Review: Battlefield 4 Pc

Geplaatst: 4 november 2013 10:00

Krakend slaat de kogel naast je hoofd in de muur. Je sprint blijft ononderbroken en je duikt achter een berg puin. Je spiekt over de rand om wederom een aantal kogel langs je hoofd te horen fluiten. Hoog op een gebouw zitten een drietal snipers je het leven zuur te maken. Je trekt je grenade launcher en lanceert een granaat net onder een van de snipers. De rand van het gebouw spat uit elkaar en tussen het vallende puin zie je het lichaam van de sniper naar beneden vallen. Dat is 'n. De andere snipers zijn een stukje teruggetrokken, waardoor je nu de rollen om kunt draaien. Je pakt je assault rifle, zet de vuurknop op single shot en legt aan. Een van de snipers is al snel zichtbaar door de flits van zijn scope. Je richt goed en na een paar schoten zie je zijn hoofd in een rode mist verdwijnen. Zijn derde vriendje weet echter van de situatie gebruik te maken om een boon door jouw hoofd te duwen. Nou ja, respawnen en het verhaal afmaken! Gelukkig staat er een tank klaar in de basis "

Battlefield 4

De Battlefield-serie heeft weinig introductie meer nodig. Een tactische shooter, vol grafische pracht, grote levels en voertuigen, waarbij je je hoofd goed moet gebruiken. In deel 4 is niet veel anders. DICE weet wat gamers zoeken in deze games en weet toch deze formule met elk deel te verbeteren. De veranderingen in dit deel zijn subtieler dan tussen deel 2 en 3, maar zeker aanwezig. Om te beginnen is daar "Levolution". Bijna alles dat je ziet kan kapot. De effecten daarvan zijn ook nuttig voor jou als soldaat. Een gebouw kan helemaal stuk, maar ook vlak terrein kan helemaal omgeploegd worden met alle gevolgen van dien. Je kunt je eigen dekking maken door een explosief op een goede plaats te ontsteken. De manier waarop dingen stuk gaan wordt real-time berekend, dus je zult nooit een gebouw twee maal op exact dezelfde manier in zien storten. Maar daar houden de veranderingen niet op.

Gameplay

De singleplayercampagne in Battlefield-games is nooit heel speciaal geweest. DICE heeft hier een paar kleine veranderingen in gebracht. De singleplayer is een interessant verhaal geworden dat zo in een vermakelijke actiefilm kan worden gegoten. De campagne is kort, maar biedt in de vier uurtjes dat je ermee bezig bent een hoop uitdagingen. De campagne is niet erg eenvoudig en je tactische inzicht wordt regelmatig op de proef gesteld. Het verhaal draait ditmaal om China, alwaar een revolutie plaats heeft gevonden welke het land in chaos heeft gestort. Jij bent onderdeel van Tombstone, een elite team van de US Marines dat achter de linies vast zit en jij moet uit deze shitstorm zien te ontsnappen en de situatie om zien te draaien. De omgevingen zijn divers en afwisselend, maar een aantal zaken zie je terugkomen: een autoscène, een scala split second-situaties en het verplichte sneeuwlevel dat DICE in bijna elke Battlefield-game weet te stoppen. Wat een leuke vernieuwing is, is het feit dat je met de singleplayercampagne wapens kunt unlocken voor de multiplayerhelft van de game. Al met al is de singleplayer vermakelijk en nuttig vanwege de unlocks, maar met vier uurtjes een beetje aan de korte kant.

Grafisch overdonderend

DICE weet precies wat voor kracht er in een pc zit. De nieuwe Frostbite 3-engine, uitgerust met alle DirectX 11-toeters en -bellen en nog veel meer extra features, laat dat dan ook zeker zien. Grafisch is de game superieur aan alle andere games die op dit moment op de markt zijn. Toen ik met de game begon heb ik regelmatig met open mond naar mijn monitor zitten staren naar de prachtige beelden die te zien waren. Reflecties, lichteffecten, textures, Levolution en zelfs de golven zijn prachtig geanimeerd. Dit kost dan ook wel wat, maar minder dan ik verwachtte. Mijn pc was drie jaar geleden een NASA-waardige machine, maar ondanks het feit dat hij al wat ouder wordt kan ik bijna alles op ultra draaien. Maar als je de setting niet hoog genoeg kunt draaien, dan kan een upgrade zeker de moeite waard zijn. De game ziet er namelijk te goed uit.

Multislayer

De multiplayer is hetzelfde gebleven maar tegelijk helemaal veranderd. Om te beginnen gebruikt Battlefield 4 wederom Battlelog, een website waar je je stats kunt zien en servers kunt kiezen om op te spelen. Een nieuwe toevoeging is dat je nu ook je loadouts voor je soldaten en voertuigen in kunt stellen op de website VOORDAT je de game in gaat, in tegenstelling tot BF3, waar je dit pas in-game kon doen. Ook heb je zicht op missies, waarbij je met maten wedstrijdjes kunt houden om te kijken wie als eerste de achievement heeft gehaald.

In de multiplayer zijn er een aantal gamemodes bijgekomen. Naast de klassieke gamemodes (Conquest, Rush, Domination, Team en Squad Deathmatch) zijn daar nu bijgekomen Defuse en Obliteration. Beide gamemodes die weer een extra laag toevoegen aan de multiplayerlaag. Zodra je level 10 hebt gehaald, dan kun je als commander de soldaten van je team bevelen geven. De Commander Mode geeft je een overzichtkaart, en verandert de game in een soort RTS-game waarbij je objectives aan kunt geven, bevelen kunt geven aan squads, en speciale versterkingen het veld op kunt sturen voor je soldaten om te gebruiken. Dit kunnen voorraden zijn, boosts, drones of zelfs gunships. Deze laag geeft de game een heel andere aanblik. De logica achter het bereiken van level 10 is dat je dan wel zou moeten weten hoe het spel werkt en je de soldaten dus effectiever kunt aansturen. De soldaten hebben er ook baat bij, daar ze extra punten krijgen door bevelen op te volgen en effectiever vechten.

De maps zijn stuk voor stuk adembenemend, groots en divers. Steden, open velden, bossen, nederzettingen, groot, klein: voor ieder wat wils. Stuk voor stuk gebalanceerd, adembenemend en ontworpen met shooters in het achterhoofd.

Het eindoordeel van Joost van Dyck

Battlefield 4 legt de lat voor shooters weer een stapje hoger. De veranderingen zijn kleiner dan bij Battlefield 3, maar bieden een nuttige extra laag aan de game. De verbeterde singleplayer is goed, maar kort, waarbij het unlocken van wapens voor de multiplayer een welkome toevoeging is. Grafisch is de game onovertroffen en biedt het een prachtig beeld van moderne oorlogsvoering. De extra commanderlaag, de verbeteringen in Battlelog, nieuwe gamemodes, nieuwe maps: de veranderingen zijn legio. Levolution geeft je ook nog eens de optie om prachtige levels op prachtige wijze tot prachtige stapels puin te reduceren. Als je jezelf een pc-gamer noemt, is dit een van die titels die je moet hebben. Dit is namelijk het hoogtepunt van dit moment.

• Grafisch onovertroffen
  • Prachtige levels
  • Commanderfuntie