Review: Football Manager 2021 - Data is macht Pc

Geplaatst: 3 december 2020 16:00

Als trotse PSV-supporter heb ik dit jaar de eer om misschien wel de meest uitgebreide voetbalmanagement-game van dit moment aan de tand te voelen. Iets wat goed uitkomt, aangezien mijn clubje uit Eindhoven er de afgelopen twee jaar niet in is geslaagd om de felbegeerde Eredivisie-titel in de wacht te slepen. De directie van de club heeft er daarom voor gekozen om coach Roger Schmidt per direct uit zijn positie te ontheven. En je kunt vast wel raden wie de vrijgekomen positie komt invullen. Precies, dat ben ik! In een ambitieuze poging om PSV weer virtueel aan de top te krijgen, waar zij ook horen, vertel ik je ook meteen of deze game iets voor jou is. Sports Interactive, de ontwikkelaar van deze ambitieuze game, brengt traditiegetrouw eind november een nieuwe Football Manager, afgekort FM, op de markt. Ook dit jaar is de game voorzien van updates en tweaks en daar lees je in dit artikel uiteraard meer over.

De debutant coach

Football Manager, tja. Ik bespaar de uitleg waarover deze game gaat, want als je Engels op de basisschool hebt gehad, kun je uit de naam al aflezen waar deze game om draait. Oké, laat ik meteen zo transparant en eerlijk mogelijk zijn: ik heb nog nooit eerder een FM-game gespeeld, wat inhoudt dat dit mijn eerste ontmoeting met de franchise was. Als nieuweling en debutant coach kan ik je daarom ook alvast verklappen dat de game overweldigend aanvoelt en dan heb ik het met name over de interface. De game heeft namelijk een gigantisch arsenaal aan knoppen te bieden waar jij als onwetende eerste klas noob mee mag dealen. En als je niet thuis bent in het voetbal, stop dan nu maar meteen met lezen, want dan is de gamer per definitie al niet aan jou besteed. In deze game ga je namelijk aan de slag als coach van een voetbalteam. Hé shit, heb ik je toch alsnog verteld wat het doel is van deze game.

Het tofste gedeelte is: je mag zelf bepalen in hoeverre je de verantwoordelijkheid als coach neemt. Uiteraard heb ik met het oog op deze review zoveel mogelijk zelf gedaan en dat ging niet altijd zonder slag of stoot. Al aan het begin van de game mag je samen met je virtuele collega's deelnemen aan de zogeheten 'Recruitment Meeting'. Vragen als 'In welke posities is er versterking nodig' of 'Welke contracten verlopen binnenkort en hoe gaan we deze plaatsen opvullen' komen hier ter sprake. Voeg daar een nieuwe visie op scouting aan toe, gepaard met de meest recente statistieken over de prestaties van je spelers en team en de meeting is compleet. Ironisch genoeg, met het oog op de huidige pandemie, ligt de nadruk in deze game op interacteren met mensen. En als ik lees, zie en hoor wat mensen van de voorgaande FM-edities vonden, dan zit hier wellicht de grootste verbetering in. Nooit eerder kende de game zoveel diepgang. Zo zie je maar dat het coronavirus de competities in FM 2021 niet op de knieën krijgt.

Communicatie is winnen

Praten, praten praten. Dat is in deze iteratie van FM belangrijker dan ooit en iets wat ook direct van invloed is op het succes van je carrière als coach. Gesprekken met individuele spelers, je team, en zelfs de pers, blijken ontzettend belangrijk te zijn voor het verloop van de game. Zo kunnen gesprekken met spelers resulteren in prestatieverbeteringen, maar ook zeker in prestatieverslechteringen. En wat de pers schrijft over het team is van invloed op het moraal. Als we kijken naar de communicatie met spelers, dan valt op dat hierin meer emotie te bespeuren is dan in bijvoorbeeld het vorige deel. Er wordt gewezen met vingers en de flesjes drinken vliegen in het rond. Spelers gemotiveerd houden en journalisten geïnteresseerd houden, is dus van essentieel belang. Met de nieuw geïntroduceerde 'Quik Chat'-functie heb je de mogelijkheid om snel en laagdrempelig te communiceren met je spelers op het veld. Op deze manier kun je bijvoorbeeld een schouderklopje uitdelen, en die kan wonderen doen.

Uiteindelijk lijkt het in FM 2021 te draaien om één ding: het bundelen van de informatie met interactie. Dat aspect komt in een tal van aspecten terug, waaronder in hetgeen wat ik hierboven al eens beschreef. Aan het begin van iedere wedstrijd krijg je een aantal suggestie voorgeschoteld van Sports Interactive betreft je opstelling. Die suggesties zijn gebaseerd op zaken als de klasse, fitheid en bekwaamheid van de spelers die in je selectie zitten. De wijzigingen die vervolgens worden doorgevoerd, leveren nieuwe data op, namelijk wat de positieve en negatieve punten zijn van de gekozen opstelling. Een erg handige tool, omdat je op deze manier de meest zorgvuldige afwegingen kan maken voor je team. Ook op het gebied van presentatie is er gesleuteld aan deze game; zo is de presentatie van de wedstrijddag flink op de schop genomen. Voor iedere wedstrijd wordt een vloeiende presentatie van de opstelling getoond, net zoals bij echte wedstrijden het geval is. Een extra toevoeging zijn de reacties op de opstelling, bijvoorbeeld via social media, wat een extra laag levendigheid aan de game toevoegt. Links bovenaan het scherm tref je, net zoals in het echt, de tussenstand en heb je nog inzage in wat analytische gegevens. Al met al kunnen we stellen dat FM 2021 in ieder geval een stuk vloeiender oogt dan haar voorgangers.

Het eindoordeel van Delano Seliman

Football Manager 2021 is een interessante game voor voetballiefhebbers met interesse voor wat er aan de achterkant van het spel gebeurt. De game combineert data en interactie, en als coach heb jij de regie over welke taken je zelf wilt uitvoeren. In deze iteratie lijken de contactmomenten met spelers en pers meer impact te hebben op de game dan in voorgaande edities en dat geeft een leuke twist. De interface van de game oogt overweldigend, maar als nieuwkomer krijg je goede begeleiding van Sports Interactive. In die interface krijg je relevante gegevens waarop jij je keuzes als coach kunt baseren. Combineer dit aspect met een verzorgde prestatie en voilà: Football Manager 2021. Het is me trouwens niet gelukt om PSV weer aan de top te krijgen, maar dat heeft meer te maken met mijn onkunde als coach, dan met de tools die mij aangereikt werden door de ontwikkelaars. Football Manager 2021 is een game die ik spelers met affiniteit voor statistiekjes zeker kan en wil aanbevelen.

• Toegankelijk voor nieuwkomers
  • Simulatie game met diepgang
  • Relevante data voor het maken van keuzes