Review: Crisis Core: Final Fantasy Reunion - Een goede remaster PlayStation 5

Geplaatst: 6 december 2022 11:00

Over een kleine twee weken komt de remaster/remake van Crisis Core: Final Fantasy uit. Dit is voor de fans goed nieuws, want nu kunnen ze opnieuw in de wereld van Final Fantasy VII duiken en meer te weten komen over de voorgeschiedenis van verschillende personages. Toen het origineel uitkwam, was ik redelijk enthousiast, maar had ik geen toegang tot de game. Pas een aantal jaar geleden heb ik Crisis Core eindelijk op de PSP gespeeld, maar de gameplayloop kon mij niet bekoren en hierdoor heb ik de game nooit uitgespeeld. Dit kwam vooral door de kwaliteit van de gevechten. Het liep niet allemaal heel soepel en in een game waarin je negentig procent van de tijd aan het vechten bent, is dat geen fijn vooruitzicht. In mijn preview van Crisis Core: Final Fantasy Reunion kon je al lezen dat de game lekkerder dan het origineel speelt, maar dat ik mij wel afvraag of dit een game voor de fans is of dat iedereen hiervan kan genieten. In de review van Crisis Core: Final Fantasy Reunion kun je lezen wat mijn uiteindelijke conclusie is.

Het verhaal voor het verhaal

In Crisis Core: Final Fantasy Reunion volg je Zack, een SOLDIER second class, die uiteindelijk een held wil worden. Zijn mentor, Angeal, is één van de drie helden van Midgar, naast de onbekende Genesis en de zeer bekende Sephiroth. Ze werken allemaal voor de Shinra Electric Power Company die overal Mako-reactoren wil plaatsen en dit leidt soms tot conflicten die door SOLDIER worden opgelost. Daarnaast wordt de Mako-energie door de onethische professoren Hojo en Hollander ook gebruikt om de SOLDIERS sterker te maken. Dit gaat niet altijd goed en dit lijkt de reden te zijn voor de schijnbare desertie van verschillende SOLDIERS. Zack wordt eropuit gestuurd om dit te onderzoeken en dit krijgt een persoonlijk tintje als Genesis en Angeal ook verdwijnen. Zo komt Zack er langzaam achter wat er allemaal achter de schermen bij Shinra is gebeurd en werkt hij samen met Sephiroth en Tseng om de mensen van Midgar te beschermen. Tijdens dit avontuur en zijn pogingen om een held te worden ontmoet hij Aerith, Tifa en Cloud.

Als je Final Fantasy VII heb gespeeld dan weet je dat Zack een belangrijke rol in hun leven heeft gespeeld. In deze game wordt veel duidelijk over de gebeurtenissen die uiteindelijk leiden tot de conclusie in Final Fantasy VII. Het verhaal is dus zeker interessant voor de fans die meer over de voorgeschiedenis van Zack, Cloud, Aerith, Tifa en Sephiroth willen weten, maar of het mensen kan bekoren die Final Fantasy VII niet hebben gespeeld, blijft de vraag. Als fan heb je al binding met de verschillende personages en heb je genoeg redenen om het verhaal te vervolgen. Zo leer je Aerith kennen, voordat ze het bloemenmeisje werd en leer je Cloud kenen als onervaren soldaat die erg opkijkt naar Zack. Ook is het nog duidelijker waarom Tifa SOLDIER haat en leer je Sephiroth van een andere kant kennen, voordat hij de bekende en gevaarlijke antagonist wordt. Ik weet niet of dit voor nieuwkomers genoeg is om een sterke band met de personages te krijgen zoals Final Fantasy VII dat wel doet. Als je het FF VII nog nooit gespeeld hebt, kan dit wel een leuke instap zijn. Het probleem daarmee is dat je dan al dingen weet die het origineel juist interessant maken.

Crisis Core Final Fantasy Reunion2

Gameplay niet heel afwisselend, toch verslavend

De main story van Crisis Core is niet heel lang en wordt in tien hoofdstukken verteld. Als je alleen het verhaal volgt, kun je de game in vijftien uur uitspelen. De main story missies beginnen meestal met een cutscene waardoor het duidelijk wordt wat het doel is. Vervolgens wordt er aangegeven waar je naar toe moet en kun je de omgeving enigszins verkennen om kistjes te vinden, side quests vrij te spelen en meer over de bewoners te weten te komen. Ik zeg enigszins verkennen, want elk hoofdstuk is gebonden aan een locatie zoals een stad. Zo kun je alleen de delen van Midgar bezoeken die voor Zack interessant zijn. Het is daarom wel verstandig als je alle side quests en kistjes wilt vinden om het gebied goed uit te spitten, voordat je een hoofdstuk afsluit. Je kunt sommige gebieden namelijk alleen in dat hoofdstuk bezoeken en de wereld dus niet vrij verkennen. Als je met het verhaal verdergaat, word je regelmatig aangevallen door monsters of menselijke vijanden. Eenmaal aangekomen bij je doel volgt er meestal weer een cutscene en dit wordt herhaald, totdat je uiteindelijk bij een eindbaas komt. Deze gameplayloop is niet heel afwisselend en je moet wel het verhaal interessant en de gevechten leuk vinden om hier voldoening uit te halen. Daarnaast kun je ook een aantal mini games spelen (die ik niet heel interessant vond) en verschillende side quests doen.

De side quests hoef je niet te doen, maar het is wel aan te raden, want alleen via deze weg kun je sommige summons en materia vrijspelen. Ook vind je alleen hier de bijzondere items waardoor je bijvoorbeeld een derde/vierde accessoire kunt dragen en het voegt tientallen uren toe aan jouw avontuur. Dit soort extra’s helpen je enorm bij de gevechten, want als de DMV Odins summon activeert, heb je automatisch het gevecht gewonnen vanwege zijn Zantetsuken die alle normale vijanden in tweeën deelt. De twee extra accessoires geven je nog meer ruimte om je te weren tegen status aanvallen of verhogen je HP, MP en AP. De side quests kun je activeren door met de mensen met een oranje uitroepteken te praten. Ze komen in twee vormen: quests die je kunt selecteren vanuit het savepoint en quests die je op locatie moet voltooien. Zo krijg je in Midgar de opdracht om Wutai-spionnen in Midgar te vinden en verdien je hiermee een kleine beloning of een nieuwe quest in het savepoint. De quests die je vanuit het savepoint kunt spelen, bestaan uit korte missies die meestal in een aantal minuten te halen zijn. In deze missies word je in een veld gedropt, kun je meestal een aantal kistjes vinden (dit wordt gelukkig aangegeven) en moet je een bepaalde vijand verslaan om de missie te voltooien. De meeste side quests zijn te vinden in het savepoint en volgen hetzelfde patroon. Dit biedt dus niet heel veel afwisseling en je moet hier wel van houden. Al moet ik wel toegeven dat ik het erg verslavend vond en steeds weer een nieuwe side quest wilde selecteren na het behalen van de vorige (totdat het te moeilijk werd en ik eerst mijn materia en accessoires moest aanpassen of nieuwe moest vinden/creëren).

Crisis Core Final Fantasy Reunion3

Zeker een verbetering

Zoals ik al in mijn preview zei, is het vechten stukken beter geworden. Crisis Core had al het active time battle systeem laten varen, maar de real-time action stond nog in zijn kinderschoenen. Het lijkt wel of Square Enix dit systeem heeft geperfectioneerd in FF VII Remake en wat ze geleerd hebben, hebben gebruikt om de gevechten in Crisis Core Reunion beter tot zijn recht te laten komen. Je hebt wel nog steeds één aanvalsknop, maar het wisselen tussen aanvallen en het gebruik van materia is enorm verbeterd. Voorheen had je een balk waaruit je de materia moest selecteren en dat is heel vervelend tijdens het vechten. Nu kun je met snelkoppelingen meteen je magic of skills selecteren en zo vaak mogelijk spammen als je MP of AP toelaat. Het verschil met het origineel is groot en dit motiveerde mij om verder te spelen, omdat dat gevechten nu veel leuker zijn door de verbeterde toegankelijkheid.

Ook kun je verdedigen en dodgen. Het verdedigen heb ik nog niet goed in mijn systeem, maar het is zeker effectief om een groot deel van de aanval te weerstaan en de schade te beperken. Het dodgen ging mij beter af en is zeker een must tijdens de gevechten. Je items zitten nu wel in de balk waar voorheen de materia of magic waren te selecteren. Voor de items is het minder erg, omdat je deze niet zo vaak hoeft te gebruiken als je materia, maar het toont hoe lastig het was om je materia te selecteren in het origineel. Ook kun je weer nieuwe materia creëren met Materia Fusion. Door te experimenteren of hints te vinden, kun je sterkere of bijzondere materia ontwikkelen die je enorm helpen bij de gevechten. Mocht je een gevecht verliezen dan krijg je de keuze om opnieuw te beginnen, te stoppen of kun je je materia en accessoires aanpassen om een betere kans te maken, voordat je het opnieuw probeert.

Crisis Core Final Fantasy Reunion4

Is het genoeg?

Ook het DMW-systeem (Digital Mind Wave) is weer terug en er zijn nieuwe combinaties toegevoegd. Deze fruitmachine stopt tijdens het vechten op verschillende afbeeldingen van de personages uit Crisis Core die je in de loop van het verhaal leert kennen. Deze afbeeldingen vormen verschillende combinaties die je verschillende voordelen opleveren. Je kunt hier denken aan tijdelijk onbeperkte MP voor je magische aanvallen, tijdelijk onbeperkte AP voor skills zoals Jump en tijdelijke invincibility. Door de juiste DMW-combinaties kun je zelfs een level omhoog gaan of je materia versterken, maar het systeem is volledig willekeurig en onvoorspelbaar. Ook worden met de DMW de Limit Breaks en Summons geactiveerd. Voorheen zag je bij een Limit Break of Summon de slots van de fruitmachine in het midden van het beeld verschijnen waardoor je even moest wachten tot de combinatie stopte. In Crisis Core Reunion laten ze dat achterwege en zie je dit gewoon links bovenaan in beeld. Hierdoor word je niet onderbroken tijdens het vechten en dat is prettig, omdat het redelijk vaak voorkomt. Soms wordt er ook een herinnering uit Zacks verleden getoond, maar die kun je meteen wegdrukken.

Niet alleen zijn de gevechten toegankelijker en is het DMW-systeem aangepast, maar de remaster/remake ziet er echt stukken beter uit dan het origineel. De personages zijn scherper, gedetailleerder en groter. De cutscenes zien er fris en modern uit. De locaties die Zack bezoekt zijn veel scherper dan in het origineel en de soms blokkige graphics zijn verdwenen. De dialogen worden op dezelfde manier uitgevoerd en nu de personages er zo goed uitzien, valt het wel op dat deze niet zijn aangepast en komen deze enigszins houterig over. Gelukkig valt het heel erg mee en meestal ziet het er gewoon prachtig uit en doet het vaak denken aan Final Fantasy VII Remake. Deze verbeteringen maken de game veel toegankelijker voor fans van action RPG’s en Final Fantasy VII, maar misschien is het niet genoeg om een nieuwkomer hiervoor warm te laten lopen.

Crisis Core Final Fantasy Reunion1 1Crisis Core Final Fantasy Reunion1 1Crisis Core Final Fantasy Reunion1 1Crisis Core Final Fantasy Reunion1 1Crisis Core Final Fantasy Reunion1 1Crisis Core Final Fantasy Reunion1 1

Het eindoordeel van Philip Zeldenthuis

Crisis Core: Final Fantasy Reunion is een goede remaster/remake die er geweldig uitziet en soms doet denken aan Final Fantasy VII Remake. Tijdens de dialogen zie je soms dat het oorspronkelijk een PSP-game is geweest, maar dit is niet heel storend. Het verhaal is zeker interessant voor de fans, maar ik weet niet of het sterk genoeg is om nieuwkomers te binden aan de personages. De gevechten zijn door de verbeteringen veel leuker om te doen en dat is belangrijk in een game waar je veel moet vechten. Het DMW-systeem werkt ook beter en de verschillende soorten materia zorgen voor genoeg verschillende magic en skills om mee te experimenteren. Dit is bij sommige vijanden wel nodig, omdat zij zo sterk zijn dat je goed over je materia set en accessoires moet nadenken, wil je de overwinning behalen. De side quests zijn soms uitdagend, maar bieden veel materia en items die je voor de Materia Fusion kunt gebruiken om nog sterkere materia te creëren. De gameplayloop is niet heel afwisselend, maar toch wel verslavend. Zeker een aanrader voor de fans van Final Fantasy VII en van action RPG’s, maar het blijft een twijfelgeval voor nieuwkomers.

• Game en personages zien er goed uit
  • De gevechten zijn leuker door verbeteringen
  • Side quests zijn verslavend
  • Verhaal is interessant (zeker voor fans)
  • Materia biedt veel mogelijkheden
  • Summons zijn prachtig
  • Soms zie je dat het PSP-game was
  • Gameplayloop kan saai zijn
  • Niet veel buiten verhaal en side quests
Philip Zeldenthuis Eindredacteur

Philip gaat niet van huis zonder zijn rode pen op zak. Ondanks het gebrek aan tijd, heeft hij altijd wel wat tijd over om wat d-tjes en t-tjes te corrigeren of beter nog, voor een groots avontuur in de meest uitgebreide RPG’s. In zijn lange leven heeft Philip al flink wat consoles versleten. Hij is echter nog lang niet klaar!

Packshot Crisis Core: Final Fantasy VII Reunion

Final Fantasy

Square Enix