• Ontwikkelaar Draw Distance
  • Eerste releasedatum 22 september 2022
  • Platformen Pc , PlayStation 4 , Xbox One , Nintendo Switch , PlayStation 5 , Xbox Series
  • Genre Actie , Indie , Stealth
  • Gameliner score

Preview: Serial Cleaners - Stelletje bloedzuigers

Geloof het of niet, maar als kind hield ik van schoonmaken. Op de basisschool was ik vaak in de pauze in de weer met een bezem om het schoolplein weer spic en span te krijgen. Alhoewel ik die hobby alweer snel ben verloren, blijf ik schoonmaken wel heel bevredigend vinden. Toen de gameplaybeelden van Serial Cleaners voor het eerst op mijn netvlies gedrukt werden, werd ik dan ook weer even heel erg vrolijk van binnen. Inmiddels heb ik op gamescom de kans gekregen om de stofzuiger in handen te nemen. Mijn voorlopige conclusies vind je in deze Serial Cleaners preview!

Serial Cleaners preview

Opgeruimd staat netjes

Wellicht ben je reeds bekend met de stealth/actiegame Serial Cleaner. In deze in 2017 uitgebrachte game speel je als een professionele 'schoonmaker'. Dit is echter geen normale schoonmaker, maar eentje die werkt voor de maffia. Jouw taak is daarom niet om ieder stofdeeltje op te ruimen, maar om bloed op te zuigen, lijken te laten verdwijnen en bewijsmateriaal te verbergen. Serial Cleaners is een vervolg op de originele Serial Cleaner-game. Toch is er na vijf jaar meer veranderd dan enkel een additionele 's' in de naam. De makers hebben geleerd van de feedback die de originele game ontvangen heeft en hebben daarom enkele wijzigingen doorgevoerd.

De grootste nieuwe wijziging is natuurlijk het nieuwe verhaal. Serial Cleaners speelt zich circa twintig jaar na de originele game zich af: in het prachtige jaar 1999. Je kruipt in de huid van één van de vier speelbare schoonmakers, ieder met zijn of haar eigen unieke skills. Zo weet het nieuwe personage VIP3R haar hackvaardigheden toe te passen om de politie te slim af te zijn, en specialiseren andere personages bijvoorbeeld in stealth of brute kracht. Tevens is er bij Serial Cleaners gekozen om iets meer af te stappen van de puzzelgameplay uit de oorspronkelijke game. Nu ligt de focus wat meer op stealth en actie.

Hands on Serial Cleaners

Dit lijk lijkt verraderlijk

In mijn gameplaysessie werd ik meegenomen naar enkele van de eerste levels in de game. Serial Cleaners is onderverdeeld in meerdere missies. Hier is jouw doel dus om de plaats delict 'schoon te maken'. Ondertussen probeer je niet gesnapt te worden door de bewaking en de politie. Dat betekent dus een heftige mengelmoes van stealth, actie en adrenaline, vergelijkbaar met een gameserie zoals Hitman. Iedere actie kan gevolgen hebben. Door te veel geluid te maken, trek je bijvoorbeeld veel bekijks en loop je een grote kans om gesnapt te worden. De bloedopzuigende stofzuiger is helaas niet echt bepaald stil en daarom het beste te gebruiken als er geen bewaking in de buurt is. Afhankelijk van het personage als wie je speelt, kun je een andere speelstijl kiezen.

Aan dit avontuur zit vanzelfsprekend ook een verhaal verbonden. Alhoewel de medewerker van 505 Games die mij door de game begeleidde er niet veel over mocht zeggen, heeft ze mij kunnen vertellen dat er meerdere eindes te bereiken zijn. Tevens vindt er tegen het einde van de game een bijzondere gebeurtenis plaats met vermoedelijk grote consequenties. Het verhaal, dat overigens over stemacteerwerk en goede humor beschikt, is dus zeker iets om in de gaten te houden. Ook over de soundtrack ben ik tot nu toe zeer te spreken. Ieder personage beschikt over een bijpassend muzieknummer. Vooral in de missie met VIP3R kwam de hartslag-achtige EDM-soundtrack echt tot leven. Een sterk contrast met alle lijken die je in de game wegmoffelt.

Serial Cleaners hands on

Voorlopig oordeel van Nils Hoogervorst

Ik heb nog nooit zoveel plezier gehad met het schoonmaken van een moordscene. Dat heeft niet alleen te maken met het feit dat ik voor Serial Cleaners nog nooit eerder een plaats delict heb schoongemaakt, maar wordt ook geholpen door de vermakelijke en bevredigende gameplay. Bloed opzuigen en bewijsmateriaal verstoppen terwijl je de bewaking helemaal gek maakt is nu eenmaal erg leuk om te doen. Serial Cleaners is een game met een hoop potentie, en eentje die ik liefhebbers van actie en stealth zeker aanraad om in de gaten te houden. Of de volledige game de potentie waarmaakt, gaan we zien wanneer Serial Cleaners op 22 september verschijnt op alle moderne consoles en de pc.

Over auteur Nils Hoogervorst

Nils Hoogervorst Als het mogelijk was, had onze Nils zich dagelijks gehuld in een Nintendo kloffie. Boze tongen beweren dat Nils zichzelf in slaap neuriet op het deuntje van Super Mario Bros. nadat hij zich in zijn Splatoon-pyjama heeft gestoken en in bed is gaan liggen. Lekker onderuitgezakt zitten gamen voor een groot scherm is er voor Nils echter niet bij, hij prefereert handheld gaming. Wel zo makkelijk, want dan kun je rustig naar de wc zonder dat je je game op pauze hoeft te zetten. Zijn grootste guilty pleasure? Nintendogs + cats!