Review: Crash Bandicoot 4: It's About Time - Een spectaculaire reis door dimensies PlayStation 4

Geplaatst: 10 oktober 2020 15:15

It's About Time! De officiële onthulling van Crash Bandicoot 4: It's About Time maakte mij meteen enthousiast. De avonturen die ik als kind heb beleefd met Crash hebben altijd een goede indruk bij mij achtergelaten en ik kon dan ook niet wachten om aan de slag te gaan met het vierde deel. It's About Time draait, net als de oude Crash-games, om platforming, maar heeft er unieke features bijgekregen. Maakt dat de game nog even vermakelijk of is het een flop geworden? Dat lees je hier in mijn review!

Red het multiversum

Dr. Neo Cortex heeft zoals gewoonlijk weer voor onrust gezorgd in het Crash-universum. Hij is ontsnapt uit de interdimensionale gevangenis, waar hij, Uka Uka en Dr. N. Tropy vast kwamen te zitten aan het einde van Crash Bandicoot: Warped. Zijn ontsnapping veroorzaakt een gat in de natuurwetten van tijd en ruimte. Hierdoor komen Neo Cortex en N. Tropy op het idee om het gehele multiversum te vernietigen. Uiteraard wordt hier verder niemand vrolijk van dus Crash en zijn zusje Coco voelen zich geroepen om dit plan te stoppen door de vier quantum masks te verzamelen waardoor zij de natuurwetten kunnen verbuigen.

Het avontuur van Crash begon allemaal op N. Sanity Beach in het eerste deel uit de Crash-reeks. In It's About Time begint zijn avontuur weer op diezelfde nostalgische locatie. Hoewel dit meteen herkenbaar is, is het zeker geen herhaling in vormgeving en gameplay. Het viel mij meteen op dat de game er een stuk gedetailleerder uitziet en je een panoramaview hebt van je omgeving. Zo kun je al in de verte zien wat je straks te wachten staat of ben je gewoon aan het genieten van de kleurrijke animaties. Terwijl je ondertussen kistjes sloopt en appels verzamelt, zoals dat onmisbaar is bij Crash, komt meteen dat plezierige gevoel van vroeger terug. Wil je nog meer nostalgie ervaren, dan kies je voor de speelstijl retro, waarbij je na het doodgaan weer vanaf het begin van een level start. Echter, heb ik gekozen voor de speelstijl modern, waarbij je meerdere checkpoints hebt per level. Deze speelstijl past beter bij de games die ik gewend ben en werd daarnaast ook aangeraden door uitgever Toys For Bob.

Veel variatie in gameplay

De verschillende dimensies waar je doorheen reist, representeren de werelden met levels die je moet behalen. De dimensies zijn erg gevarieerd in zowel tijd en ruimte. Zo bevind je je in de ene wereld in het dinosaurussentijdperk in het jaar 88 miljoen B.C. en in een andere wereld in een futuristische omgeving in het jaar 3032. Hierdoor ziet je omgeving er niet alleen verfrissend uit, maar krijg je ook te maken met andere soorten vijanden en afwisselende gameplay. Om maar een voorbeeld te geven ren je richting de camera toe, terwijl er een T-Rex op je afkomt of glij je op een ijsbeer van een sneeuwberg af. De game verloopt voornamelijk vertrouwd in 3D met afwisselingen naar 2D-platforming en het wisselen van camerarichting. Daarnaast moet je soms langs muren rennen, ben je puzzeltjes aan het oplossen waardoor je uiteindelijk weer wegrent voor een monster. De dynamiek van de levels verloopt soepel en geeft een positieve vernieuwing aan de lineaire levels van de vorige Crash-games.

De grootste en ook meteen de beste vernieuwing is toch wel de toevoeging van de quantum masks. Aku Aku kennen wij natuurlijk al uit de oude Crash-games, maar dit masker biedt enkel tijdelijke bescherming aan Crash wat vergelijkbaar is met de power-up ster van Mario. It's About Time introduceert vier quantum masks die de natuurwetten verbuigen. Hierdoor kun je onzichtbare objecten en platformen weer zichtbaar maken, kun je onbeperkt spinnen, vertraag je de tijd of keer je de zwaartekracht om. Deze unieke krachten zorgen voor een nog gevarieerdere gameplay en het is een uitdaging om er op de juiste manier gebruik van te maken. De quantum masks kun je telkens activeren en deactiveren. Als je dit verkeerd timet dan kun je wel een half uur bezig zijn met één deel van een level.

En de hulp van vrienden

In It's About Time kun je voor het eerst Coco besturen. Deze optie is volledig optioneel en voegt verder ook niets toe dan een andere look. Wat echter wel nieuw is aan de game, is dat Crash deze keer ook hulp krijgt van zijn vrienden. Sommige levels zijn hierdoor bestemd voor Dingodile, Tawna en zelfs Dr. Neo Cortex. Zij hebben hun eigen abilities, waardoor deze levels ook daarop zijn afgestemd. Dingodile kan bijvoorbeeld meer kapotmaken in één keer en Tawna heeft een haak waarmee ze op afstand vijanden kan neerhalen of verre platforms kan bereiken. Daarnaast hebben zij een eigen tijdlijn met levels die je optioneel kunt spelen. Dit is zeker een aanrader, omdat het toevoegt aan het hoofdverhaal van Crash en Coco. Helaas kon ik niet goed overweg met Dr. Neo Cortex en haalde ik bij hem steeds abilities door elkaar.

Hoewel It's About Time een vrij simpel verhaal bevat en de levels goed te doen zijn, kun je het jezelf zo moeilijk maken als dat je wilt. Het verzamelen van zoveel mogelijk appels, alle kistjes, maximaal drie keer doodgaan en het vinden van verborgen diamanten geven je diamanten waarmee je skins kunt ontgrendelen voor Crash en Coco. Daarnaast ontgrendel je, na het behalen van een level, de time trials en N. Verted levels. In de time trials probeer je het level te behalen binnen een bepaald tijdsbestek en in de N. Verted levels hebben de levels een filter en is alles gespiegeld. Ook vind je in sommige levels videotapes die de zogeheten flashback levels ontgrendelen. Dit zijn korte uitdagende levels waarbij je van kistje naar kistje springt en probeert om er niet van af te vallen. Dit is de eerste Crash-game, waarbij ik geneigd ben om levels constant opnieuw te spelen om mijzelf uit te dagen.

Het eindoordeel van Celine Man

Crash Bandicoot 4: It's About Time sluit goed aan op de verhaallijn uit de Crash-reeks, maar brengt door haar nieuwe toevoegingen leuke gameplay die goed past bij de tijd van nu. It's About Time ziet er verrassend goed uit en je raakt zeker niet verveeld door de variatie in setting. Hetzelfde kan gezegd worden voor de gameplay, want geen één level speelt hetzelfde door de toevoeging van de quantum masks en nieuwe speelbare personages. De game is geschikt voor nieuwelingen, doordat het verhaal vrij simpel is en de levels niet al te moeilijk zijn, maar ook voor bekenden die graag op zoek zijn naar uitdagingen. It's About Time zorgt voor urenlang speelplezier en mocht je een die-hard zijn die voor de honderd procent gaat, dan is het de prijs ook meer dan waard.

• Unieke levels
  • Variatie in gameplay
  • Dynamisch en soepel