Preview: Crisis Core: Final Fantasy Reunion - Beter dan origineel

Geplaatst: 1 december 2022 18:10
Aangepast: 1 december 2022 18:12

Crisis Core: Final Fantasy VII (2007) is een prequel op Final Fantasy VII (1997) en speelt zich af voor de gebeurtenissen uit het origineel. Dit deel is oorspronkelijk voor de PlayStation Portable (PSP) uitgekomen en werd redelijk goed ontvangen door de critici en fans. Na het uitbrengen van Final Fantasy VII Remake (2020) willen de fans meer zien van de franchise en gelukkig voor hen heeft Square Enix in verband met het vijfentwintigjarig bestaan van Final Fantasy VII ervoor gekozen om een remaster/remake van Crisis Core uit te brengen. Ik heb de eerste drie hoofdstukken kunnen spelen en in mijn preview van Crisis Core: Final Fantasy Reunion kun je lezen wat mijn eerste indrukken zijn.

Crisis Core Final Fantasy Reunion

Zack is back

Crisis Core lijkt een game gemaakt voor de fans van FF VII en geeft meer inzicht in SOLDIER, de Shinra Electric Power Company, de Turks, Sephiroth en natuurlijk Zack Fair die je misschien nog kent uit FF VII. Zack Fair is een SOLDIER Second Class die graag First Class wil behalen om zijn uiteindelijke droom te bereiken; een held worden. Hij is nog jong en onbezonnen, en wordt hierdoor begeleid door zijn mentor Angeal. Angeal, Genesis en Sephiroth zijn de helden van Midgar en worden ingezet voor de moeilijke missies. Ondanks dat deze jeugdvrienden elkaar al een lange tijd kennen, is er door hun reputatie een onderlinge strijd tussen Genesis en Sephiroth. Genesis wil de held zijn, Sephiroth lijkt hier niet om te geven en Angeal probeert de boel altijd te sussen.

Het verhaal begint met de oorlog tussen de Shinra Corporation en de Wutai. Shinra wil Mako-reactoren in hun gebied plaatsen om de levensstandaard te verbeteren en Wutai is daar faliekant op tegen. Zack gaat samen met Angeal naar Wutai om dit op te lossen. Maar er is nog meer aan de hand, want naast deze oorlog blijkt dat Shinra geplaagd wordt door desertie. De afgelopen periode zijn er steeds meer SOLDIERS die niet meer komen opdagen en Zack wordt er op af gestuurd om dit te onderzoeken. Nu blijkt dat Genesis is verdwenen en na de missie met Angeal blijkt dat hij ook niet is teruggekomen. Zack probeert samen met Sephiroth hen te vinden, hun beweegredenen te begrijpen en ze tot bezinning doen komen.

Crisis Core Final Fantasy Reunion1

Wat is er anders?

Het eerste dat opvalt is dat het verhaal en de gebeurtenissen uit het origineel niet veranderd zijn zoals in Final Fantasy VII Remake wel het geval is. Er zijn geen nieuwe scenes toegevoegd en de game volgt precies dezelfde route als het origineel. Zelfs de dialogen zijn precies hetzelfde alleen kun je ze nu allemaal horen. Het verhaal wordt ook op precies dezelfde manier verteld. Je kunt kiezen uit de verhaalmissies (blauwe uitroeptekens) die elk een hoofdstuk afsluiten en je kunt de extra missies (oranje uitroeptekens) activeren door met verschillende mensen in Midgar te praten. Vervolgens kun je deze missies bij het save point selecteren voor nieuwe uitrusting, experience en materia.

In de missies moet je meestal een aantal vijanden uitschakelen en ook in deze versie zal je genoeg moeten vechten. Wat alleen wat wel opvalt, is dat het vechten veel vloeiender gaat dan in het origineel. Het wisselen tussen je normale aanvallen en de materia aanvallen gaat heel soepel. Je kunt de materia kiezen via een shortcut menu. Dit maakt het veel toegankelijker om materia uit te proberen en te gebruiken tijdens de gevechten. Ook is DMW-systeem (Digital Mind Wave) weer terug en zijn nieuwe combinaties toegevoegd. Dit is een soort fruitmachine met afbeeldingen van de personages uit Crisis Core en door de juiste combinaties kun je een level omhoog gaan of je materia versterken. Ook geeft het je toegang tot je Limit Breaks en Summons.

Het tweede dat opvalt is dat de game er stukken beter dan het origineel uitziet. De character models van de hoofdpersonages zien er een stuk beter en gedetailleerder uit. Dit geldt niet voor alle momenten, want soms zie je duidelijk dat het een PSP-game is door sommige houterige bewegingen. Op andere momenten doet het je denken aan Final Fantasy VII Remake zoals bij de summons waarbij je een prachtige animatie ziet die het origineel overtreft. Ook de UI ziet er beter uit en reageert prettiger dan het origineel. Daar haperde de cursor redelijk vaak en hier gaat alles vloeiend. Het doet ook meer denken aan de UI van FF VII Remake. Dit zorgt allemaal voor een betere ervaring en is zeker een plus voor de fans.

Crisis Core Final Fantasy Reunion 1Crisis Core Final Fantasy Reunion 1Crisis Core Final Fantasy Reunion 1Crisis Core Final Fantasy Reunion 1Crisis Core Final Fantasy Reunion 1Crisis Core Final Fantasy Reunion 1

Voorlopig oordeel van Philip Zeldenthuis

Crisis Core: Final Fantasy Reunion lijkt een goede remaster te worden met remake-elementen. Je moet alleen geen nieuwe game verwachten, maar een verbeterde versie die tot zover alles beter doet dan het origineel op de PSP. Vooral de gevechten zijn veel toegankelijker. De game ziet er beter uit en speelt beter dan het origineel, maar de gameplay bestaat vooral uit het doen van missies en dus veel gevechten. Voor fans van Final Fantasy VII en Crisis Core is dit een goede en leuke toevoeging aan hun bibliotheek of dit ook geldt voor nieuwkomers is lastig te zeggen.

Philip Zeldenthuis Eindredacteur

Philip gaat niet van huis zonder zijn rode pen op zak. Ondanks het gebrek aan tijd, heeft hij altijd wel wat tijd over om wat d-tjes en t-tjes te corrigeren of beter nog, voor een groots avontuur in de meest uitgebreide RPG’s. In zijn lange leven heeft Philip al flink wat consoles versleten. Hij is echter nog lang niet klaar!

Packshot Crisis Core: Final Fantasy VII Reunion

Final Fantasy

Square Enix