Review
Review: Mercury Hg PlayStation 3
6 oktober 2011Ik ben totaal niet scheikundig, maar weet gelukkig wel dat Hg de scheikundige naam van het vloeibare metaal kwik is. Nee, ik ga jullie geen les in...
Mercury Hg pakt elementen van Super Monkey Ball, Kororinpa en De Blob en smelt ze samen tot een geheel, en kwakt het neer op Xbox Live Arcade. Met een scheikundig sausje, menu's met de blauwdruk van het periodieke stelsel en een blob kwik in de hoofdrol lijkt deze game meer weg te hebben van een schoolvak dan een videogame. Feit blijft dat het spelen met kwik op je Xbox 360 vele malen veiliger blijft dan in het echte leven, maar of het ook meer plezier oplevert, blijft een vraag.
In Mercury Hg is het de bedoeling dat je een blob kwik van het begin- naar het eindpunt lijdt. Je hebt echter geen controle over je zilverkleurige kwik, maar hebt de mogelijkheid de wereld te kantelen. Door de wereld naar een bepaalde kant te laten overhellen glijdt je kwik naar de gewenste positie. Dit klinkt als een simpel concept, en dat is het ook. Naast je linker analoge stick, waarmee je de wereld kunt tilten, kun je je rechter analoge stick gebruiken om de camera te besturen en kun je op de A-knop drukken om je uit elkaar gedreven druppels kwik, zij het met een tijdversnelling, te laten samensmelten. De besturing is wennen, zeker gezien het feit dat dit soort games vaak op de Nintendo Wii verschijnen, waar de besturing vaak erg intuïtief is, maar de analoge knuppel blijkt uiteindelijk tóch accurater.
Het blijft echter niet zo simpel als de besturing doet vermoeden. Onderweg kom je verschillende obstakels tegen die het je kwik zo lastig mogelijk proberen te maken. In de Discovery Mode moet je alle zestig levels door zien te komen. Naast obstakels is het soms de bedoeling over bepaalde schakelaars te rollen om een nieuw deel van het level te openen of dien je je blob kwik een bepaalde kleur te verven door middel van in het level aanwezige gekleurde ringen waar je onder moet zien te rollen, om zo door bepaalde muren heen te kunnen of om kleurgevoelige schakelaars om te zetten. De grootste uitdaging zit hem echter in de levels waarbij je blob kwik in meerdere blobjes is verdeeld en je zo tegelijkertijd verschillende delen van het level moet zien te bereiken of om twee bepaalde kleuren kwik te herenigen tot 'n grote blob kwik in de mengkleur.
De zestig levels zijn onderverdeeld in vijf grote groepen, die je al vrij snel vrijspeelt door 'n of meerdere uitdagingen in een level te halen. Zo dien je binnen een bepaalde tijd binnen te komen, zoveel mogelijk van je kwik te behouden, alle bonusobjecten te verzamelen of simpelweg alleen de finish te bereiken. Je speelt alle levels echter zo snel vrij dat het bijna geen nut meer heeft om alle objectives van ieder level te halen. Dit is jammer en maakt de Discovery Mode veel te makkelijk en daardoor ook erg kort. Aangezien er maar zestig levels zijn en dus een deel van het periodieke stelsel niet is gebruikt, wordt het resterende deel in de toekomst gebruikt voor twee downloadbare pakketten. Dit is leuk en zien we niet vaak bij downloadbare games, maar om eerlijk te zijn hadden deze extra levels wel meteen bij de standaard versie mogen zitten. Ook valt het nog te betwijfelen of deze DLC binnen de 400 Microsoft Points, die je dient te betalen voor Mercury Hg, zal vallen.
Naast de Discovery Mode is er ook nog een Challenge Mode. Hierin speel je een aantal van de levels uit de Discovery Mode achter elkaar met verschillende criteria. De Challenge Mode is aanzienlijk moeilijker, maar niet zozeer leuker en leidt aanzienlijk sneller tot frustatie dan de over het algemeen compacte levels van de hoofdmodus. Tot slot zijn er nog een twintigtal Bonus Levels aanwezig, die je unlockt door in de Discovery Mode in bepaalde levels alle bonusobjecten te verzamelen. In de bonuslevels is het de bedoeling dat je een aantal van de bekende levels doorloopt, zonder ook maar een druppel kwik te verliezen en onderweg alle kwikcapsules te verzamelen. Ook deze levels zorgen voor iets meer uitdaging, maar leiden minder snel tot frustatie dan die van de Challenge Mode.
Mercury Hg is een game die je even snel tien minuutjes kan spelen, maar wordt met de minuut minder leuk als je van de langere sessies bent. Als arcade game is dit echter geen slechte eigenschap. Je wordt door de makers erg aangespoord je eigen muziek af te spelen terwijl je de levels doorloopt, wat de achtergronden op de maat van jouw gekozen plaatje zal laten bewegen. Dit is een leuke extra, maar voegt helemaal niets toe aan de gameplay, wat jammer is. De aanwezige muziek is ok', minimaal en zal je al snel het advies van de makers doen opvolgen. Tevens zijn er online leaderboards aanwezig voor ieder level en kun je het opnemen tegen ghosts van de beste spelers, maar ook dit zal slechts de fanatiekste puzzelaars bekoren.
Mercury Hg is een leuke combinatie van veelal bekende elementen. De game is perfect om even een paar minuten te spelen en de verschillende modes rekken de levensduur aanzienlijk. Feit blijft dat het einde snel is bereikt en dat de moeilijkheidsgraad pas verhoogt wordt na het spelen van de hoofdmodus. Ook met de implementatie van eigen muziek had wellicht meer gedaan kunnen worden. De scheikundige stijl van Mercury Hg is onverwacht erg interessant en de kleurrijke korte levels zijn een heerlijk tussendoortje, vernieuwen doet het echter amper.
In dit artikel
Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.
Ontwikkelaar:
Eiconic Games Limited
Uitgever:
UTV Ignition Entertainment
Release:
28 september 2011
Reviewscore:
Platforms: