Review: Blue Dragon Xbox 360

Aangepast: 10 januari 2020 20:48

Blue Dragon is de nieuwste RPG voor de Xbox 360. Met de oldschool gameplay lijkt het een beetje op de Final Fantasy reeks, maar dat is geen reden om te schrikken als je die games kent. Blue Dragon is een game die je in zijn verhaal zuigt en je pas na vijftig uur of meer loslaat. Kom, dan gaan we op avontuur!

De Blue Dragon

In het rustige dorpje Talta was nooit iets aan de hand. Totdat kortgeleden paarse wolken de lucht vulde. Niet zo erg zou je denken, maar er kwam ook nog een landhaai bij. Shu, Jiro en Kluke zijn bewoners van Talta en vervullen de taak van hoofdpersonages. Op een dag waren de paarse wolken en de landhaai er weer. Shu en Jiro hadden een aanval voorbereid om de landhaai te stoppen en hem uiteindelijk te verslaan. De aanval mislukte echter. Shu en Jiro waren bijna dood geweest zonder de hulp van Kluke. Zij wist hen te redden. Ze volgden de landhaai en kwamen erachter dat het een robot is. Op de plek waar de landhaai tot stilstand kwam is de basis van Nene. Nene kickt op het terroriseren van mensen en schrikt nog veel meer dorpen af met zijn paarse wolken dan alleen Talta. Nene is een oude man en fysiek niet zo sterk meer. Daarom heeft hij zijn robothulpje Szabo. Na een aanval die tevergeefs was, zijn Shu, Jiro en Kluke verslagen door Nene's magie en buiten gezet door Szabo. Een vreemde stem gaf ze lichtgevende balletjes welke ze moesten inslikken. Hierdoor kregen ze magische krachten: de Blue Dragon! Hierdoor zijn ze sterker en hebben ze magische krachten. Hierna begint een wereldreis waarin je nieuwe mensen leert kennen, vijanden verslaat en het mysterie ontrafelt achter de Blue Dragon!

Beetje Final Fantasy-achtig

Zoals ik al zei, lijkt deze game heel erg op de Final Fantasy reeks. De turn-based gameplay en de muziek van Nobuo Uematsu (componist van alle Final Fantasy games) zijn duidelijk van Final Fantasy. Er zijn ook merkbare verschillen. Zo zitten er geen random fights in deze game en gaan de gevechten een stuk sneller dan bij Final Fantasy. De gevechten zijn meestal niet erg moeilijk. De eindbazen daarentegen maken de game erg pittig. Bij de eerste baas zul je al een paar keer doodgaan tot je hem echt goed door hebt. Ieder character in je party kan je een eigen klasse geven. Zo kan je Shu bijvoorbeeld Swordmaster noemen, Jiro de klasse White Mage geven en Kluke Black Mage maken. Shu is fysiek erg sterk en kan ook "Magic Sword" gebruiken. Hiermee voeg je een magisch element toe (bijvoorbeeld water) waarmee je dan meer schade geeft dan normaal. Jiro kan "healing spells". Tot slot kan Kluke "element spells" doen en dat maakt ook haar erg krachtig. Al deze magie kost MP die je weer bij kunt vullen met potions of slaapplaatsen. Bij speciale aanvallen moet je de A knop ingedrukt houden en loslaten op een geven moment. Hierdoor hoef je minder lang voor de aanval te wachten en is hij ook nog eens krachtiger. Je moet wel een goede timing hebben en daardoor maakt het de game erg uitdagend. Je kunt ook accessoires toevoegen. Deze zijn in de vorm van armbanden, oorbellen, ringen en kettingen. Dit geeft je bijvoorbeeld extra aanvalskracht of meer defense. Naarmate je verder komt krijg je EXP en SP. Hiermee kun je je level verhogen en nieuwe skills krijgen. Door een hoger level krijg je onder andere meer HP en MP. Met nieuwe skills ben je sterker, maar je kan niet al je skills gebruiken, want je hebt maar een aantal skillslots. Je moet dus goed kiezen welke je wilt. Er zijn ook shops. Hier kun je nieuwe spells, accessoires en items kopen. Hiervoor heb je gold nodig. Dit krijg je door het doorzoeken van je omgeving, vijanden verslaan en spullen verkopen. De speelduur van deze game is erg lang. Zeker meer dan vijftig uur. Dit kan iets te lang zijn voor sommige mensen, maar die gaan deze game ook niet spelen. Als kers op de taart kan je ook nog extra content downloaden via Xbox Live, wat nog meer speelduur geeft. Ideaal voor mensen met veel tijd.

Kleurrijk

Grafisch ziet de game er kleurrijk uit. Sommige mensen vinden dat vet, andere niet. Het laat wel zien dat de Xbox 360 niet alleen games heeft waar het er vrij kleurloos uitziet. De personages zien eruit als Dragonball Z-personages. Dat geeft wel iets extra's aan de sfeer. De omgevingen wisselen zich af van bossen tot een high-tech basis. Het ziet er allemaal vrij realistisch uit. Alsof het ook in deze wereld kan. Grafisch gewoon goed dus.

Het eindoordeel van Wouter van der Putten

Blue Dragon is een hele goede game. De gameplay werkt lekker vlot en goed. Het verveelt nooit. Grafisch laat deze game zien dat er ook kleurrijk leven bestaat op de Xbox 360 na deze kleurloze maanden. De personages die op de anim'-serie Dragonball Z lijken passen goed bij het sfeertje van de game. De gecomponeerde muziek van Nobuo Uematsu maakt het complete plaatje af. Een must-have voor iedere RPG fan!

• Gigantische RPG
  • Vlotte gameplay
  • Mooie graphics