Preview: Pumpkin Jack - Geen angst, maar vreugde

Geplaatst: 1 oktober 2020 10:00

Kijk eens aan! Is dit niet een perfecte game om ons Gameliner Halloween-seizoen mee te starten? Ja, dat dacht ik dus ook. Dit is Pumpkin Jack en ik had het genoegen om via een Steam-demo het eerste level te spelen. Ja, het genoegen want deze game zorgde ervoor dat ik me erg nostalgisch voelde. Deze "horrorgame" is gemaakt door maar één persoon. Deze man heet Nicolas Meyssonnier en hij heeft zeker mijn aandacht te pakken. Waarom? Dat lees je hier in de pompoenen preview van Pumpkin Jack!

Halloween in hart en nieren

Je vraagt je misschien af, wat is Pumpkin Jack? Dat is een zeer terechte vraag, want veel aandacht in de media heeft deze game niet gekregen. Pumpkin Jack is geïnspireerd door Medievil en Jack and Daxter. Gooi er een Halloween-sausje overheen en voilá. Je hebt een zeer degelijk game concept te pakken. Iets waar ik meteen door gegrepen werd in Pumpkin Jack is de presentatie. Je speelt als Jack, die je waarschijnlijk wel eens voorbij hebt zien komen in de vele sprookjes als een beruchte oplichter. De duivel ziet dat het veel te goed gaat met de wereld en dat is natuurlijk ontzettend saai. Nadat hij de wereld weer flink heeft doen lijden met ziektes, monsters en ander gespuis, zijn de mensen het zat. Ze sturen hun kampioen op pad om de vloek te stoppen. De duivel heeft echter een eigen kampioen om daar een stokje voor te steken. En deze kampioen, is Pumpkin Jack.

Dus als de handlanger van de duivel is het aan jou om ervoor te zorgen dat de wereld een miserabele plek blijft. Het voelt fijn om een keer weer in de schoenen te staan van een bad guy. Een aantal games dit jaar deden dit al (Carrion, Maneater), maar het blijft een onderbenut potentie gevalletje. Ik ben daarom blij dat Pumpkin Jack je lekker vals laat doen. Verder ziet de game eruit als een echt halloweenfeest. De art style zorgt ervoor dat de game er goed uit ziet, alleen zijn de animaties af en toe wat onnatuurlijk. De presentatie is in het algemeen gewoon solide. Met wat leuke spookachtige deuntjes baan je je een weg door het vieze bos en het voelt lekker nostalgisch. Alsof je favoriete tekenfilmserie een speciale Halloween-editie uitzendt.

Kraaien en een schep als arsenaal

Pumpkin Jack bestaat uit drie grote onderdelen voor de gameplay loop. Combat is simpel. Te simpel? Dat weet ik nog niet zeker. In de demo kon ik namelijk alleen met het beginwapen aan de slag en dat was nou niet zo spectaculair. Toen ik de eindbaas versloeg, kreeg ik echter wel een nieuwe speeltje, dus wellicht wordt het interessanter naarmate je de game verder doorspeelt. Beetje jammer wel dat de demo daar stopte, daarom kon ik het wapen niet uittesten. Afijn, de platforming voelt goed aan. Games die gebruik maken van 3D platforming moeten het vooral hebben van een unieke insteek en Pumpkin Jack zit daarbij wel goed. Jack zelf voelt af en toe iets te zweverig aan, maar voor de rest stuiterde ik met plezier door de levels heen.

Verder zijn er ook wat puzzel minigames aanwezig. Degene die ik tegenkwam, was alweer erg simpel. Ik hoop dat de creativiteit voldoende blijkt voor de volledige game, want dit is wel het puntje waar ik tegen aanloop met Pumpkin Jack. Het is te simpel. Ik haal genoeg voldoening uit bijna elk onderdeel van de game. De game ziet er prima uit, de muziek is heerlijk, de omgevingen zijn sfeervol en het is simpelweg gewoon erg leuk om te spelen. Er zit hier echter een grote maar aan vast. Als Pumpkin Jack zo simpel blijft als het eerste level, dan hebben we toch een probleempje hier. Laten we hopen dat als de volledige game uitkomt, dat ik ongelijk heb en dat Pumpkin Jack leuk en vooral een beetje uitdagend blijft. Je kunt je in ieder geval bezig houden met de vele verzamelitems die verspreid liggen in alle levels.

Voorlopig oordeel van Bram de pompoenman

Pumpkin Jack gaf mij een flinke kick op het gebied van nostalgie. Het design heeft zijn charme, de manier waarop Pumpkin Jack zijn verhaal vertelt doet me denken aan een verdraaid sprookje en ik denk niet dat ik ooit zoveel Halloween-vibes heb gekregen van een game. In principe wil ik nu al van deze game houden. Het speelt lekker en ik wil graag meer van de wereld ontdekken. Het enige waar ik me nu zorgen om maak, is de simpliciteit die heerst in de game. Was dit alleen omdat het het eerste level was? Of zit dit in de kern van de game. We gaan het snel meemaken wanneer Pumpkin Jack uitkomt ergens in de laatste maanden van dit jaar!

Bram Noteboom Content Manager

Ons Brammeke is van alle markten thuis. Is hij niet nieuws aan het pennen, dan staat hij wel voor de camera of hangt hij achter de microfoon voor de Game Over-podcast. Een ding is in ieder geval wel zeker, Bram heeft altijd zijn hart op de tong en schuwt niet weg van een pittige discussie. We noemen Bram dan ook niet voor niets "het wonderkind" hier op de redactie.

Packshot Pumpkin Jack

-

Headup Games