Review: MotoGP 23 - Vliegt bij vlagen uit de bocht PlayStation 5

Het brullen van motoren is voor raceliefhebbers misschien wel één van de mooiste geluiden die bestaan. Voor de fans van motorsport is het jaarlijks dus ook weer genieten geblazen als Milstone met de nieuwe MotoGP-game komt. Nu kennen we Milestone natuurlijk van tal van race IP's, maar voor MotoGP beschikken zij ook over de officiële licenties voor Moto3, Moto2 en MotoGP. Dat maakt het allemaal extra interessant. Of MotoGP 23 ook echt een vooruitgang is ten opzichte van zijn vele voorgangers vertel ik je in deze review.

MotoGP 23 review1

Tot in de puntjes

Mocht je nieuw zijn in het motorrace genre, dan biedt MotoGP 23 je de ideale gamemodus om het rijden onder de knie te krijgen. Want ook dit jaar zijn uiteraard de MotoGP Tutorial weer terug. Hierin kun je op je eigen tempo de besturing van MotoGP 23 onder de knie krijgen. Als je nog niet eerder een MotoGP game gespeeld hebt, dan is het zeker aan te raden dit even te doen. De tutorials duren niet heel lang en het is goed om te weten hoe je je motor in balans houdt. Voor de doorgewinterde MotoGP speler zal de tutorial niet nodig zijn en het is dan ook goed om te weten dat je deze ook gewoon aan je voorbij kunt laten gaan.

Als je eenmaal de basis onder knie hebt is het tijd voor het echte werk. Er zijn verschillende manieren om je geleerde skills op de circuits te tonen. Je kunt natuurlijk de reguliere time trails doen, maar MotoGP 23 geeft je ook de mogelijkheid om tracks eerst goed te leren. Ieder circuit bestaat uit vier sectoren en je kunt per sector je rijstijl perfectioneren. Kies je circuit en je sector en je racet alleen dat gedeelte van de baan. Als je dus moeite hebt met bepaalde sectoren van een circuit dan kun je dat blijven oefenen zonder dat je het hele circuit moet rondrijden. Op deze manier kun je sneller de baan verkennen en werken aan je zwakke gedeeltes op het asfalt. Schrik niet als je eenmaal met tegenstanders het circuit betreedt, want de AI is zo af en toe tergend slecht. Ze bashen gewoon tegen je aan alsof je er niet rijdt en houden niet echt rekening met je.

MotoGP 23 review2

Nat, natter, natst

In de basis is MotoGP 23 weinig veranderd ten opzichte van diens voorganger. Het heeft natuurlijk ook al best een solide basis, maar er had best wat meer vernieuwing in mogen zitten. De meest opvallende nieuwe feature is het dynamische weersysteem. Dit is iets wat al in veel andere racegames, maar door Milestone nu ook in MotoGP 23 geïmplementeerd is. Hoewel ze at laat op het feestje zijn aangekomen, werkt het wel goed in deze racesim. Het weer kan midden in een race omslaan, waardoor de groene vlag vervangen wordt door een witte vlag en coureurs dus een pitstop mogen maken om van motor te wisselen. Als het weer tijdens de race verandert dan zie je naarmate de race vordert steeds meer het effect van de regen. Overigens zijn de pitstops volledig op de automatische piloot. Niet iedereen zal dat iets uitmaken, maar voor de liefhebbers is dit een gemiste kans.

Bij een droge start is de baan natuurlijk helemaal droog. Als het plotseling begint met regenen dan is de baan niet ineens zeik en zeiknat. Dit gaat echt in gradaties. Als het even regent dan worden delen van de baan wat natter en moet je dus opletten waar je je motor op het circuit plaatst. De racelijn blijft vaak langer droog en het is dan ook wenselijk deze lijn zoveel mogelijk aan te houden, omdat hier veel meer grip is. Als het langdurig regent dan wordt ook die racelijn nat en ontkom je er niet aan om je motor richting de pitstraat te begeleiden om van voertuig te wisselen. Een van de minpunten in MotoGP 23 zijn wel de physics. Vaak kloppen ze redelijk, maar bij vlagen voelen ze zeer onrealistisch aan en dat merk je nog iets sneller als het nat is.

MotoGP 23 review3

Carriére maken

Ook de carriéremodus is weer terug in MotoGP 23 en deze is door Milestone wel wat aangepast ten opzichte van de voorganger. In grote lijnen oogt het allemaal hetzelfde. Uiteraard is de user interface onder handen genomen en er is een soort social media systeem toegevoegd. Helaas voegt dit relatief weinig toe aan de beleving, maar het is een klein stapje in de goede richting. Uiteraard zijn ook de rijders en motoren weer aangepast naar het nieuwe seizoen. Ook zijn er twee nieuwe circuits te bespeuren. De eerste is India's Buddh International Circuit. Het andere circuit is Kazachstan's Sokol International Racetrack. Ondanks dat deze race in de echte MotoGP geen doorgang kon vinden, is het circuit nog wel terug te vinden in de game.

De audio in MotoGP 23 is wel goed voor elkaar. Zowel de muziek als de geluidseffecten zitten goed in de game verweven en vallen niet op. Dat is positief. Je wil tijdens het racen of het klooien in de menu's niet geïrriteerd raken door de audio. Waar het wel wat aan schort is de grafische vertoning. MotoGP 23 is in geen enkel opzicht een lelijke game en ziet er an sich prima uit. Toch checkte ik zo nu en dan voor de zekerheid of ik nu echt wel op de PlayStation 5 aan het gamen was. Als ze me hadden verteld dat het een PlayStation 4 game is, dan had ik dat ook direct geloofd. Milestone haalt op dit gebied dus zeker niet alles eruit en dat is zonde. Daar staat tegenover dat je ontzettend veel customization opties tot je beschikking hebt. Je kunt het zo gek niet bedenken of het is aan te passen in vrijwel elke denkbare kleur. Hierdoor kun je veel helemaal naar je eigen hand zetten.

MotoGP 23 review 1

Het eindoordeel van Patrick Lamers

Als je op zoek bent naar een motorsimulatie met de grote licenties, dan zit je bij MotoGP 23 zeker aan het juiste adres. Door de tal van customization mogelijkheden kun je je helemaal verliezen in het aanpassen van rijders en motoren. Dit alles onder het genot van een prima soundtrack. Toch vliegt Milestone zo af en toe uit een te scherpe haarspeldbocht. Grafisch loopt de game wat achter, de physics zijn niet altijd accuraat en pitstops gaan op de automatische piloot. Het dynamische weersysteem en de mogelijkheid om circuits in secties te oefenen zijn welkome, maar ietwat late toevoegingen in deze racesim. Hou je van motorsport, gooi dan het gas er maar op.

Aardig
  • Al je favoriete teams en rijders
  • MotoGP, Moto2 en Moto3
  • Prima soundtrack
  • Dynamisch weersysteem
  • Circuits in sectoren oefenen
  • Loopt grafisch achter
  • Physics vliegen soms uit de bocht
  • Pitstops op automatische piloot
  • Slechte AI
Patrick Lamers Hoofdredacteur

Als Hoofdredacteur zijnde is Patrick altijd op de hoogte van de laatste nieuwtjes. Denk jij met een dikke scoop te komen, dan is Patrick je geheid al voor. Deze turbopapa’s gameverslaving begon ooit met DKC en The Legend of Zelda, maar kent vandaag de dag geen grens! Zelfs een tweeling in de luiers weet hem niet van zijn passie weg te houden.

Packshot MotoGP 23

-

Milestone