Review: Condemned 2: Bloodshot PlayStation 3

Slaap je altijd met het licht aan? Ben je nog steeds bang voor het monster onder je bed? Dan is het niet echt ideaal voor jou om Condemned 2: Bloodshot te gaan spelen. In deze review ga ik met jullie deze engste game ooit bespreken.

Bang voor je eigen voetstappen

In Condemned 2 speel je Ethan Thomas. In deel 'n werkte hij voor de SCU (Serial Crime Unit). Hij heeft een soort van zesde zintuig om moorden uit te zoeken. Hij heeft de gebeurtenissen in het vorige deel nooit kunnen accepteren en daarom is hij nu een alcoholist en drugsverslaafde. Toch heeft de SCU hem weer nodig, omdat de beruchte seriemoordenaar SKX weer bezig is. Ethan gaat op onderzoek uit en merkt al snel dat er meer aan de hand is. Overal zijn junkies en zwervers op hol geslagen met maar 'n doel: het vermoorden van Ethan.

Hard, bruut en ongecensureerd

Naarmate ik de game speelde ging ik me afvragen waarom mensen zich zoveel zorgen maakten over Manhunt 2, de in eerste instantie gebande game omdat hij te gruwelijk zou zijn. Ik heb de game niet gespeeld, maar wel filmpjes gezien. Ik kan je vertellen dat Condemned 2: Bloodshot vele malen erger is.

Het vechten is vrij simpel te begrijpen en te beheersen. Met R1 bedien je de rechtervuist, met L1 de linkervuist, druk ze allebei tegelijk in en je verdedigt en druk op R2 om je wapen weg te gooien. Heb je een vijand voldoende afgemat, dat zijn er vervolgens flink wat wrede finishing moves. Wat zal je eens met hem gaan doen? Zijn hoofd in de tv slaan, of het tussen een draaibank leggen? Er is veel mogelijk en het is allemaal even leuk om uit te proberen. Je vecht tegen verschillende vijanden: junkies, zwervers of gewoon mensen die helemaal de weg kwijt zijn. Net zoals in de vorige Condemned kun je ook hier weer van alles uit de omgeving oppakken om bij een gevecht te gebruiken. Het is een beetje kiezen welk wapen je neemt. Het ene is krachtiger, maar minder snel, terwijl het andere misschien wel snel is, maar minder krachtig.

Naast het vele vermoorden van junkies doe je ook nog wat onderzoek. In Condemned 1 was dit vrij gemakkelijk. Hier gaat het iets verder. Je moet zelf aanwijzingen zoeken en daaruit een conclusie trekken. Hoe beter je conclusie is, des te meer punten je ervoor krijgt.

Met z'n tweeën griezelen

Maar naast de singleplayer is er ook nog een multiplayer met wat interessante modi. Zo heb je de modus dat jij de SKX moet vangen en dat een andere persoon juist van hem weg moet blijven. Dit kan hij doen door zwervers en junks in te schakelen. Naast deze speciale modus is er ook nog een standaard 'deathmatch', maar daarvoor speel je deze game niet. Deze game koop je voor de angstaanjagende singleplayer.

Beestjes

Helaas wordt Condemned 2 wel geteisterd door wat vervelende bugs. Ik kon bijvoorbeeld op een gegeven moment mijn rechter pookje niet meer gebruiken, waardoor ik het hele level opnieuw moest doen. Hierdoor voelt het toch een beetje alsof de game wat gehaast is, en dat is best jammer.

Sfeervol tot op het bot

Grafisch is deze game geweldig. Het is allemaal erg angstaanjagend duister. Soms wel iets 'over the top' duister. De omgevingen waar je doorheen loopt zorgen voor een goede sfeer, en dat is dan ook wat deze game specifiek goed doet. Je weet nooit wat je om de hoek kunt verwachten en dat maakt de game vol verrassingen. Het geluid zorgt ook voor nogal wat schrikmomenten. Zo loop je bijvoorbeeld in een poppenfabriek rond en dan komt er opeens een heel vrolijk kindermuziekje op, met de bijbehorende mechanische poppen die je proberen te vermoorden natuurlijk. Het geluid laat je soms zo ongemakkelijk voelen dat ik me wel eens afvroeg waarom ik deze game in hemelsnaam gekocht heb.

Het eindoordeel van Wouter van der Putten

Condemned 2: Bloodshot is de hardste en gruwelijkste game die ik ooit heb gezien. Het is allemaal zo duister en luguber dat deze game zelfs overdag met de gordijnen wagenwijd open en het licht aan nog eng is. Zodra je Condemned 2 een keer hebt gespeeld hunker je naar meer, en je krijgt dan ook meer. De game blijft op een hoog niveau van begin tot eind. Ben je een groot fan van survival horrorgames, dan kun je gewoon niet beter krijgen dan Condemned 2: Bloodshot.

• Goede sfeer
  • Goed uitgewerkte gameplay
  • Angstaanjagend geluid