Review: LEGO City Undercover: The Chase Begins Nintendo 3DS

Geplaatst: 24 april 2013 10:00

Toen Nintendo en Warner Bros. met LEGO City Undercover op de proppen kwamen, ging mijn hartje sneller kloppen. Als kind speelde ik vroeger veel met LEGO. LEGO City was daarin mijn favoriet. Ik had verschillende gebouwen die mijn stad meer dan compleet maakten. Een paar weken terug kregen we LEGO City Undercover: The Chase Begins voor de Nintendo 3DS binnen, een prequel op de Wii U-versie, die eerder deze maand uitkwam.

In deze prequel verkennen we LEGO City voor een tweede keer, terwijl het voor Chase McCain de eerste keer is. Het verhaal speelt zich namelijk voor het verhaal van de Wii U-versie af. Daarom is het ook een prequel, snap je? Juist. In de Wii U-versie komt McCain terug naar LEGO City, omdat Rex Fury is ontsnapt en opnieuw achter de LEGO-schurk aan moet. Dit heeft McCain al eens eerder gedaan dus en dat verhaal speel je dus nu op de Nintendo 3DS.

Groen is de kleur van gras

In tegenstelling tot de Wii U-versie, ben je in LEGO City Undercover: The Chase Begins nog maar een groentje. Je bent net begonnen als agent. Je wordt eruit gestuurd om kleine (klote)klusjes te klaren. Zo moet je bijvoorbeeld donuts voor de hulp-hoofdagent halen. De missies zijn kindseenvoudig. Ga van punt a naar b, haal daar iets op en breng het weer terug naar punt a en even later moet je LEGO-boeven in de boeien slaan. Ik vond de missies op een gegeven moment vermoeiend worden, omdat ze nogal eentonig zijn.

McCain komt er al snel achter dat er iets groots in LEGO City gaande is. Je kunt net als op de Wii U je in verschillende LEGO-outfits hijsen als vermomming. Dit gebeurt automatisch in de verschillende missies door de game heen. De manier waarop je dingen kunt vrijspelen hebben ze wel in deze game door elkaar gegooid. Dit is niet storend, want voor diegene die ook de Wii U-versie bezitten, zorgt dit voor enige afwisseling.

Zoek het verhaal

Het verhaal is in de game aanwezig, alleen niet zoals in de Wii U-versie. Je komt pas verder in het verhaal als je locaties verlaat in LEGO City. De game biedt, net als de Wii U-versie, een hoop grappige humor. De tussenfilmpjes zijn dan wel vervangen door lappen tekst, waardoor die humor niet echt lekker overkomt. Dit komt waarschijnlijk door de beperkte opslag van de Nintendo 3DS. In tegenstelling tot de Wii U-versie, zal je in deze versie verschillende eindbazen in de boeien moeten slaan, voordat je uiteindelijk in oog komt te staan met de opperboef Rex Fury. Alle tussenbazen zijn belangrijke personen uit de organisatie van Fury. Ze zijn echter wel doodeenvoudig te verslaan.

Een kale bedoeling

De wereld van LEGO City voelt wat karig aan. De stad van LEGO leeft niet zoals dat wel op de Wii U-versie doet. Dat is logisch, aangezien de Wii U veel meer aan kan dan de handheld. LEGO City Undercover: The Chase Begins moet het vooral hebben van de extra toevoegingen, zoals de eindbazen die toegevoegd zijn aan de game en kleine aanpassingen die net iets leuker zijn dan op de Wii U, zoals het kraken van een kluis of het gebruik maken van een jetpack.

In de Wii U-versie kon je nog ieder gaatje verkennen om zo de verborgen 'Super Bricks' op te sporen, maar in de 3DS-versie ben je snel uitgezocht. Ze zitten wel in de game, maar niet in de zelfde hoeveelheid als in de Wii U-versie.

Te groot

Laat je niet verleiden om de game te kopen door het kopje deze alinea. De game is niet te groot, maar de game is wel te groot voor de Nintendo 3DS. De hardware kan de game maar nauwelijks aan, waardoor de ontwikkelaar de stad in stukjes heeft moeten knippen en aantal features uit de game zijn gesloopt. Ze hebben veel moeten laten vallen om de grootte van LEGO City op de handheld te kunnen laden.

Hoewel dit maatregelen zijn om de game nog enigszins te laten lopen op de handheld, heeft de game nog steeds last van enorme framerateproblemen en pop-ups. De pop-ups zijn vooral vervelend als je in je auto aan het rondscheuren bent en ineens iemand voor je neus opduikt. Dit bovenop de nogal karige missies, maakt het rijden er ook niet echt leuk onder.

Het eindoordeel van Alex Zweers

Ik vond LEGO City Undercover: The Chase Begins niet zo leuk zoals ik van te voren had verwacht, maar ook weer niet slecht. De missies zijn wel saai, makkelijk en te eentonig, maar de LEGO-humor maakt het een beetje goed. Het 'open-wereld'-principe wordt flink verstoord doordat de stad in verschillende stukjes is geknipt en de framerate- en pop-upproblemen maken dit er niet echt beter op. Ik kan me voorstellen dat de kleintjes onder ons de game wel leuk zullen vinden, vooral omdat het erg toegankelijk is. Doe mij maar de Nintendo Wii U-versie.

• Toevoeging van eindbazen
  • LEGO-humor is wederom aanwezig
  • Leuke gameplay
  • Saaie hoofdmissies
  • Weinig uitdaging
  • Framerate- en pop-upproblemen
Alex Zweers Eigenaar & Founder

Wat ooit begon met een liefde voor Donkey Kong Country: Diddy Kong’s Quest liep uit tot het managen van zijn eigen gamesite. Vandaag de dag waagt Alex zich echter voornamelijk aan “hier krijg ik echt een God-complex van”-games. Onze regelneef - ook wel Captain Plannert genoemd - heeft altijd wel zijn mening klaarliggen, zeker als het gaat om zijn grote passie; gaming.

Packshot LEGO City Undercover: The Chase Begins

LEGO

Nintendo 3DS