Review: Disney Illusion Island - Kleurrijke Metroidvania Nintendo Switch

Aangepast: 3 augustus 2023 22:24

De afgelopen tijd zijn er behoorlijk wat Disney games verschenen. Zo doet Disney Dreamlight Valley het nog altijd erg goed, is er recent een racegame met Disney-personages verschenen in de vorm van Disney Speedstorm en is er nu nog een nieuwe game met Mickey Mouse in de hoofdrol uitgebracht: Disney Illusion Island. Als één van de grootste Disneyfans op de redactie was mijn nieuwsgierigheid direct aangewakkerd. Niet in de laatste plaats omdat Disney Illusion Island is gemaakt door Dlala Studios, die ook voor de remake van Battletoads hebben zorggedragen. Je kunt hun dus wel op een boodschap sturen. Of Disney Illusion Island hetzelfde niveau aantikt zocht ik voor je uit en lees je in deze review van Disney Illusion Island.

Disney Illusion Island2

Geen Metroidvania, maar Mickeyvania

Een klein jaar geleden werd Disney Illusion Island aangekondigd. Dit gebeurde tijdens de Disney & Marvel showcase en de kleurrijke trailer wist direct een indruk achter te laten. Bijzonder aan deze game is dat het niet simpelweg een platformer is, zoals je wellicht zou verwachten. Nee, het is een heuse Metroidvania. En in dit geval dan ook nog eentje die je in co-opmodus kunt spelen. Iets wat je over het algemeen niet heel vaak ziet bij dit genre. Samen met drie vrienden duik je in het avontuur en kun je spelen als Mickey, Minnie, Goofy of Donald Duck. Afgezien van hun voorkomen verschillen ze eigenlijk niet zoveel van elkaar. Ze hebben praktisch dezelfde bewegingen en mogelijkheden, alleen verschillen de animaties iets van elkaar. Je hebt dus niet een specifiek voordeel bij bepaalde personages.

Voordat je in het verhaal duikt krijg je de keuze hoe op welke moeilijkheid je de game wil spelen. Dit wordt bepaald door het aantal hartjes dat je kiest. Hierin heb je vier verschillende opties. Een, twee of drie hartjes of een hart van ijzer, wat je eigenlijk onaantastbaar maakt. Zijn je hartjes op? Dan is er eigenlijk nog geen nood aan de man. Je doet dan even niet meer mee, totdat één van je teamgenoten bij een brievenbus aankomt. Speel je solo, dan ga je terug naar de laatst bezochte brievenbus en daar zijn er behoorlijk veel van. Deze functioneren in feite dus als een soort checkpoint in de map. Zoals je van een Disney-game mag verwachten heeft het verhaal geen enorm diepe lading, maar steekt deze best geinig in elkaar. De stripfiguren willen graag helden zijn door anderen te helpen en dat is dan ook wat ze doen. Maar of die drang naar behulpzaam zijn altijd even goed uitpakt valt te betwijfelen.

Disney Illusion Island4

Alle verzamelitems verzamelen!

Zoals vaak bij een Metroidvania game bestaat de map uit enorm veel gangen en mogelijke routes, maar je hoeft niet bang te zijn dat je gaat verdwalen in Disney Illusion Island. De game neemt je vanaf het begin bij de hand en laat je eigenlijk ook nooit meer los. Dit is prima voor kinderen die de game spelen, want daardoor begrijpen zij wat er verwacht wordt, maar voor de fervente Metroidvania-spelers is de game hierdoor nogal eenvoudig. Dit wordt nog een versterkt door het feit dat vijanden verslaan eigenlijk niet kan. Het enige wat je moet doen is alle vijanden die je tegenkomt ontwijken. Het aantal boss battles dat hiertegenover staat is op één hand te tellen en biedt in dat opzicht ook niet al te veel uitdaging. De echte uitdaging vind je pas wanneer je alle glimts - dit zijn blauwe vlammetjes - hebt gevonden. Daarmee speel je namelijk de Iron Mickey modus vrij. Ga je in deze modus dood, dan is het echt game over en moet je weer helemaal opnieuw beginnen. Checkpoints zijn hierin niks waard.

Naast glimts valt er verder nog genoeg te verzamelen. Van personagekaarten die gebaseerd zijn op personages uit Disney Illusion Island tot aan voorwerpen die gerelateerd zijn aan de oude Disney-tekenfilms van vroeger, zoals bijvoorbeeld Steamboat Willy. Voor de echte speurneus zit de game ook stampvol met verborgen Mickeys. Een mooie knipoog naar de easter egg die we vaak ook zien in de (teken)films en de parken van Disney. Sommige van deze verborgen Mickeys zijn bijna niet te missen, maar voor een aantal anderen moet je echt goed zoeken als je ze wil vinden. Ben je niet zo van het zoeken, dan kun je ook een indicator aanzetten die afgaat als je in de buurt komt van zo'n verborgen logo. Aan dit soort dingen kun je zien dat er goed over nagedacht is dat zowel kinderen als volwassenen deze game moeten kunnen spelen.

Disney Illusion Island review

Oogstrelend soepel

Waar Disney Illusion Island misschien nog wel het meest in uitblinkt is de art style. Het haalt inspiratie uit de Disney tekenfilms van Mickey Mouse die we vandaag de dag op televisie zien. Hierbij is afgestapt van het traditionele ontwerp van de bekendste muis ter wereld en is het meer in een modern jasje gestoken. Deze stijl is leuk om naar te kijken. Tel daar bovenop dat ook de wereld er goed en kleurrijk uitziet en je hebt een uitstekende omgeving om in rond de dolen. De map is verdeeld in verschillende gebieden waarbij je dit ook goed terugziet in allerlei elementen om je heen. Niet alleen de vijanden veranderen mee met de omgeving, maar bijvoorbeeld ook de achtergronden. Wat opvalt is dat ook de gameplay zeer soepel aanvoelt. De besturing werkt lekker intuïtief en qua performance draait Disney Dreamlight Valley uitstekend op de Switch.

Waarin deze game ook niet teleurstelt is de audio. De muziek overheerst niet en past echt bij de omgevingen die je aan het doorspelen bent. Bovendien zijn de stemmen ook passend bij de personages, waardoor het extra leuk is om het verhaal te volgen. Door de game heen zit ook redelijk wat humor verwerkt waarbij vooral Donald vaak de boeman is. Een van de nadelen is dat de game aan de korte kant is. Dit is iets dat vaker terug te zien is in Disney games en is natuurlijk ook verklaarbaar als je je bedenkt dat een deel van de doelgroep kinderen betreft. Met een uurtje of acht ben je eigenlijk wel door de hele game heen en heb je bovendien ook alles wel gevonden wat er te vinden valt. Het enige dat je dan nog kan doen is de game opnieuw spelen in Iron Mickey mode.

Disney Illusion Island review1

Het eindoordeel van Patrick Lamers

Als je houdt van een Metroidvania game, dan is Disney Illusion Island een uitstekende game om te spelen. Het biedt even een andere invalshoek op de doorgaans grauw ogende games die we binnen dit genre gewend zijn. Hoewel het voor de doorgewinterde Metroidvania-spelers uitdaging mist, zijn de grafische stijl, performance en de mogelijkheid om de game in co-opmodus te spelen bieden voldoende reden om deze game toch in huis te halen.

• Fantastische art style
  • Vrolijke Metroidvania
  • Voice acting is goed
  • Humorvol
  • Lekker kleurrijk
  • Goede performance
  • Aan de korte kant
  • Houdt je teveel aan de hand
  • Gebrek aan combat
Patrick Lamers Hoofdredacteur

Als Hoofdredacteur zijnde is Patrick altijd op de hoogte van de laatste nieuwtjes. Denk jij met een dikke scoop te komen, dan is Patrick je geheid al voor. Deze turbopapa’s gameverslaving begon ooit met DKC en The Legend of Zelda, maar kent vandaag de dag geen grens! Zelfs een tweeling in de luiers weet hem niet van zijn passie weg te houden.

Packshot Disney Illusion Island

-

Disney Interactive Studios