Trailer
MotoGP 25 hanteert Unreal Engine 5, verschijnt in april
27 februari 2025Milestone heeft de eerste details onthuld over de jaarlijkse MotoGP-release. MotoGP 25 introduceert Training Sessions, arcade-physics en Unreal Engine 5.
Het jaarlijkse MotoGP-feestje van ontwikkelaar Milestone is ook dit jaar weer een gegeven. Ieder jaar brengt het Italiaanse bedrijf games uit die voornamelijk te maken hebben met racen en de MotoGP simulatie is daar één van. Terwijl in de echte MotoGP de gebroeders Marquez een ongekend spannende strijd uitvechten, is het maar de vraag of de vernieuwingen in een nieuw deel van de MotoGP-game net zoveel spanning met zich meebrengt. Doorgaans komt dat niet veel verder dan iets betere graphics, hier en daar wat tweaks en - met een beetje mazzel - een nieuwe gamemodus. Of MotoGP 25 wel veel vernieuwing met zich meebrengt vertel ik je in deze review. Laat die stalen ros dus maar ronken, want here we go!
De MotoGP is momenteel in volle gang en jij kunt dat nu in meer of mindere mate ook ervaren met de komst van MotoGP 25. Ontwikkelaar Milestone weet met dit nieuwe deel wederom een solide motor-game op de markt te brengen met een aantal nieuwigheden ten opzichte van de vorige editie. De belangrijkste toevoeging is de komst van de Arcade-ervaring. In feite is dit niet veel meer dan nieuwe instellingen die ervoor zorgen dat je veel minder snel van je tweewieler afkukelt als je bijna plat door de bochten rijdt. Waar de MotoGP-games eerst berucht stonden om de moeilijkheid en de moeite die je erin moest steken om de besturing enigszins goed onder controle te krijgen, kunnen de mensen die liever casual af en toe een rondje Assen rijden nu ook met de game aan de slag. Dat betekent echter niet dat het kinderlijk eenvoudig is, je moet nog steeds goed racen, alleen je valt minder snel. Dit maakt dat MotoGP 25 toegankelijker is en een breder publiek aanspreekt dan ooit tevoren. Immers, je kunt nog steeds met de ouderwetste instellingen spelen door simpelweg voor de Pro-ervaring te kiezen. Het overeind houden van je motor doe je dan echt op basis van je skills en je wordt daarbij niet geholpen door de game. Dit is een zeer welkome toevoeging, want nu is het voor de mensen die minder tijd willen of kunnen investeren in de game ook de moeite waard om ermee aan de slag te gaan.
Over motoren gesproken, MotoGP 25 heeft onder de motorkap gebruikgemaakt van een nieuwe engine. Waar MotoGP 24 vorig jaar nog veel grafische concessies moest doen, is MotoGP 25 geheel opnieuw opgebouwd in Unreal Engine 5. Ja, Milestone gebruikte sinds 2018 al Unreal Engine 4 voor de ontwikkeling van de MotoGP games, maar is dit jaar overgestapt en dat is best goed te zien. De game ziet er in veel opzichten schitterend uit en is absoluut een genot om naar te kijken. De verbeterde graphics dragen bij aan de immersie. Maar niet alleen op grafisch vlak zijn er flinke verbeteringen doorgevoerd, ook geluidstechnisch zijn er dit jaar sprongen vooruit gemaakt. Dit is vooral te danken aan - ja, daar heb je 'm weer - de motoren. Voor het geluid van de motoren is Milestone namelijk op pad gegaan om op de circuits daadwerkelijk de geluiden van de motoren zelf op te nemen en te gebruiken voor de game. Er is behoorlijk wat gesleuteld aan het geluid en niet zonder succes, want ook hierdoor voelt het lekkerder dan ooit om met deze MotoGP game aan de slag te gaan.
Qua content hoef je je over MotoGP 25 ook echt geen zorgen te maken. Zowel de Moto3, Moto2 (en dus ook Neerlands trots Collin Vijer en Zonta van den Goorbergh) als de MotoGP zijn in hun volledigheid vertegenwoordigd in de game met het complete roster van alle coureurs, merken en teams. Je kunt er dus zeker van zijn dat jouw favoriete rijder vertegenwoordigd is in deze simulatiegame. Tenzij je favoriete rijden een amateur motorcoureur is natuurlijk. Ook zijn er weer ontzettend veel circuits te bestieren, waarvan je het gros al kent uit de eerdere delen. Wel mooi om te zien is dat zelfs Balaton Park uit Hongarije onderdeel uitmaakt van MotoGP 25. Dit is in het echt ook het geval, maar dat circuit wordt later dit jaar - eind augustus om precies te zijn - pas voor het eerst echt op gereden met de MotoGP. In MotoGP kunnen zowel de liefhebbers van singleplayer als multiplayer goed uit de voeten, want er is genoeg te doen. Je kunt het online opnemen tegen andere coureurs of spelen in split-screen als je graag je skills test tegen andere spelers. Doe je dat liever niet, dan hoef je je met MotoGP 25 zeker niet te vervelen. Je kunt uiteraard aan de slag met losse grand prix, jezelf verbeteren in time trials, rijden op een van de hobby motoren of een carrière starten om de nieuwe Jorge Martin te worden.
Daar houdt mijn lofzang over MotoGP 25 helaas wel een beetje mee op, want Milestone heeft inderdaad verbeteringen doorgevoerd, maar ook ruimte gelaten voor verdere verbeteringen. Dit zit hem voornamelijk in een aantal facetten. Allereerst te beginnen met de tutorial. Waar er met de Arcade-ervaring de instapdrempel een stuk verlaagd is, mist dat juist weer in de tutorial. Hierin moet je wat rondjes gaan rijden, maar je wordt totaal niet begeleid in hoe de besturing werkt. Dat is toch wel iets wat je mag verwachten van een tutorial. Als ik rondjes wil rijden dan skip ik de tutorial wel en ga ik gewoon mijn gang in Time Trial. Als je nieuw bent in de MotoGP-games, dan helpt de tutorial je totaal niet om de besturing goed onder de knie te krijgen. Daarnaast heeft Milstone geprobeerd om de carrièremodus op te leuken met een rivaalsysteem, maar dit is dan weer net niet lekker uitgewerkt. Je rivaal krijgt een smiley om aan te geven hoe jouw relatie met hem is, maar wat er ook op het asfalt gebeurt, het heeft geen enkel invloed op je relatie. Stel je duwt hem van de weg af en verkloot zijn race, dan vindt hij jou nog steeds even leuk als daarvoor. Hoe graag hij jou mag hangt namelijk af van een soort chatsysteem waarbij jouw antwoorden de kwaliteit van je relatie bepaalt. Een gemiste kans, want dit had natuurlijk ook gekoppeld moeten worden met je daden op de circuits.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik te weinig MotoGP-games speel om heel goed uit de voeten te kunnen met de Pro-ervaring, dus ik heb voornamelijk races gereden met de Arcade-ervaring ingesteld. Ik ben gewoon niet de beste MotoGP speler op deze aardkloot. Dit bleek voor mij lastig genoeg te zijn, al vraag ik mij af in hoeverre dat ook aan mij te wijten is. De motoren voelen af en toe wat te zwaar en log aan. In principe is er niets mis mee als je een V4-motor bestuurt, want dat zijn ook gewoon logge en zware machines. Alleen is dat aan de manier waarop de AI zich over het circuit beweegt totaal niet terug te zien. Waar ik soms de grootste moeite had om mij enigszins soepel door s-bochten te wurmen, reden zij erdoorheen alsof het niets is. De bochten die zij maakten waren enorm vloeien, terwijl dat in mijn geval helemaal niet zo soepel ging. Ik heb voor de zekerheid op een gegeven moment zelf de hulplijnen op de baan aangezet om te zien of ik iets verkeerd deed, maar zelfs met het volgen van die lijnen kreeg ik het niet zo vloeiend als de AI dat deed. Het leek bijna alsof zij andere instellingen gebruikten dan ik. Met veel kunst- en vliegwerk wist ik daarmee in carrière toch wat races te winnen, maar het was wel een opvallend verschil.
Een ander aspect waar Milestone nog niet de volle potentie uithaalt zit ook verscholen in de carrièremodus en dan voornamelijk in het ontwikkelen van je motor. Codemasters heeft dit met de F1-games wel ontzettend goed voor elkaar. Je hebt daar echt het gevoel dat research en development (R&D) er toe doet en impact heeft. Bovendien heb je ook gewoon enorm veel keuze in wat je wil ontwikkelen en waarom. Voor het ontwikkelen van je motor is er in MotoGP 25 ook gekozen voor soort chatvariant waarbij je dan bij je monteur aangeeft dat de motor bijvoorbeeld nog wel wat verbeteringen kan gebruiken, maar het mist de echte diepgang die een F1-game bijvoorbeeld wel biedt. Als ik mijn motor wil ontwikkelen, dan wil ik daar ook goed voor kunnen zitten en veel inbreng in hebben. Ik wil kunnen aangeven wat er precies verbeterd moet worden en merken welke impact dit vervolgens heeft op mijn stalen ros. Het zit er allemaal in, maar in beperkte mate. Dit zorgt ervoor dat het de immersie mist die je in andere simulatiegames wel ervaart.
Als je op zoek bent naar een toffe ervaring voor motorracen, dan zit je met MotoGP 25 echt wel goed. Milestone heeft met dit nieuwste deel wederom een solide game neergezet, waarmee je je uren kunt vermaken. Toch kan ik niet anders dan concluderen dat er meer in had gezeten. De Arcade-ervaring en gebruik van de Unreal Engine 5 om te game te maken zijn zeer welkom geweest, maar niet genoeg om een echt verschil te maken met voorgaande delen. Milestone heeft te veel kansen laten liggen om een fantastische MotoGP-ervaring naar je console of pc te toveren.
Als Hoofdredacteur zijnde is Patrick altijd op de hoogte van de laatste nieuwtjes. Denk jij met een dikke scoop te komen, dan is Patrick je geheid al voor. Deze turbopapa’s gameverslaving begon ooit met DKC en The Legend of Zelda, maar kent vandaag de dag geen grens! Zelfs een tweeling in de luiers weet hem niet van zijn passie weg te houden.
In dit artikel
Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.
Ontwikkelaar:
Milestone
Uitgever:
Milestone
Release:
30 april 2025
Reviewscore:
Platforms: