China: The Successor, Twilight of Edo Japan: The Infiltrator en Far Future: Mechanical Heart.

Elk van deze drie verhaallijnen kent een compleet ander narratief. Ook de hoofdpersonages, het plot en de setting zijn compleet anders. Hoewel ik van elk verhaal slechts een klein deel heb kunnen spelen, heb ik wel gemerkt dat elk verhaal een eigen game op zichzelf is. Zo volg je in het verhaal van Imperial China een meer lineaire route en verken je het gebied meer als in een klassieke JRPG. In Twilight of Edo Japan heb je de mogelijkheid om jezelf onzichtbaar te maken en kun je er dus voor kiezen om het gevecht met je tegenstanders aan te gaan of de stealth-manier te gebruiken. In Far Future was ik vooral heel veel aan het praten en leek de gameplay wat weg te hebben van een visual novel, met het maken van keuzes en het praten met NPC's. Elke verhaallijn is ook uniek doordat de hoofdpersonages ontworpen zijn door verschillende bekende mangaka. Zo heeft elk verhaal niet alleen unieke gameplay-elementen, maar ook een unieke visuele stijl.

Live A Live preview1

Vechten hoort er ook bij

Live A Live speel je dus voor de verschillende unieke verhalen. Het spelen van de verhalen is echter meer dan alleen verkennen en praten. Ook combat speelt een rol in deze JRPG. Combat vindt plaats in de vorm van grid-based turn-based combat. Wanneer je een gevecht start, begin je samen met je vijand(en) op een grid waar je je overheen kunt bewegen. Dat bewegen kun je in real-time doen en is dus niet onderdeel van je beurt. Elk personage heeft ook een actiemeter die langzaamaan volloopt. Wanneer deze meter vol is, kun je een actie doen. Dat is meestal het doen van een aanval, maar je kunt er bijvoorbeeld ook voor kiezen om een voorwerp te gebruiken, een beurt over te slaan en door te gaan naar het volgende lid van je party, of weg te rennen van het gevecht.

Het gevechtssysteem van Live a Live is vrij uniek, daar het een combinatie van turn-based, grid-based en real-time actie is. Je kunt namelijk in real-time zo veel over het grid heen bewegen als je wilt, maar elke paar stappen die je zet, geven je tegenstander ook een beurt. Zo lijkt het dus alsof je in real-time rond kunt lopen, maar is de combat toch meer een combinatie tussen strategische gevechten en turn-based actie. Ik weet niet in hoeverre combat een rol speelt in Live a Live, daar ik in slechts één van de drie verhaallijnen die ik heb kunnen spelen niet om combat heen kon. In de andere twee was het optioneel.

Live A Live preview2

Voorlopig oordeel van Claudia Tjia

Live A Live is een bijzondere game die zeker niet voor iedereen is weggelegd. Een game die bijna dertig jaar oud is, zal natuurlijk niet iedereen kunnen bekoren. Dat gezegd hebbende, is Live A Live ook tegenwoordig nog een unieke game. De game kent verschillende verhaallijnen die niet alleen elk uniek zijn, maar zich ook afspelen in verschillende tijdsperiodes en gebieden, elk unieke gameplay-elementen hebben en daarnaast ook nog elk een unieke visuele stijl hebben die getekend is door een andere mangaka. Hoe interessant de verschillende verhalen uiteindelijk zijn om te spelen, valt nog te bezien. Van wat ik tot nu toe na een uurtje spelen heb gezien, heeft Live A Live zeker mijn aandacht. Ik ga aan het einde van de maand zeker heel wat uurtjes in deze game steken!

Claudia Tjia Redacteur

Onze eigen Cloud heeft een hele andere missie dan Cloud uit Final Fantasy VII. Het is haar doel om je continu te voorzien van het meest verse en sappige nieuws. Is ze niet aan het tikken, dan slacht ze monsters, bevrijdt ze koninkrijken en komt ze jonkheren te hulp in epische JRPG’s.

In dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot LIVE A LIVE

Ontwikkelaar:

Square Enix

Uitgever:

Square Enix

Release:

22 juli 2022

Reviewscore:

Platforms:

PC
PS4
NSW
PS5
Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord