Nieuws
Spelers zijn niet blij met skate. 'altijd online' vereiste
18 september 2025De Skate-franchise is weer terug, maar de nieuwste entree heeft nog niet iedereen weten te overtuigen. Vooral de 'altijd online' eis zorgt voor boze...
Vijftien jaar. Zo lang heb ik moeten wachten op een vervolg van EA’s Skate 3. Het is jullie wellicht onbekend, maar skate. behoort vrijwel bovenaan mijn lijstje van favoriete gamingseries aller tijden. Nog altijd denk ik met veel liefde terug aan de tijd dat ik nog op een skateboard durfde te staan. Dat is dat deed kwam door het originele Skate, wat ik bijzonder veel heb gespeeld. Ik kijk dan ook al geruime tijd uit naar de release van skate. (2025) en nog blijer werd ik toen ik te horen kreeg dat ik weken voor de release al van start mocht met een vroege build van de skate. Early Access. En ja, deze game is absoluut het wachten waard geweest. Let op; dit is nog niet de review, maar simpelweg mijn eerste gedachten over de skate. early access-release.

Skateboard games zijn er zat geweest. Zo probeerde Session het stokje van Skate over te nemen, maar hebben we ook bijvoorbeeld recentelijk nog Tony Hawk’s Pro Skater 3 + 4 kunnen spelen. Toch heeft geen game de liefde voor skateboarden weten te vangen zoals de eerste Skate dat destijds deed. Die passie voor skateboarden viel al snel op tijdens het dev panel dat we voorafgaand aan de speelsessie hebben mogen bijwonen. skate. is niet zomaar een game voor de devs (voor Electronic Arts wellicht wel, maar niet voor de devs), het is eerder een passieproduct dat jou moet overtuigen om ook weer eens wat gras te laten voelen. Natuurlijk wel ietwat over-the-top met zijn stunts en crash challenges, maar een passieproduct desalniettemin.
Flick-it, dat is het mechanisme dat centraal staat in deze franchise. En ja, ook in deze game zien we een versie(s) van Flick-it terug. In een compleet vertrouwde variant overigens, maar mocht je een wat meer moderne variant prefereren, dan is er ook een moderne Flick-it-variant beschikbaar. Door de rechterstick bepaalde kanten op te duwen, voer je simpelweg een truc uit. Denk bijvoorbeeld aan van beneden naar boven voor een ollie, van schuin linksonder naar schuin rechtsboven voor een kickflip (afhankelijk van de stance) en ga zo maar door. Er zijn een flink aantal opties en de truc is dan ook om dit systeem te meesteren. Je moet wel, want letterlijk alles start met de rechterstick, ook de grabs, grinds en turns. Geen straf overigens, Flick-it is namelijk een fantastisch systeem en voelt beter dan ooit tevoren aan.

Skateboarden is een sport waarin vallen en opstaan centraal staat. Iets wat we maar al te snel ontdekken in de tutorial, waar we slechts een glimp van de moveset kunnen zien. Weet je de tutorial succesvol af te ronden, dan boeken we een ticket naar San Vansterdam, een prachtige stad waarin we voor de gemeente zoveel mogelijk spots gaan ownen. Dat doen we op het moment van schrijven in een viertal buurten, die weer onderverdeeld zijn in individuele spots. Ieder skateboardaspect komt aan bod. We zijn dus niet enkel actief in de street-sector, maar betreden ook de half pipe voor wat vert actie. Die vier buurten zijn bezaaid met challenges, die je vrij kunt afgaan om zo punten te verdienen. Verdien je genoeg punten, dan ga je een level omhoog waarmee je weer nieuwe challenges en cosmetics ontgrendeld. Simpel doch effectief zullen we maar zeggen. Maar wat wat gebeurt er wanneer we alle challenges hebben voltooid? Simpel! Dat gaat namelijk niet gebeuren. skate. wordt om de zoveel uur voorzien van nieuwe challenges. Sommige challenges zijn dan ook slechts tijdelijk beschikbaar, waardoor je er snel moet bijzijn.
Wat opvalt is dat skate. voor een early access-game aardig veel content bevat. Sowieso draait de game op het “community-concept” waardoor er geleund wordt op creatie. Denk daarbij aan eigen parkjes bouwen, eigen challenges maken en natuurlijk footie schieten voor wat erkenning. Toch is er ook zat te doen zonder je daarmee bezig te houden. San Vansterdam is namelijk een skate walhalla, waar illegaal skaten niet bestaat, iedere rail onderdeel is van een line en stoeprandjes mogelijkheden bieden om die line nog langer te maken. Dit keer speuren we echter niet enkel horizontaal naar nieuwe spots, maar dienen we ook omhoog te kijken. Ben je namelijk ridder te voet, dan beschik je over het vermogen om te klimmen. En dat klimmen werkt stiekem best lekker. Het is geen Assassin’s Creed Shadows, maar het volstaat voor wat het moet doen. Zie je bijvoorbeeld een gebouw en vraag je je af wat zich op het dak afspeelt? Die vraag kan nu beantwoord worden door er gewoon op te klimmen, het resultaat zal je in veel gevallen verrassen.

Mocht je het gisteren gemist hebben, maar skate. komt op 16 september 2025 te verschijnen. Skate. gaat namelijk eindelijk de playtest-fase uit en komt te verschijnen als gratis early access game. En gratis is het magische woord, want ook wanneer de game in zijn 1.0-versie te verkrijgen is, blijft skate. free-to-play. Uiteraard hangt er een verdienmodel aan de game en het zal je dan ook niet verbazen dat skate. een always online, live-service game is geworden. Denk dus aan een skate pass, aanschafbare cosmetics en in-game tokens. Dat gezegd hebbende, storend heb ik het niet gevonden. Alle in-game aankopen zijn cosmetisch. Je wordt dus niet tegengehouden wat betreft progressie, trukendoos of speeltijd wanneer je ervoor kiest om geen cent te betalen.
Uiteraard betekent een early access van een live-service game wel dat de daadwerkelijke game nog aan verandering onderhevig kan zijn. Denk hierbij aan de art-style en playlists die de game op dit moment bevat. Overigens niets ten nadele van de twee. skate. ziet er namelijk erg goed uit en klinkt nog eens fantastisch ook! De muziek speelt bijvoorbeeld een essentieel onderdeel binnen de game, net zoals dat in de daadwerkelijke skatecultuur ook het geval is. Iedereen pleasen is echter lastig, maar dat is iets waar de devs zich maar al te bewust van zijn. Die playlist wordt dan ook met ieder seizoen opgeschoond en aangevuld met nieuwe nummers. Zo voelt de game nooit gedateerd aan en heb je altijd iets nieuws om naar te luisteren. En dat is eigenlijk het mooie van dit concept. De devs zijn in staat om continu te tweaken om zo een product neer te zetten die de tand des tijds kan bijbenen. Of dat ook gaat gebeuren is natuurlijk nog maar de vraag, maar goede hoop heb ik wel!

Het moge duidelijk zijn, ik zie de ontwikkeling van skate. wel zitten! De delen die ik tijdens de dagenlange Early Access heb mogen spelen, wisten prima te bevallen. De missiesetup, het verhaallijntje en San Vansterdam zijn meer dan vermakelijk en iedere keer betrapte ik mijzelf erop toch nog even een half uurtje langer dan gepland door te spelen. Of het live-service concept gaat aanslaan, is nog maar de vraag. Zelf ben ik er nooit zo’n fan van, maar in het geval van skate. zie ik best wat lichtpuntjes. Zo blijft bijvoorbeeld de playlist up-to-date, zijn er altijd nieuwe challenges om te ontdekken en is er dus altijd een reden om terug te keren naar San Van. Hoe de wereld eruit ziet met een gevulde lobby moet nog blijken, maar dat gaat volgens mij helemaal goed komen. Ik drop in ieder geval in op 16 september en ik hoop je daar ook te zien!
skate. verschijnt op 16 september 2025 als Early Access voor PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series en pc.
Als het gaat om passief sporten is Rudy een kei gezien hij regelmatig menig vechtersbaas tegen de vloer nokt en tanden laat rapen. Toch is hij niet vies van andere genres. Onder het motto “je moet toch alles in je leven geprobeerd hebben” experimenteert onze Amsterdammer zo nu en dan eens wat. Niet altijd even succesvol, geduld is namelijk niet echt zijn sterkste punt, net als een gracieuze winnaar zijn gedurende menig fighter…
In dit artikel
Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.
Ontwikkelaar:
Full Circle
Uitgever:
Electronic Arts
Release:
16 september 2025
Reviewscore:
-
Platforms:
Nieuws
De Skate-franchise is weer terug, maar de nieuwste entree heeft nog niet iedereen weten te overtuigen. Vooral de 'altijd online' eis zorgt voor boze...
Trailer
skate. gaat eindelijk de playtest fase uit en verschijnt als Early Access. En dat helemaal gratis! Lees nu wanneer je de skate. early access kunt spelen!
Trailer
De betonnen straten van San Vansterdam laten niet gek lang meer op zich wachten. Electronic Arts heeft een Early Access-releasewindow voor skate. op het...
Nieuws
Jezelf even losweken van het wereldwijde web om chill door San Vansterdam te skaten, zit er helaas niet in. Volgens de devs komt er met reden geen...