Review: Armored Core: Verdict Day PlayStation 3

Geplaatst: 27 september 2013 10:00

"BOOOOOM!!!!!!" *RATATA* "ROAAWRHHH", dit zijn geluiden die vroeger uit een kleine Rens kwamen terwijl hij met zijn speelgoed aan het spelen was. Ik had destijds een grote groene Transformer waarvan ik de naam niet meer weet en een Gundam Mech. Nu is het ondertussen zo'n vijftien jaar later en heeft hoofdredacteur Ruud me de opdracht gegeven om weer met grote robots te spelen door me een exemplaar te geven van Armored Core: Verdict Day. Deze keer is het alleen niet met plastic speelgoed, en de explosies zijn deze keer w'l aanwezig.

Ontwikkelaar From Software kent iedereen van de bizar moeilijke games Demon's Souls en het vervolg hierop: Dark Souls. Wat minder bekend is, is dat de ontwikkelaar in 1997 al met de Armored Core-serie begon. Het begon op de originele PlayStation met simpele graphics, maar ondertussen mogen we van gigantische robots die door het beeld rondvliegen genieten. Ik moet eerlijk toegeven dat ik nog nooit een Armored Core-game gespeeld heb en ik dit gewoon op heb moeten zoeken op het internet. Sterker nog, ik heb nog nooit in mijn leven een mech-game gespeeld. Het concept leek me altijd wel interessant. Lekker met reusachtige robots op andere nog grotere robots inbeuken terwijl de vonken er van af vliegen. Het doet me een beetje denken aan tv-programma's als Robot Wars, waar met de hand bestuurde robots elkaar met vlammenwerpers en cirkelzagen elkaar te lijf gaan.

LEGO-bouwpakketten

Het eerste wat je opvalt, is dat de sfeer lekker grimmig is. Armored Core: Verdict Day speelt zich af in een grijze, post-apocalyptische wereld die bevolkt is door gigantische robots. Op de explosies na is er weinig kleur te bekennen in deze game, maar naar mijn mening draagt dit alleen maar bij aan de sfeer van de game. Het tweede element wat me opvalt, is hoe uitgebreid het customizen is. De game geeft je een enorme LEGO-bouwdoos met mechanische onderdelen in plaats van steentjes. Hoe meer je met je robot rondloopt, hoe meer onderdelen je vrijspeelt. Zo voel je echt de vooruitgang van je robot. Met ieder onderdeel verbeter je jouw ijzeren harnas en zo bouw je een soort van band op met je robot. Fans van het eerste uur hoeven in Armored Core: Verdict Day niet te beginnen met een simpel Fiat-robotje, maar kunnen hun opgepimpte beukbak uit Armored Core V gewoon naar deze game importeren. Het wordt zo wel een stuk makkelijker in het begin, maar na het voltooien van het verhaal is er een Hardcore-mode. Het lijkt me dat From Software met DLC-pakketten de levensduur van deze game een flinke boost kan geven door telkens nieuwe onderdelen in de game te verwerken. Of dit ook gaat gebeuren, durf ik nog niet te zeggen.

Rammen met robots

Dan nu het moment waar we op wachten: het beuken. Het vechtsysteem is lekker soepel en na een paar minuten beuk je je al een eind weg door de game. Toch probeert Armored Core de game ontzettend lastig te laten lijken. De interface bevat onnodig veel details en schermpjes en zouden de speler nog meer in de huid van een robot moeten laten kruipen. Voor nieuwelingen in het genre is dit zeker even wennen.

De actie is gelukkig wel lekker snel. Wanneer ik denk aan mechs, denk ik aan grote, lompe machines die zich als stront door een trechter over het strijdveld voortbewegen. Toch zijn de mechs in Armored Core: Verdict Day zeker niet traag en springen en vliegen ze vrolijk over het strijdtoneel. Het is natuurlijk wel mogelijk om een trage robot te bouwen, maar dit is ieders persoonlijke voorkeur.

Online oorlog voeren

Helaas kon ik als reviewer nog nauwelijks van de volledige potentie van de game genieten. Armored Core: Verdict Day richt zijn pijlen voornamelijk op de multiplayer en die is voor de release nog niet in volle potentie te zien. Het concept erachter vond ik persoonlijk wel h'l erg vet. Je kiest een van de drie facties die allemaal strijden om territorium. Voor jouw factie vecht je tegen andere spelers die hun basis verdedigen of jou juist aanvallen. Zijn er geen vijandige mechs online, dan zadelt de game je met computergestuurde vijanden op. Deze actie gaat door tot 'n factie de andere twee domineert of als het seizoen afgelopen is.

Het leukste aspect aan de online gameplay, is het party-systeem. Met een paar vrienden kun je een team vormen dat samen voor zijn factie strijdt. Naar wat ik heb gelezen is de community van Armored Core V, waar een zelfde soort onlineprincipe in zat, erg actief en dan met name in Japan. From Software heeft in Verdict Day de regiobeperking open gegooid, waardoor de levensduur van deze game aanzienlijk verlengd wordt. Ik ben erg benieuwd om te zien in hoeverre deze game evolueert door de community.

Het eindoordeel van Rens Knapen

Armored Core: Verdict Day is voor mij als nieuwkomer in het genre een leuke game. De customize-opties zijn rijkelijk aanwezig en de actie voelt lekker bruut aan. De soms onnodig ingewikkelde interfaces zijn in het begin wel wennen voor nieuwkomers, maar zouden veteranen op het gebied niet moeten afschrikken. De grimmige sfeer zorgt ervoor dat je je als het ware in een oorlog bevindt en de online oorlog spreekt me erg aan. De game is online wel erg afhankelijk van de community, aangezien een vaste groep vrienden waarmee je online aan het rammen bent de game waarschijnlijk veel leuker maakt. De singleplayermissies zijn niet al te boeiend en dienen naar mijn mening meer als oefening voor de onlinefunctie. Je mag een ster bij de score optellen als je de game lekker online kunt spelen!

• Grimmige sfeer
  • Customizen van mech
  • Actie lekker snel