Preview: Martha is Dead - Ongemakkelijke reis naar je geweten

Een eeneiige tweeling is wel vaker het onderwerp van een horrorfilm of game. Dit is ook het geval bij Martha is Dead, maar niet helemaal op de manier die je gewend bent. Het gaat niet over een moordlustige tweeling of de geesten van een tweeling die ineens tevoorschijn komen als je op je driewieler door het huis rijdt. Het gaat om de helft van een tweeling die overblijft, nadat ze haar zus dood aantreft in een meer en hoe ze hier mee om gaat. Ik mocht aan de slag met de demo van Martha is Dead en vertel jullie graag in deze preview hoe ik het heb ervaren.

Die waarschuwing krijg je niet voor niets

In de introductie vertelde ik al een deel van het verhaal, maar dat blijkt al snel niet alles te zijn. Giulia treft haar doofstomme zus Martha dood aan in het meer bij hun huis en haalt haar uit het water. Na een tijdje komen haar ouders naar haar toe gerend en wordt ze tot haar verbazing omhelst door haar moeder, die voor haar gevoel altijd een hekel aan haar heeft gehad. Dan noemt haar moeder haar ‘Martha’ en snapt ze ineens waar de warme behandeling vandaan komt. Haar moeder denkt dat ze haar dode zus is. Giulia besluit niets te zeggen en neemt vanaf dat moment de identiteit van haar overleden zus aan. Ja, dat is waar het wat ingewikkelder wordt. Voor de rest zal ik niet te veel ingaan op het verhaal om spoilers te voorkomen.

Dat Giulia zich al snel behoorlijk schuldig begint te voelen over haar leugen is natuurlijk geen verrassing. Dit uit zich in gruwelijke nachtmerries die meteen duidelijk maken waar de waarschuwing op het begin van de game voor is bedoeld. Als je de game opstart, krijg je namelijk de waarschuwing dat de game niet geschikt is voor mensen die gevoelig zijn voor bepaalde scenes en onderwerpen, omdat hij ‘volwassen scenes bevat met onder andere bloed, dode lichamen, verminkte lichamen en lichamen die lichaamsdelen missen’. Om hier even een voorbeeld van te geven, zie je in een droom van Giulia hoe ze het gezicht van haar overleden zus eraf snijdt en het draagt als masker. Je ziet dit niet alleen, maar je moet ook de handeling uitvoeren. Het maakte me niet bepaald blij en ik heb toch wel wat minder goed geslapen die nacht. Ik zou mensen die hier gevoelig voor zijn inderdaad aanraden de game niet te spelen, want er zitten veel van dit soort scenes in. Dat deze scenes ook nog begeleid worden door een verschrikkelijk creepy gitaar geplingel maakt het niet bepaald minder naar en ongemakkelijk.

’Requiescat In Pace’

De game begint al met een creepy sfeer. Ik kan niet zeggen dat het echt eng is, maar het zorgt er wel voor dat het je constant een ongemakkelijk gevoel geeft. Dat vind ik persoonlijk vaak sterker in een horrorgame dan dat elk moment per se echt eng moet zijn, of dat er veel jumpscares zijn. De voice acting in Martha is Dead is volledig in het Italiaans, afgezien van de korte intro. Dat heb ik erg positief ervaren. Het draagt echt bij aan de sfeer in de game, maar het zorgt er ook voor dat jij je beter kan inleven in het tijdsbeeld en de manier waarop de personages in de game leven. Het maakt het geheel gewoon een stuk ‘echter’. Je moet hierdoor dan wel beter opletten en zorgen dat je de ondertiteling goed leest als je het verhaal wilt volgen, maar daar heb ik zelf niet zo veel moeite mee. Als je een liefhebber van de geschiedenis bent, kan dat ook een voordeel zijn, want de game gaat op de achtergrond veel in op gebeurtenissen uit de Tweede Wereldoorlog in Italië. Het is ook wel eens apart om het van de andere kant te zien, de kant van de nazi’s en hun bondgenoten.

Een ander onderwerp waar Martha is Dead diep op ingaat, is het gebruiken van antieke camera’s en het ontwikkelen van foto’s. Giulia maakt graag foto’s en heeft van haar vader een nieuwe camera gekregen. Dit is uiteraard nog geen digitale camera, maar een (voor ons) vintage camera. De camera simulatie in de game is redelijk gedetailleerd. Als iemand die geïnteresseerd is in fotografie kon ik dat wel waarderen, maar ik kan me voorstellen dat het voor sommigen misschien wat langdradig kan worden. Daarnaast is Martha is Dead een game die vooral de focus legt op het verhaal. Erg veel actie en gameplay is er dus niet, maar dat past ook niet bij dit type game.

Voorlopig oordeel van Eilish Janssen

Tot nu toe ben ik aangenaam verrast door Martha is Dead. Toen ik de laatste trailer zag voordat de demo uitkwam, kreeg ik een beetje het idee dat de game te vaag zou worden. Dat de ontwikkelaar iets te veel moeite wilde doen om een ‘ingewikkelde game’ te maken, waardoor het verhaal uiteindelijk nergens meer op slaat. Dit is zeker niet wat ik tijdens de demo heb ervaren. Het verhaal is intrigerend en gaat diep in op het menselijk brein en emoties, maar het is zeker niet te vaag of raar. Daarnaast zit er een goede sfeer in de game die ervoor zorgt dat je eigenlijk geen moment rust krijgt, wat ik altijd erg positief vind in horrorgames. De gameplay is over het algemeen minimaal, maar dat is natuurlijk ook niet gek voor een story-driven game. Als je graag nog iets leert over de geschiedenis en fotografie in de jaren '40 is dat mooi meegenomen, want deze onderwerpen komen volop aan bod in Martha is Dead. De muziek in de game is over het algemeen niet erg aanwezig, maar wel op de momenten waarop het belangrijk is. Tijdens de ‘volwassen scenes’ krijg je bijvoorbeeld vaak een vals gitaar geplingel te horen dat de ervaring nog ongemakkelijker en vervelender maakt. Al met al ben ik erg enthousiast geworden over deze game en kan ik niet wachten om te zien hoe het verhaal verder gaat.

Je zou het haast niet zeggen, maar Eilish heeft een passie voor alles dat de "normale mens" de stuipen op het lijf jaagt. Haar stapel dekentjes is torenhoog en wanneer de zon zijn oogjes sluit, wikkelt ze zich in haar coconnetje om zich onder te dompelen in menig nachtmerrie. Vergis je echter niet, Eilish is altijd vlijmscherp. Ze scheidt het kaf van het koren en weet het laatste nieuws recht voor je raap te brengen.

Packshot Martha Is Dead

-

Wired Productions