Review: Infinity Strash: Dragon Quest The Adventure of Dai - Repetitief, maar vermakelijk PlayStation 5

Geplaatst:

Dragon Quest is een bekende JRPG die in de jaren tachtig door Enix werd uitgebracht. Deze gameserie werd de grote concurrent van de Final Fantasy-serie die uitgebracht werd door SquareSoft. Uiteindelijk zijn de twee concurrenten in 2003 gefuseerd tot Square Enix en was de concurrentiestrijd voorbij. Gelukkig zijn ze wel Final Fantasy en Dragon Quest games blijven uitbrengen. In de loop der jaren heeft Dragon Quest elf hoofdtitels en vele spin-offgames gekregen. Ik heb bijna alle Final Fantasy games gespeeld in tegenstelling tot de Dragon Quest games. Hiermee loop ik nog achter en moet ik het elfde deel nog spelen, maar in mijn review van Dragon Quest Builders 2 kun je lezen dat het me zeker aansprak. Tot mijn verbazing is er zelfs een anime uitgekomen die ook tot het Dragon Quest-universum behoort. Ik heb deze anime nooit gezien, maar gelukkig krijg ik nu de kans om de eerste helft van de anime te ervaren (tot het Sovereign Rock Castle). Of deze actie JRPG en nieuwe toevoeging aan het Dragon Quest-universum het spelen waard is, kun je lezen in de review van Infinity Strash: Dragon Quest The Adventure of Dai.

The Disciples of Avan

Zoals gezegd is Infinity Strash: Dragon Quest The Adventure of Dai gebaseerd op de anime waar je Dai en zijn vrienden volgt. Toen de goden de wereld creëerden, vochten de mensen, darklings en draken om de heerschappij. Dat stoorde de goden en daarom creëerden ze een ultieme krijger, The Dragon Knight, met de kracht van de draken, de Magic Power van de darklings en met het hart van een mens om in te kunnen grijpen en de balans te herstellen. Een kleine honderd jaar geleden werd de wereld geteisterd door Dark Lord Hadlar, totdat hij werd verslagen door een geweldige zwaardvechter en zijn vrienden. Nadat Hadlar was verslagen, vertrokken de bevrijde monsters naar het eiland Dermline. Dai is hier als enige mens tussen de monsters opgegroeid en is bevriend met hen. Op een dag verandert het gedrag van de monsters en wordt Dai door Brass, het monster dat hem geadopteerd heeft, gewaarschuwd dat de Dark Lord weer vrij is. Dezelfde dag komt de held Evan samen met zijn leerling Popp naar het eiland om jonge helden te rekruteren. Hij zorgt ervoor dat de monsters zich weer normaal gaan gedragen. Daarnaast ziet hij potentie in Dai en wil hij hem trainen.

Hij heeft zeven dagen nodig om hem alles te leren, maar op de derde dag worden ze aangevallen door Dark Lord Hadlar. Evan was degene die hem in het verleden al verslagen had, maar Hadlar is een Dark Commander van The Dark King Vearn geworden en heeft daarom een power up gekregen. Evan probeert zijn twee studenten te beschermen en offert zichzelf op. Dai en Popp (en twee andere studenten van Evan) willen net zoals hun meester de wereld beschermen en gaan op pad om Hadlar en de Six Legions van de Dark Army uit te schakelen. De Story modus bestaat uit drie gedeeltes: Adventure, Story en Free Quests. De Adventure Quests bevatten alleen verhaal gedeeltes waar het verhaal uit de anime uit de doeken wordt gedaan. De anime doet enigszins denken aan een combinatie van Dragon Ball Z en One Piece. Je komt dus ook de herkenbare elementen zoals humor, vriendschap en doorzettingsvermogen tegen, maar het was vermakelijk en interessant genoeg om dit tot het einde te volgen. Het animatiewerk ziet er goed uit, maar dat is ook de standaard die je verwacht op de PlayStation 5. De Story Quests bevatten verhaal gedeeltes en de gevechten die daaruit volgen. Je moet spelen met het geselecteerde personage die in de originele scene zat om verder met het verhaal te gaan. In de Free Quests kun je zelf je team samenstellen en het opnemen tegen een aantal monsters en meestal een baas.

Infinity Strash Dragon Quest The Adventure of Dai

Het gaat om de Memory Bonds

Na de proloog kom je in een Flash Forward waar Dai het opneemt tegen een vijand die zijn herinneringen uitwist. Hierdoor weet je niet meer wie je bent en ben je de avonturen met je vrienden vergeten. Dat geeft je een reden om alles opnieuw te beleven en begin je op het eiland waar je bent opgegroeid. Door het verhaal te volgen speel je Memory Bonds vrij waarmee je geheugen kunt herstellen. Zo herontdek je de sterke band die je met je vrienden hebt en hervind je je krachten. Elke Memory Bond heeft zijn eigen stats en je kunt deze equipen om de personages een boost te geven en bepaalde skills te versterken. Als je begint kun je er maar één dragen, maar het is mogelijk om nog vijf slots vrij te spelen naarmate je levelt. Het vinden van Memory Bonds is dus zeer belangrijk om sterker te worden, maar je kunt ze niet allemaal verzamelen door de Story modus te spelen. De Temple of Recollection is een plaats waar je je magic/skills/Memory Bonds kunt upgraden, maar het is ook een dungeon die je steeds verder kunt verkennen naarmate je vordert met de Story modus. Hier vind je dus de Memory Bonds die je niet tijdens het verhaal tegenkomt, maar ook duplicaten van al gevonden Memory Bonds die je moet gebruiken om ze te upgraden.

Daarnaast vind je materialen om je magic/skills te levelen en Memory Ambers die je moet gebruiken om de Memory Bonds te upgraden of kunt gebruiken in de Amber Exchange. Dit is een winkel waar je Memory Ambers kunt inwisselen voor heal/stat boost items, Memory Bonds en materialen om skills mee te upgraden. De Temple of Recollection is niet vrijblijvend, want om sterker te worden moet je nieuwe Memory Bonds vinden en de al vergaarde upgraden. Elk level heeft vijf velden, het eerste veld bevat altijd een Memory Exchange en de velden worden bij elke playthrough gewisseld. Je krijgt in elk veld de keuze uit twee verschillende tempeldeuren met verschillende zegels die aangeven welke ability je kunt verbeteren (Attack, Defence, Magical Might en skills/spells/Coupe de Grâce). Als je alle vijanden in het veld uitschakelt, krijg je de keuze uit drie opties om een personage en soms je hele team te boosten. Je hebt de keuze uit Monster of Boss Rooms waarbij de latere betere boosts opleveren. Het vijfde veld bevat altijd een Boss Room met een baas die je kent uit de Story modus. Daarnaast kom je ook weleens een deur tegen die naar met een schatkist leidt en eentje die aangeeft dat er een Amber Exchange in de volgende kamer zit.

Het is moeilijker dan je denkt, want je neemt je experience uit de Story modus niet mee naar de Temple of Recollection en vice versa ook niet mee terug. Elk personage begint dus vanaf het eerste level en zij levelen tijdens het verkennen van de dungeon. Het doel is om nieuwe en al vrijgespeelde Memory Bonds, Memory Ambers en materialen voor upgrades te verzamelen. Het is verstandig om een goede inschatting te maken en op het juiste moment de dungeon te verlaten, want als je doodgaat verlies je alle vergaarde items behalve de Memory Ambers. Na het verlaten van de dungeon kun je de magic/skills/Memory Bonds upgraden en nog een run maken door eventueel gebruik te maken van de teleport die je bij het behalen van elk level vrijspeelt. Dit maakt het niet per se makkelijker, want je personages beginnen altijd op level één en de vijanden zijn sterker hoe dieper je in de dungeon zit. Als je tevreden bent, kun je terug naar de Story modus gaan om te kijken of je met de behaalde upgrades meer kans maakt.

Infinity Strash Dragon Quest The Adventure of Dai1

Repetitief, toch niet vervelend om te doen

Het ontdekken en ervaren van Dai’s avontuur is de moeite waard als je van anime en Dragon Quest houdt, maar daar blijft het gelukkig niet bij. Het verhalende gedeelte wordt afgewisseld met een actiegedeelte. In de Story modus en de Temple of Recollection kom je genoeg vijanden tegen om je op uit te leven. De gevechten zijn niet heel ingewikkeld, omdat je één aanvalsknop voor je wapen hebt en drie verschillende magic/skills kunt binden aan drie andere. Elke magic/skill heeft zijn eigen cooldown, voordat je deze weer opnieuw kunt gebruiken. Daarnaast kun je verdedigen en dodgen. Bij een perfecte verdediging verdoof je de vijand even en bij een perfecte dodge vul je de special gauge. Het is alleen soms lastig te bepalen wanneer je de verdediging of dodge moet inzetten. Elk personage heeft ook zijn eigen special, Coup de Grâce, waarbij je de meter met drie segmenten kunt vullen door aan te vallen en te dodgen. Dai heeft nog een extra move, de Draconic Aura, waarmee hij de kracht van de draak gebruikt en een korte periode meer schade aanricht. Een ander personage heeft een vergelijkbare kracht, maar daar moet je zelf maar achter komen. Je kunt altijd wisselen tussen de personages, maar ik speelde meestal met Dai of Hyunckel, omdat ze beiden een zwaard en goede skills hebben.

Ondanks dat de gevechten redelijk repetitief zijn en de gameplayloop bestaat uit verhaal/vechten/upgraden/verhaal/Temple of Recollection (oftewel vechten) enzovoort, heb ik me toch aardig vermaakt. Je krijgt later nog wel toegang tot een andere versie van sommige personages met een ander wapen, maar de gameplay verandert hierdoor niet. Het heeft wel nut om de bazen enigszins te observeren, maar het wordt nooit heel intens zoals bij andere games waar verdedigen en dodgen een grote rol spelen. Het is meer hack and slash dan dat je een tactisch plan moet bedenken. De gevechten doen enigszins denken aan die in Star Ocean en Final Fantasy XVI alleen is het minder goed uitgevoerd. Infinity Strash: Dragon Quest The Adventure of Dai is niet heel moeilijk als je de main game afwisselt met de Temple of Recollection. Als je merkt dat je tegen een kleine muur oploopt wordt het tijd om de Temple of Recollection te bezoeken. Hier probeer je dan zo ver mogelijk te komen en nieuwe of favoriete Memory Bonds te verzamelen om te gebruiken en om te upgraden. Als je de game hebt uitgespeeld, krijg je toegang tot de Challenge modus. Zo krijg je per hoofdstuk een aantal gevechten voor je kiezen met groepen vijanden en bazen die je al eerder tegen bent gekomen. Deze bazen lijken wel een spoedcursus zelfverdediging gehad te hebben, want in de Challenge modus zijn ze opeens een stuk moeilijker en hebben ze nieuwe skills. Je kunt deze Challenges niet altijd met je vertrouwde team doen en vaak moet je het in je eentje tegen een baas met steroïden opnemen. Je moet hier echt gebruikmaken van het verdedigen en dodgen. Het is een leuke uitdaging voor de speler die houdt van uitdagende gevechten, maar daar moet je nog wel zin in hebben als je klaar bent met de Story Modus en de Temple of Recollection.

Infinity Strash Dragon Quest The Adventure of Dai 1Infinity Strash Dragon Quest The Adventure of Dai 1Infinity Strash Dragon Quest The Adventure of Dai 1Infinity Strash Dragon Quest The Adventure of Dai 1Infinity Strash Dragon Quest The Adventure of Dai 1Infinity Strash Dragon Quest The Adventure of Dai 1Infinity Strash Dragon Quest The Adventure of Dai 1Infinity Strash Dragon Quest The Adventure of Dai 1Infinity Strash Dragon Quest The Adventure of Dai 1

Het eindoordeel van Philip Zeldenthuis

Infinity Strash: Dragon Quest The Adventure of Dai was een aardige anime die enigszins deed denken aan bekende anime uit het verleden. Aangezien ik de anime niet kende was het geen straf om het verhaal te moeten volgen (al kun je die delen ook overslaan). Het was ook geen straf om het op te nemen tegen de vijanden, maar het verdedigen en dodgen had iets beter uitgewerkt kunnen worden. Toch wordt het op den duur repetitief. Zeker, omdat de gameplayloop maar uit drie dingen bestaat. De Challenge modus biedt in ieder geval nog een extra uitdaging, maar voegt qua gameplay niets toe. Dat gezegd hebbende heb ik me toch vermaakt met Infinity Strash: Dragon Quest The Adventure of Dai. Al zal hij niet snel in mijn top-10 JRPG’s komen te staan. De grote vraag is wel: wanneer komt het twaalfde deel van Dragon Quest uit, want daar zitten de fans waarschijnlijk echt op te wachten.

    Voldoende
  • De gevechten zijn vermakelijk...
  • De anime is de moeite waard...
  • De game ziet er goed uit
  • Het verkennen van Temple of Recollection
  • Verzamelen van Memory Bonds
  • De Challenge Modus
  • ...maar kunnen repetitief worden
  • ...maar verwacht geen diepgaand plot
  • Verdedigen en dodgen hadden beter uitgevoerd kunnen worden
  • Geen bijzondere gameplayloop
Philip Zeldenthuis Eindredacteur

Philip gaat niet van huis zonder zijn rode pen op zak. Ondanks het gebrek aan tijd, heeft hij altijd wel wat tijd over om wat d-tjes en t-tjes te corrigeren of beter nog, voor een groots avontuur in de meest uitgebreide RPG’s. In zijn lange leven heeft Philip al flink wat consoles versleten. Hij is echter nog lang niet klaar!

Informatie bij dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot Infinity Strash: Dragon Quest the Adventure of Dai

Series

Dragon Quest

Uitgever

Square Enix

Reviewscore

Platforms

Pc, PlayStation 4, Nintendo Switch, PlayStation 5, Xbox Series

Releasedatum

28 september 2023

Ontwikkelaar

Square Enix

Gameliner Awards

-

Lees meer
Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord