Preview: Total War: PHARAOH - Wat een kutweer

-

Tijdens gamescom mocht ik achter de schermen aan de slag met Total War: PHARAOH, het meest recente deel in de Total War-serie. Nu moet ik zeggen dat ik in het verleden heel wat uurtjes in Total War: ROME II, Total War: SHOGUN 2 en Total War: WARHAMMER 3 heb gestoken. Daarnaast zijn er ook talloze andere rts-games en tactische games waar ik me aan heb gewaagd. Ik vind mezelf dus een redelijk bekwame legeraanvoerder. Al die jaren oorlogje spelen, konden mij echter niet voorbereiden op wat mij op gamescom te wachten stond.

Total War PHARAOH gamescom preview

Play like an Egyptian

Mijn hands-on ervaring met Total War: PHARAOH begon met een korte introductievideo. Total War: PHARAOH speelt zich af ten tijde van de ineenstorting van het Bronzen Tijdperk, waarna verschillende facties strijden om de macht in het oude Egypte. De verschillende facties komen uit Egypte, Canaan en Anatolië. Elke factie heeft zijn eigen leiders en soorten soldaten, en daarmee dus ook zijn eigen sterke en zwakke punten. De slagvelden vinden in verschillende gebieden uit de regio plaats, wat dus inhoudt dat er verschillende landschappen te zien zijn. Je zult straks dus niet alleen maar zand tussen je tenen hebben.

Deze verschillende gebieden introduceren ook gelijk een nieuwe gameplay mechanic die de complexiteit van een veldslag gelijk een heel stuk omhoog krikt. Total War: PHARAOH introduceert namelijk willekeurige weersveranderingen die van invloed zijn op de verloop van een gevecht. Zo kun je in de woestijn bijvoorbeeld te maken krijgen met een zandstorm die ervoor zorgt dat je troepen sneller vermoeid raken en het zicht van je boogschutters belemmeren.

Total War PHARAOH gamescom preview1

Pak je paraplu er maar bij

Na de introductievideo was het eindelijk tijd om aan de slag te gaan met Total War: PHARAOH. Voor mijn hands-on kreeg ik de mogelijkheid om drie verschillende gevechten te doen. Het eerste gevecht was gemakkelijk, een standaard veldslag op een open veld met hier en daar wat terreinvoordelen. Ik bestudeerde mijn troepen en besloot om gelijk in de actie te duiken. Ik positioneerde mijn troepen in de bossen om een verrassingsaanval te openen en kon de vijanden al gauw omsingelen. Toen ik dacht dat het wel lekker ging en de tijd door kon spoelen, besloot echter een zandstorm de kop op te steken. Mijn boogschutters, die verantwoordelijk waren voor de meeste slachtoffers aan de andere kant, konden nu niets meer zien, waardoor ik gauw van tactiek moest veranderen. Ik had na het voltooien van het eerste gevecht gelukkig nog wat tijd over, dus besloot ik het volgende scenario ook te spelen. Deze had een hogere moeilijkheidsgraad en werd met andere troepen uitgevochten. Tijdens dit gevecht begon het uit het niets ineens te stortregenen, waardoor het zanderige terrein in blubber veranderde. Mijn bepantserde troepen zakten ineens in de blubber weg en konden niet meer rennen. Ook hier was een andere tactiek weer vereist. Man, wat een kutweer!

Naast het weer dat zomaar om kan slaan, zijn er nog meer nieuwe gameplay mechanics die Total War: PHARAOH introduceert. Zo zijn er een aantal nieuwe commando's die je je troepen kan geven, zodat je nog meer mogelijkheden hebt om een tactisch voordeel te behalen. Zo kun je bijvoorbeeld je troepen terug laten trekken, zonder dat ze de vijand de rug toekeren. Dit zorgt voor nog dynamischere gevechten en nog meer tactische diepgang.

Total War PHARAOH gamescom preview2

Voorlopig oordeel van Claudia Tjia

Ondanks dat het weer me meerdere malen tegenwerkte, vond ik mijn hands-on met Total War: PHARAOH erg vermakelijk. De gevechten spelen als echte ouderwetse Total War-games, maar dan met een extra laagje complexiteit. Nog meer tactische opties betekenen dat je nog beter na moet denken over de positionering van je troepen en je tactiek tegen de vijand. De weersomstandigheden zijn er om je plannen flink door de war te schudden, waardoor je dus altijd alert moet zijn om in een oogwenk van tactiek te kunnen wisselen. Ik heb tijdens mijn hands-on alleen gevechten kunnen doen, dus ik ben benieuwd hoe het met het Grand Strategy-gedeelte zit, maar ik heb nu al best wel zin om een legendarische Egyptische krijgsheer te worden!

Claudia Tjia Redacteur

Onze eigen Cloud heeft een hele andere missie dan Cloud uit Final Fantasy VII. Het is haar doel om je continu te voorzien van het meest verse en sappige nieuws. Is ze niet aan het tikken, dan slacht ze monsters, bevrijdt ze koninkrijken en komt ze jonkheren te hulp in epische JRPG’s.

In dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot Total War: PHARAOH

Ontwikkelaar:

Creative Assembly

Uitgever:

SEGA

Release:

11 oktober 2023

Reviewscore:

Platforms:

PC
Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord