Review: Madden NFL 19 PlayStation 4

Geplaatst: 15 augustus 2018 16:00

Madden is al sinds dag en dauw dagelijkse kost voor vele Amerikanen. Het is jammer dat American Football zo weinig aandacht krijgt in Nederland, het is immers een behoorlijk tactische en intrigerende sport. Daarbij is het ook nog eens een verkapte soap waar GTST nog een puntje aan kan zuigen. Die slaat zijn vrouw, die gebruikt doping en de ander steelt de trainingstapes van de tegenpartij. Ludo Sanders zou niet misstaan aan de zijlijn van de Patriots en the people’s champ, Jeff Alberts, krijgt zijn moment to shine aan de zijlijn van de Seahawks. Helaas is bovenstaande nog geen werkelijkheid, maar ik ga mijn drama creëren in Madden NFL 19!

You know the game

American Football, of je bent groot fan, of je laat het compleet links liggen. Madden NFL stamt alweer uit 1988 en we mogen dan ook wel concluderen dat de serie onderhand meer dan een begrip is in de gamingwereld. American Football gaat dieper dan slechts een balletje gooien. Het gaat om de conditie van je spelers, het opzetten en bijhouden van je roster, het doorzien van je tegenstander en het maken van de juiste keuzes op het juiste moment. Het is tactiek pur sang. Een wedstrijd ligt immers vaker stil dan dat er wat te zien is op het veld. Met zoveel tactiek komen er ook veel regeltjes om de hoek kijken. Lastig, want al die regels naar een game vertalen is een hele opgave. Gelukkig draait Madden al wat jaartjes mee om dat wel voor elkaar te hebben. Maakt dat de serie echter uiterst toegankelijk? Absoluut niet!

Er zitten allerlei opties verborgen achter knoppen en menuutjes die je zonder inlezen vrijwel nooit gaat vinden. Gelukkig zijn er verschillende manieren om de game te spelen. Zo haal ik mijn plezier voornamelijk uit de Arcade preset waarbij het tempo wat hoger ligt en er meer ruimte is voor de zogeheten “Big Plays”. Mocht dat niet jouw ding zijn, dan is er ook de optie om voor de volledige simulatie te gaan waarbij iedere speler tot in de puntjes gepositioneerd moet worden. Daarbij krijg je ook nog eens keuze uit vier moeilijkheidsgradaties. Ruimte genoeg om aan te klooien dus. Daarbij is ook het principe ‘al spelende leert men’ hierbij van toepassing. De eerste paar uur ben je aan het vloeken en aan het tieren omdat je voor de zevende keer in een wedstrijd een interception gooit. Maar gaandeweg krijg je inzicht in wat werkt en wat niet. Welke plays moet ik vermijden en hoe voorkom ik een blitz? Gaandeweg leert men en in Madden NFL 19 is dat niet anders.

Een verkapte tutorial

Devin Wade en Colt Cruise maken ook weer een rentree. Het dynamische duo speelt dit keer de hoofdrol in Longshot: Homecoming. Deze campagne is een direct vervolg op het vorig jaar verschenen Longshot. Zie dit als Madden’s versie van FIFA’s The Journey. Wade heeft zijn plekje bij de Cowboy’s weten te krijgen als second string quarterback, maar staat nu voor de grootste uitdaging. Hij neemt het namelijk op tegen de grootste quarterbacks uit de league en loopt continu het risico om uit het team getrapt te worden. Colt heeft echter geen plekje weten te krijgen dankzij tv-show Longshot en is genoodzaakt om terug te keren naar zijn geboortestad om daar een leven op te bouwen. Wat volgt is een zoetsappig, langdradig en weinig innoverend verhaal dat je even weet bezig te houden.

Wat The Longshot: Homecoming echter wel wist te doen, is het presenteren van een tutorial. Al spelende leer je natuurlijkerwijs kennis maken met de verschillende opties. Je leert om defensive lines te doorgronden en jouw offense daarop aan te passen bijvoorbeeld. Zo kan je op basis van de tegenstander ervoor kiezen om de play te flippen waardoor je ze weet te verrassen. Het is een grappige manier om weer even in te komen. Helaas weet Longshot: Homecoming lastig de aandacht vast te houden. Ze proberen een diepgaande soap neer te zetten, maar uiteindelijk lukt het niet om medeleven voor de personages te kweken. Jammer, want het originele Longshot wist je juist wel te betrekken bij het lot van het tweetal.

Minimale inspanning

Vorig jaar werd de Frostbite-engine voor het eerst in een Madden-game gebruikt. Het was een grote stap voorwaarts wat betreft de graphics en die lijn wordt redelijk voortgezet in Madden NFL 19. De voornaamste ontwikkeling zie je terug in de animaties. Voornamelijk het rennen met de bal is vooruit gegaan waarbij de besturing responsief aanvoelt en realistisch oogt. Ook is de algemene animatie opgepoetst voor een betere ervaring in zijn totaliteit. De celebrations bij een touchdown of sack zijn aangepast waardoor het er net iets gelikter uitziet en ook de stuiptrekkingen die sommige spelers hadden zijn netjes weg gemoffeld. Wat dat betreft een mooie vooruitgang dus.

Ook de gamemodi hebben weer een aantal kleinschalige aanpassingen gekregen. Zo heeft de Madden Ultimate Team-modus een meer gestroomlijnde ervaring gekregen waarbij je het veel tegen de computer kunt opnemen in challenges en natuurlijk de seizoenen. Daarbij is het mogelijk om individuele spelerskaarten te upgraden zodat die altijd relevant blijven. Op een aantal kleinere tweaks na is dat het eigenlijk wel. Veel meer kan ik er niet van maken. Het is leuk voor de hardcore fans, maar voor de casual spelers valt er eigenlijk weinig verschil te merken.

Madden NFL 19 is absoluut geen tegenvaller. Sterker nog, het zet de stijgende lijn van het vorige deel voort. De Frostbite engine komt steeds meer tot zijn recht en dat is te zien in het eindproduct. Het is echter jammer dat de serie niet echt risico durft te nemen. Longshot Homecoming is een grote teleurstelling als je het naast het originele Longshot legt en ook op het gebied van spelen is er vrij weinig aangepast. Ach, wat verwacht je ook. De serie bestaat immers dertig jaar. Het blijft een sport en daar ben je wat betreft creativiteit redelijk gebonden aan wat je gegeven wordt. Madden NFL 19 doet wat het moet doen en dat is meer dan genoeg.

• Verbeterde animaties
  • Ziet er weer net wat beter uit
  • MUT weer iets completer