Gameliner logo 20 jaar
AD
Rockstar GTA-Online A Safehous in the Hills

My.Games moet zich aan de Nederlandse Reclame Code houden

-

De Stichting Reclame Code (SRC) heeft vandaag geoordeeld dat een klacht tegen My.Games grotendeels gegrond is. Het ging om de advertenties voor lootboxes in Rush Royale, waarin onder meer geen duidelijke europrijzen werden vermeld en de kanspercentages van de lootboxen ontbraken.

De klacht werd door een kind ingediend samen met games-jurist Leon Y. Xiao, die eerder al aantoonde dat veel game-uitgevers de ACM-richtlijnen voor in-game aankopen nauwelijks naleven. Na twee eerdere beroepen in oktober en januari heeft de SRC nu definitief besloten: My.Games moet voortaan voldoen aan de Nederlandse Reclame Code voor in-game aankopen en lootboxes, waaronder:

  • Altijd de aanwezigheid van lootboxes op de winkelpagina vermelden
  • Kanspercentages van lootbox-items openbaar maken
  • In-game aankopen in euro’s prijzen naast virtuele valuta
  • Geen misleidende bewoording die aankopen ‘gratis’ laat lijken
  • In-game reclame en adverteerders expliciet vermelden
  • Kinderen niet aansporen om zelf reclame te maken, bijvoorbeeld via ‘invite-a-friend’ functies

My.Games laat weten dat de meeste aanpassingen al zijn doorgevoerd en dat de rest “binnenkort” wordt doorgevoerd, om “verantwoord en plezierig” te blijven adverteren.

Jolien mag dan wel poeslief ogen, maar onder dat schattige laagje zit een ongekende nieuwstijger. Deze dame weet van alles wel wat en schuwt er geen moment voor om haar mening keihard op een presenteerblaadje te serveren. Televisie, films, games, series of zelfs talkshows, Jolien weet letterlijk alles. Nee nee, echt alles! Geloof je ons niet? Stel d’r maar op de proef!

Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord