Preview: The Witcher 3: Wild Hunt

Geplaatst: 21 januari 2015 10:00

Iets meer dan zeven jaar geleden bracht ontwikkelaar CD Projekt RED het eerste deel van The Witcher uit voor de pc. Voor een compleet nieuwe serie is het altijd lastig om de aandacht van de grote menigte te trekken, maar mijn aandacht hadden ze. En eerlijk gezegd was dat niet direct door de game zelf, maar door de speciale editie van het spel, met een cool T-shirt en een figurine. Dat was niet eens een figurine van het hoofdpersonage Geralt, maar een klein beeldje van het logo dat toentertijd op de voorkant van het hoesje stond. Op de één of andere manier vond ik dat toen enorm tof, en ja, dat ik er vervolgens ook een - toen nog - mysterieus maar zeker ambitieus spel bij kreeg, was alleen maar mooi meegenomen. Nadat ik dagenlang mijn nieuwe figurine had bestudeerd en alle geheime krachten die er mogelijk in opgesloten zaten had proberen te bevrijden, begon ik ook maar eens aan de game zelf. Het vervolg laat zich raden. Sinds de release van het eerste deel ben ik fan en daarom ook zeer benieuwd wat deeltje drie allemaal gaat brengen.

Terugblik

Om een goede indruk van The Witcher 3 te krijgen, is het bekijken van deze ruim 35 minuten aan gameplay die op de gamescom van vorig jaar werd getoond een absolute aanrader. Als je daar een ruim half uur later klaar mee bent, kun je ook nog kijken en luisteren naar het commentaar op deze beelden van onze Ruud en Justin, die daar op diezelfde gamescom live getuigen van waren. Zodra je dat hebt gehad, ben je weer aardig op de hoogte van wat voor soort game The Witcher eigenlijk is, en zal je waarschijnlijk ook een stuk beter begrijpen waar de lofzang die ik in de rest van dit artikeltje zal uitdragen precies vandaan komt.

Wild Hunt

Na alle kwade geesten, monsters, demonen en ander gespuis uit de eerdere delen het hoofd te hebben geboden, staat Geralt in dit derde deel voor zijn grootste, moeilijkste en meest uitdagende taak ooit. De winter komt eraan, en dat betekent dat de Wild Hunt, onder leiding van een stel afgrijselijke en moordlustige ruiters, erop uit is om de wereld in duisternis te hullen. Iedereen die zich niet aan wil sluiten bij deze Wild Hunt is verdoemd. Hoewel, niet iedereen. De enigen die nog een redelijke kans maken om de Wild Hunt het hoofd te kunnen bieden, zijn de Witchers. Goed getrainde ridders zijn het, die na een magische transformatie ook nog eens beschikken over zogenaamde Signs, krachten die vijanden letterlijk omver blazen of in vuur en vlam kunnen zetten. Naast de hoofdpersoon Geralt, waar je in de voorgaande delen al mee speelde, introduceert dit derde deel ook de nieuwe, vrouwelijke Witcher Ciri, waar je bepaalde stukken van de game mee kunt spelen. Volgens de ontwikkelaars voornamelijk om nieuwe openingen in het verhaal mogelijk te maken, al blijft Geralt wel altijd het echte hoofdpersonage en degene waar het allemaal om draait. Een vrouw als speelbaar personage is echter nooit verkeerd, en je zou kunnen zeggen dat Ciri een goed doordachte toevoeging is om de game qua geslacht in de perfecte balans te houden. Dat, of ik klink nu een ietsje pietsje te filosofisch, dat kan natuurlijk ook.

Levendig Novigrad

Goed, maar weer snel terug naar de game dan, voordat ik verdwaal in mijn eigen gedachten. Als je die eerder aangehaalde video hebt bekeken, dan zal je het toch met me eens zijn dat The Witcher 3 een knap staaltje grafische elementen in huis heeft. Dat is het beste te zien op het moment dat Geralt op zijn paard en op zijn gemakje Novigrad binnen wandelt. Novigrad is de grootste en meest levendige stad in de game, en dat zie je aan alles. Overal is een stortvloed aan details die je tegemoet komt, zoals de dagelijkse bezigheden van alle inwoners van de stad. De schepen die met hun ladingen vis aan komen varen in de haven, kinderen op straat die een spelletje 'heksen vangen' spelen, kroegjes waar het bruist van mannen, vrouwen en ander gespuis, en ga zo maar door. Dit alles laat duidelijk zien hoeveel aandacht er aan al die kleine details is besteed, en je snapt bijna meteen de reden dat de game een tijdje geleden is uitgesteld van februari naar mei. Tenzij je de andere kant van de medaille bekijkt en ontzettend boos bent geworden vanwege het feit dat je nu nog langer moet wachten om al dat moois zelf te kunnen spelen. Maar goed, laten we niet een te duistere bril opzetten en gewoon maar van het eerste uitgaan.

Klimmen en klauteren

De wereld van The Witcher 3 is immens, en dat betekent dat er ruimte is voor heel wat verschillende settings. De bijna sprookjesachtige gevoelens die je krijgt bij een stad als Novigrad worden bijvoorbeeld al snel aan de kant geschoven op het moment dat je je even later in de donkere woestenij van een moeras bevindt. Dat moeras kun je overigens bereiken door er simpelweg op je paard of met de benenwagen naartoe te lopen, maar zodra je bepaalde plekken eenmaal een keer hebt bezocht, kun je ook gebruikmaken van de mogelijkheid om er versneld naar toe te reizen. Gezien de omvang van de wereld geen overbodige luxe. Ook vermeldenswaardig is dat Geralt vanaf nu ook over obstakels kan klauteren en bergen kan beklimmen, een kwaliteit die hij in de voorgaande delen op mysterieuze wijze nog moest missen. Een wereld die je vanaf noord naar zuid en van oost naar west kunt ontdekken zonder te worden gehinderd door onzichtbare muren kan natuurlijk ook niet anders dan je die vrijheid te geven.

Dansvoorstelling

Terug naar dat moeras. In zo'n duistere en gevaarlijke omgeving is het niet uitgesloten dat je op een gegeven moment je wapens moet trekken, en als ik de video's die ik tot nu toe heb gezien mag geloven, wordt het op dat soort momenten werkelijk spectaculair. De ontwikkelaars hebben duidelijk ook flink wat tijd gestoken in het opnemen van gevechtsbewegingen, want de toeren die Geralt met zijn zwaard uithaalt zien er fantastisch uit. Een vechtende Geralt heeft op momenten wel wat weg van een solo-dansvoorstelling, waarin de vijanden de figuranten zijn die het geheel compleet maken. Een uithaal met een zwaard wordt gevolgd door een sierlijke, door de knieën uitgevoerde pirouette die meteen dient als ontwijkingsmanoeuvre om een door de vijand geworpen steen te omzeilen, om ten slotte de genadeklap uit te delen. Met als afsluitende toegift uiteraard een mooie buiging en het hoofd van de prooi als trofee. Het ziet er allemaal zeer sierlijk uit en ik kan niet wachten om zelf de controle over de choreografie te nemen.

Verwachting

Na het zien van het ruime half uur aan gameplay (laat ik die video nog maar eens noemen) heb je verdere motivatie en lofuitingen waarschijnlijk niet eens meer nodig om overtuigd te zijn van het feit dat je over een paar maanden The Witcher 3 gaat aanschaffen. Zeker als RPG-speler heb je geen keus, maar ook gamers die normaal gesproken niet zo weg zijn van dat genre zouden deze game eigenlijk gewoon in huis moeten halen. Als zelfs onze Justin - toch zeker niet de grootste RPG-fan die er op deze aarde rondwandelt - zegt precies dat te gaan doen, moeten we wel met een heel bijzondere game te maken hebben.

The Witcher 3: Wild Hunt verschijnt op 19 mei 2015 voor de PlayStation 4, Xbox One en pc. Op voorwaarde dat de game niet opnieuw wordt uitgesteld, natuurlijk.

Packshot World Championship Sports

-