Review: Mirror's Edge Xbox 360

Geplaatst: 28 november 2008 16:25

Nu Peter de 'rennen, springen, vliegen, duiken, vallen, opstaan en weer doorgaan'-intro al gebruikt heeft, moet ik iets anders verzinnen om de review van Mirror's Edge mee in te leiden. Enkel 'Kom van dat dak af' komt bij me op, en dat is nou juist iets wat je niet wil doen in de game. Je wil er helemaal niet afvallen, maar juist op blijven. Maar goed, zo blijkt maar weer dat je met onzin ook een intro kan vullen. Mirror's Edga daarentegen is geen onzin. Integendeel, en in deze review lees je waarom.

Jij bent Faith, een vrouwelijke free runner die leeft in een volledig gecontroleerde wereld. De hele wereld wordt in de gaten gehouden door de politie, waardoor criminaliteit verleden tijd is. De overheid kiest voor iedereen wat wel en niet mag. De meesten hebben hun vrijheid opgegeven in ruil voor dit rustige bestaan. Sommigen echter, zoals Faith, verzetten zich. 'Runners' noemen ze zichzelf, en ze werken onder andere als koeriers voor mensen die veilig hun berichten willen overbrengen. Als er dan toch een moord wordt gepleegd in de vredige stad, weet je dat het fout gaat. Tijd om te rennen"

Anders

Het eerste dat opvalt aan de perfecte stad waarin je rondrent, is de sfeer die zij uitstraalt. Wit, grijs en lichtblauw voeren de boventoon, waardoor het geheel een vredig uiterlijk krijgt. Schijn bedriegt echter en enkele objecten zijn dan ook geel of rood van kleur. Hierdoor ontstaat een artistiek stijltje, dat er erg goed uitziet en me wel bevalt. Het is weer eens wat anders en nog functioneel ook.

Klauteren

De rode en gele objecten, zoals planken, dozen, muren en regenpijpen, geven namelijk dat je ze kunt gebruiken bij je free running perikelen. Wanneer iets felgekleurd is, betekent het dat je het kunt vastgrijpen of kunt gebruiken bij sprongen. Op deze manier zie je snel en overzichtelijk waar je wat aan hebt. Dat moet ook wel, want de game speelt snel en vanuit de eerste persoon. Enkel het gezichtsveld van Faith zie je op je scherm, dus veel overzicht is er ook niet. In het begin kan het dan ook even wennen zijn om te achterhalen waar je heen moet. Ook het klimmen en klauteren is even wennen. Na een paar uurtjes ploeteren begin je het echter volkomen door te krijgen en raas je door de wereld als een hinde. Helaas is de game dan ook al bijna ten einde.

Kort

Want in een uur of zes kan de game al afgelopen zijn. De voorwaarde hiervoor is wel dat je niet twintig keer een stuk moet overdoen, iets wat zeer waarschijnlijk is. Sommige stukken zijn namelijk frustrerend en lastig om te halen. Door dit soort situaties kom je er wel achter dat de game snel laadt, want in een paar seconde wordt je checkpoint weer opgehaald. Een geluk bij een ongeluk zullen we maar zeggen. Door de korte duur van de game komt het verhaal, dat verteld wordt in tekenfilmachtige cut scenes, helaas niet goed tot zijn recht.

Ook de gameplay heb je tegen die tijd nog niet compleet door. Je hebt verschillende free run moves, zoals het rennen over muren, het glijden onder of springen over obstakels en het springen van gebouw naar gebouw. Timing is hierbij erg belangrijk. Naast het free runnen is Mirror's Edge ook een soort shooter. Echter kun je de hele game uitspelen zonder ook maar 'n schot te lossen. Het is mogelijk om de vijand te ontdoen van zijn wapens en in elkaar te slaan of neer te schieten, maar je kunt er net zo goed voor kiezen om voor iedereen weg te rennen.

Sneller!

Gelukkig kun je je vaardigheden nog verbeteren in verschillende time trials. Het is de kunst de kortste routes zonder fouten af te leggen met je verschillende moves. Op deze manier haal je nog wat uren extra uit de game.

Het eindoordeel van Bart Ruijter

Mirror's Edge is een unieke game, die het beste valt te omschrijven als een free running game met shooterelementen. De game ziet er goed uit en straalt een unieke sfeer uit. Daarnaast werkt het free runnen goed en verslavend en is de gameplay verfrissend, al zul je er wel tijd in moeten steken om het eenmaal door te hebben en om niet op 'n punt twintig keer te blijven hangen. De verhaalmodus is helaas wat kort, waardoor het verhaal niet geheel tot z'n recht komt. Gelukkig is er een time trial modus om extra tijd in door te brengen. Al met al toch een behoorlijke game, waarvan ik een deeltje twee graag zou willen zien.

• Gaaf stijltje
  • Free runnen
  • Uniek