F1 2011

  • Ontwikkelaar Codemasters
  • Eerste releasedatum 23 september 2011
  • Platformen Pc , Xbox 360 , PlayStation 3 , PlayStation Vita
  • Genre Racing
  • Gameliner score

Review: F1 2011 - Xbox 360

Formule 1 is een racegame die ik al sinds mijn jonge jaren volg en waarvan ik elk deel gespeeld heb. Vorig jaar had Klaas de eer om de game te reviewen, maar het had net zo goed mijn review kunnen zijn, want ik deelde zijn mening grotendeels. De vier sterren die hij gaf, had de game meer dan verdiend, maar desondanks had Codemasters nog wel wat puntjes voor verbetering voor dit nieuwe deel.

Vuist op je smoel

Met F1 2011 heeft Codemasters weer een ultra-realistische Formule 1-racegame willen neerzetten. Ze zijn daar meer dan in geslaagd als je het mij vraagt. De game ziet er bovendien briljant uit, maar dat is ook iets dat je wel aan Codemasters kunt toevertrouwen.

Ik ken het circuit van Australië onderhand uit mijn hoofd, maar door gebrek aan concentratie miste ik mijn rempunt, waardoor ik aantal keer achter elkaar in de grindbak belandde. Ik werd dus even keihard gepakt door de game. F1 2011 vergt 100% concentratie. Het is niet zo dat de game daarom moeilijker is geworden, integendeel zelfs. De game is ten opzichte van zijn voorganger juist iets toegankelijker geworden, want het sturen gaat iets soepeler als in het vorige deel.

Grafisch is het stabiel

De game is realistisch, zonder twijfel. Helaas laat het grafisch hier en daar nog wel wat te wensen over. Ik vond bijvoorbeeld mijn teamgenoten wat aan de stijve kant. Het was zelf iets minder dan het deel vorig jaar. Op de baan ziet het er allemaal iets beter uit dan in de pits. De F1-bolides zien er uiteraard geweldig mooi uit. De circuits zien er over het algemeen ook niet verkeerd uit, maar dat ging niet voor elk circuit op. Het was soms een beetje gladjes en sfeerloos. Ook had de game nog steeds een beetje last van de framerate. Het is misschien zoeken naar de minpuntjes, maar het is wel iets dat de uitgever mee kan nemen naar het volgend deel.

Ik ben een racer en kan geen kant op

Net als in het deel vorig jaar zit er in F1 2011 een careermode. De uitvoering van de careermode is iets meer beperkt. Zo kun je de hut niet uit, terwijl je dat wel kon in het vorig deel. In je hut staat een laptop met informatie over je team, statistieken enzovoorts. Je kunt kiezen uit verschillende helmen en je kunt er skippen naar de verschillende raceweekenden. Verder blijft het daar ook een beetje bij.

In het vorig deel had je een persconferentie als je op het podium stond. Dat is er allemaal uitgesloopt en in de plaats daarvan krijg je standaard, zichzelf herhalende beelden voorgeschoteld, wat de game iets saaier maakt.

Racegame met ballen

Laten we vooral niet vergeten dat F1 2011 ook heel veel goede dingen doet. Ik liet al even weten dat de game een verfijnde besturing heeft gekregen. De game heeft ook de zogenoemde Drag Reduction Systeem (DRS-systeem) gekregen. Dit is een technologie waardoor het inhalen van andere op de baan wordt bevorderd. De bolide waar je achter rijdt krijgt hierdoor meer snelheid op bepaalde gedeelte van de baan. Daarnaast heeft Codemasters ook de zogenaamde KERS-systeem (Kinetic Energy Recovery) toegevoegd, waardoor je recuperatief kunt remmen en zo een flink aantal tegenstanders kunt inhalen. De andere circuit-rijders staan hun mannetje, hoewel ze soms wat aan vroege kant remmen in de bochten. De kunstmatige intelligentie is ten top. Het is voor het eerste dat een F1-game ook een safety car heeft die ik helaas nog niet in actie heb mogen zien.

Samen


F1 2011 heeft net zoals zoveel racegames een multiplayer mode. Je kunt tegen zestien man tegelijk online racen, of met zijn tweeën in de split-screen mode. Voor de rest is de multiplayer niet echt bijzonder, het level-systeem is wat onduidelijk, net als de ingebakken leaderboards. Behalve dat je er uren lang mee kunt vermaken.

Het eindoordeel van Alex Zweers

Ik ben een F1-liefhebber in hart en nieren. Dit deel is zeker weer een must-have voor de fans. Ik geef Codemasters wel het advies mee meer balans aan te brengen in het volgende deel. Veel opties en content proppen in de game kost alleen maar tijd en dit gaat ten koste van de kwaliteit. Neem iets meer tijd voor het perfectioneren van het eindproduct. Het is nog steeds een racegame om je vingers bij af te likken, maar helaas nog niet helemaal volmaakt.

  • Pluspunten
  • Besturing
  • Realistisch
  • Safety car
  • Drag Reduction Systeem
  • Minpunten
  • Careermode geslonken
  • Soms nog wat framerate probleempjes
  • Ontbreken van commentaar
  • Matige multiplayer
Gameliner Score
Goed

Community

Score
Log in om jouw beoordeling te kunnen geven.

Over auteur Alex Zweers

Alex Zweers Wat ooit begon met een liefde voor Donkey Kong Country: Diddy Kong’s Quest liep uit tot het managen van zijn eigen gamesite. Vandaag de dag waagt Alex zich echter voornamelijk aan “hier krijg ik echt een God-complex van”-games. Onze regelneef - ook wel Captain Plannert genoemd - heeft altijd wel zijn mening klaarliggen, zeker als het gaat om zijn grote passie; gaming.

Reacties

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
Vergeten?