Review: One Piece Odyssey - Een reis door het verleden PlayStation 5

Geplaatst: 17 januari 2023 10:00

One Piece is net zoals Dragon Ball (Z), Bleach en Naruto een zeer populaire manga en anime. Het is ook de langstlopende serie en in de loop der jaren zijn er aardig wat games uitgekomen. Om het vijfentwintigjarige jubileum van One Piece te vieren is de meest recente game, One Piece Odyssey, op 13 januari uitgekomen. In mijn Alles wat je moet weten over One Piece Odyssey kun je meer lezen over de verschillende versies en dergelijke. In deze JRPG krijg je een heel nieuw avontuur voorgeschoteld dat geschreven is door Eiichiro Oda, de auteur en bedenker van One Piece. Voorheen heb ik de anime van One Piece tot ongeveer de zevenhonderdste aflevering gekeken en vond ik het zeer vermakelijk, totdat er een arc kwam die maar niet op wilde schieten. Tevens heb ik weleens een One Piece-game gespeeld, maar dit kon me niet echt bekoren. Ik hoop dat One Piece Odyssey een interessante JRPG is en mij kan aanzetten om de serie weer eens op te pakken. Of dat ook zo is, kun je lezen in de review van One Piece Odyssey.

Een One Piece mini-arc

One Piece vertelt het verhaal van Monkey D. Luffy en zijn bijzondere bemanningsleden die na vele omzwervingen The Grand Line bevaren. Luffy heeft ooit van de Gomu Gomu no Mi Devil Fruit gegeten en hierdoor is zijn lichaam veranderd in rubber. Hij wil sterker worden, zijn reputatie en die van zijn crew opbouwen en de schat van de legendarische kapitein Gol D. Roger vinden om uiteindelijk de nieuwe piratenkoning te worden. Elk bemanningslid heeft zijn eigen droom. Zo houdt bijvoorbeeld Nami van geld (berries), schatkisten vol met goud en van onderhandelen voor de beste prijs, Zoro wil de beste zwaardvechter allertijden worden, Robin is als archeoloog altijd geïnteresseerd in oude beschavingen en Sanji is een gepassioneerde kok die met de beste ingrediënten de beste maaltijden wil bereiden. Ieder bemanningslid heeft een belangrijke rol in het verhaal. Zo hebben Chopper (de medic), Nami (de navigator), Sanji (de kok), Robin (de acheoloog en voormalig moordenaar van Baroque Works) allen hun eigen taken te vervullen en zijn ze een belangrijke schakel in het team.

In One Piece Odyssey worden de Straw Hat Pirates door een storm naar het eiland Waford gedreven. Hun schip, The Thousand Sunny, loopt hierdoor averij op en de Straw Hat Pirates zullen eerst hun schip moeten repareren, voordat ze weer hun reis kunnen vervolgen. Als Luffy op het strand bijkomt, mist hij drie bemanningsleden: Zoro, Nami en Brook. Hij gaat met de rest op zoek naar zijn vrienden. Tijdens deze zoektocht komen ze twee bewoners van het eiland tegen. Lim heeft een hekel aan alle piraten door een slechte ervaring in het verleden. Om het leed dat haar is aangedaan te voorkomen, ontneemt ze sindsdien de krachten van iedere piraat die het eiland bezoekt door deze krachten te veranderen in Cube Fragments. Ook de vriendelijke en niet-gevaarlijke groep piraten van Luffy ondergaan dit lot. Adio is later op het eiland aangekomen dan Lim, maar hij beschouwt haar als familie. Hij en Lim proberen een manier te vinden om de vier kollossen die ieder een element vertegenwoordigen te verslaan. Hierdoor zou de enorme storm die Luffy’s crew heeft doen stranden moeten verdwijnen. Lim legt ze uit dat ze hun krachten weer terug kunnen krijgen door de Memory Cubes en Fragments te gaan zoeken. Hierdoor moeten ze Waford en Memoria verkennen. Het voelt hierdoor dat je in een One Piece mini-arc zit waar je zelf de progressie bepaalt. Het is in ieder geval fijn om de Straw Hats Pirates weer eens te zien in hun eigen element.

One Piece Odyssey4

Wereld van herkenning

One Piece Odyssey ziet er fantastisch uit en het lijkt net of je een aflevering uit de serie kijkt. Het helpt zeker dat Eiichiro Oda verantwoordelijk voor het verhaal is, en nieuwe monsters en personages heeft gecreëerd. Voor de fans van de anime is het allemaal zeer herkenbaar. Niet alleen ziet de game er goed uit. Ook zijn de stemmen van de crew de originele Japanse en hierdoor lijkt het net of je in een aflevering zit. Er is alleen geen mogelijkheid om dit aan te passen naar het Engels of een andere taal. Persoonlijk heb ik daar geen moeite mee, omdat ik de serie ook in het Japans heb gekeken. Hierdoor was dit ook een wereld van herkenning en zullen de fans genieten van de typische herkenbare stemmen van de personages.

Daarnaast zijn ook de reacties en interacties van de Straw Hat Pirates zeer authentiek. De humor die je kent van de interacties tussen de bemanningsleden zie je ook regelmatig terug tijdens hun avontuur op Waford. Zo moeten Sanji en Zoro altijd even ruzie maken. Zeker als Zoro met zijn slechte richtingsgevoel voorstelt om een bepaalde kant op te gaan en hierop commentaar krijgt van Sanji die vervolgens door Zoro voor simpele kok wordt uitgemaakt. Toch zie je ook dat ze altijd samenwerken om de doelen te bereiken. Ook zie je dat Sanji’s liefde voor koken alleen geëvenaard wordt door zijn liefde voor vrouwen met name Nami en Robin. Luffy heeft naast zijn droom eigenlijk maar één obsessie en dat is eten. Hij heeft eigenlijk altijd honger en wil alles proeven. Je kunt hem dan ook niet bozer krijgen dan door zijn eten te stelen. Brook heeft het over altijd zijn skelet-vorm en maakt daar zoals gewoonlijk grappen over. Deze interacties geven het avontuur veel grappige en herkenbare momenten die de fans zeker zullen waarderen.

One Piece Odyssey3

Wisselen tussen Waford en Memoria

In One Piece Odyssey ga je het eiland Waford verkennen om je Memory Fragments terug te vinden en om materialen te zoeken die je boot kunnen herstellen. Tijdens je avontuur kom je ook grote Memory Cubes tegen die je niet zomaar kunt absorberen. Lim biedt je de mogelijkheid om deze te absorberen door Memoria te bezoeken. In Memoria moeten Luffy en zijn crew verhalen uit hun verleden opnieuw ervaren om hun verloren technieken weer opnieuw te leren. Zo bezoek je vier belangrijke arcs uit het verleden van de Straw Hat Pirates (Alabasta, Water 7, Marineford en uiteindelijk Dressrosa). Met de gevonden Cube Fragments die je in de velden vind, kun je de hervonden krachten boosten.

In het begin word je redelijk aan het handje gehouden. Dit is deels om de gameplay via korte tutorials uit te leggen en om het verhaal op te bouwen. Hierdoor kun je Waford ook niet meteen vrij verkennen. Je verkent een deel van Waford, vecht tegen een baas en als je dan eindelijk het eiland wilt verkennen, word je door het verhaal naar Memoria gestuurd. Hier beleef je een arc uit het verleden van de Straw Hat Pirates om je vaardigheden weer opnieuw te leren. Je moet deze arc eerst voltooien, voordat je weer terug naar Waford kunt. Vervolgens verken je weer een deel van Waford tot je weer Memoria bezoekt en dit blijft zich herhalen met elke arc.

One Piece Odyssey5

Toch is het verkennen leuk

Het verhaal lijkt redelijk lineair en je krijgt niet de vrijheid om alles meteen te verkennen, maar er zijn genoeg items in de velden te vinden. Luffy kan met zijn flexibele armen op moeilijk bereikbare plaatsen komen en kan zwakke plekken in een muur vernietigen. Usopp heeft een Slingshot waarmee hij items van lastig te bereiken plaatsen kan schieten en Chopper kan als enige door de kleine doorgangen komen. Nami heeft het vermogen om geld in de velden te vinden en hetzelfde geldt voor Sanji alleen zijn het ingrediënten voor zijn gerechten. Robin houdt zich bezig met de archeologische vondsten en Zoro kan met zijn zwaard stalen barrières breken. En wanneer je met een ander personage speelt, word je door bijvoorbeeld Sanji of Nami gewaarschuwd dat ze hier ingrediënten of geld ruiken. Vervolgens hoef je alleen van personage te wisselen om de items te verzamelen. De ene functie zal je meer gebruiken dan de andere, maar het biedt enige variatie tijdens het verkennen van de wereld. Met Observation Haki kun je sterkere vijanden met hoge experience lokaliseren en bijzondere items vinden. Al moet ik wel bekennen dat ik hier nog niet veel gebruik van heb gemaakt.

Daarnaast zijn er sidequests en bounty hunts om je bezig te houden. De sidequests zijn niet heel spectaculair en bestaan vaak uit fetch missies met af en toe veel backtracking voor simpele opdrachten. Gelukkig krijg je wel toegang tot Fast Travel punten, maar dit duurt wel even. Bij de bounty hunts moet je een specifieke vijand verslaan om een deel van de bounty te verdienen, want als piraat kun je deze niet zelf inleveren. Hierdoor ontvang je maar één procent van de bounty en worden de drie miljoen berries gereduceerd naar dertigduizend berries. Toch zijn de bounty hunts leuk om te doen, omdat deze gevechten meestal uitdagender zijn dan de reguliere gevechten. Luffy en zijn bemanningsleden hebben hun eigen wapens en uitrusting die je niet kunt veranderen, maar ieder personage heeft een eigen grid (dat wordt uitgebreid naarmate je verder komt) waar je verschillende artefacts in kunt plaatsen. Artefacts zijn accessoires die je kunt dragen voor stat boosts. Elke accessoire heeft zijn eigen vorm en neemt een aantal vakjes op het grid in, zodat je met een beetje puzzelen de beste stat boosts kunt creëren.

Tijdens je avontuur kom je ook campsites tegen waar je met je crew kunt feesten en bijpraten, maar er is ook de mogelijkheid om te Trickballs te craften en maaltijden te koken. De Trickballs kunnen onder andere de verdediging of aanval van de vijand voor een aantal beurten verzwakken. Ze zijn door alle personages te gebruiken en helpen zeker bij de moeilijkere gevechten. Het eten dat Sanji kookt kun je ook tijdens de gevechten gebruiken om je hp te herstellen of om verschillende stat te boosten die goed van pas komen tijdens de gevechten die wel uitdagend zijn. Daarnaast kun je met Robin Artefacts fusen waardoor je een sterkere versie kunt creëren met meerdere stat boosts.

One Piece Odyssey6

Leuke gevechten, maar niet heel moeilijk

Doe het toedoen van Lim verlies je al je vaardigheden en een groot deel van je krachten. Hierdoor ben je dus niet te sterk en dit is een simpele manier om het verleden van Luffy en zijn crew te herbeleven. Het is wel even schrikken, want je gaat van level veertig naar level één en je verliest de mogelijkheid om je technieken te gebruiken. Deze kun je herstellen door het verhaal te vervolgen en in Memoria de arcs opnieuw te ervaren. Je kunt deze technieken versterken met Cube Fragments die je in de velden vindt. Toch krijg je wel redelijk snel de beschikking over een aantal vaardigheden, zodat je jezelf kunt verdedigen en de Field Actions kunt uitvoeren. Daarnaast moet je ook weer sterker worden en levelen om onder andere je hp, def en guts te verhogen door de vijanden te verslaan. In One Piece Odyssey zijn de gevechten turn-based, maar dit krijgt wel zijn eigen invulling. Er is namelijk geen vaste volgorde en je kunt met elk bemanningslid aanvallen. Ook kun je zonder je beurt te verliezen tussen de personages wisselen.

Dat is ook wel nodig, want door het Rock-Paper-Scissor Systeem valt elk personage onder een eigen damage type (Speed, Power en Technique). Power is het effectiefst tegen Speed, Technique tegen Power en Speed tegen Technique. Hierdoor is het niet heel zinvol om met een Power damage type een Technique damage type aan te vallen. Gelukkig kun je dus wisselen en ook zien wanneer de vijanden op het punt staan om aan te vallen, zodat je dit met een gerichte aanval kunt voorkomen. Dit geeft One Piece Odyssey een strategisch element waardoor je je aanvallen kunt plannen. Het is alleen bij de meeste gevechten alleen niet nodig, omdat je de vijanden zonder veel tactiek kunt verslaan. De gevechten zijn vermakelijk, maar worden als je te lang in een arc blijft hangen repetitief, want je leert pas nieuwe vaardigheden in de volgende de arc. Ook is One Piece Odyssey niet heel moeilijk. Ondanks het feit dat je je krachten verliest, ben je toch aardig sterk en is alles zonder veel moeite te halen. De eerste vijand die een beetje pittig was, was de eindbaas van Alabasta, maar ook hij was in één keer te doen.

Wat wel voor enige uitdaging kan zorgen, is het Scramble Arena Battle System. Het strijdtoneel is verdeeld in vier verschillende zones waar elk personage eerst zijn eigen vijanden moet verslaan, voordat ze hun teamgenoten kunnen helpen. Soms is het lastig, omdat ieder personage tegenover het verkeerde damage type staat. Hierdoor moet je strategische keuzes maken, zodat het juiste personage het goede damage type aanvalt. Soms kun je met bepaalde technieken (Gum Gum Bazooka) een vijand naar een andere zone slaan, zodat deze vijand door een teamgenoot verslagen kan worden en Luffy de vrijheid heeft om anderen te helpen. Hierdoor heb je de vrijheid om hier mee te experimenteren en dit maakt de gevechten leuk om te doen. Daarnaast worden de Dramatic Scenes geïntroduceerd. Dit betekent dat je een opdracht tijdens het gevecht moet uitvoeren. Je kunt hierbij denken aan het verslaan van een specifieke vijand binnen een aantal rondes of moet je voorkomen dat een teamgenoot die omsingeld is, uitgeschakeld wordt. Je krijgt hier vaak een enorme experience boost door dus het is verstandig om de doelen van de Dramatic Scene te halen. Ook krijg je op den duur toegang tot de Bond Arts door in Memoria bepaalde rifts (Hysteria) met specifieke personages te bezoeken waardoor hun onderlinge band versterkt wordt. De Bond Arts bestaan uit spectaculaire combinaties van verschillende personages die extra veel schade aanrichten. Als je hier eenmaal toegang tot hebt, kun je door elkaar te helpen Bond Arts-punten verdienen, zodat je om de zoveel tijd van de Bond Arts gebruik kunt maken.

One Piece Odyssey1 1One Piece Odyssey1 1One Piece Odyssey1 1One Piece Odyssey1 1One Piece Odyssey1 1One Piece Odyssey1 1One Piece Odyssey1 1One Piece Odyssey1 1One Piece Odyssey1 1

Het eindoordeel van Philip Zeldenthuis

One Piece Odyssey is zeker een geweldige game voor de fans van de serie en van mensen die van een leuke anime houden. Voor nieuwkomers is het misschien lastig om alles te kunnen volgen, want vele dingen zullen onduidelijk blijven als je de manga of anime niet kent. Het kan wel mooie instap in de serie zijn, maar dan zullen sommige grote gebeurtenissen uit de vier arcs wel gespoild worden. Ook lijkt het verhaal in Waford een ondergeschikte rol te krijgen in verhouding met de arcs en dat is jammer. Er is genoeg in Waford en Memoria te verzamelen en te doen, maar ik had wel iets meer vrijheid willen hebben om Waford te verkennen. De gevechten zijn leuk om te doen en bieden enige strategische opties, maar de meeste vijanden zijn zonder veel moeite te verslaan. Als je te lang in een arc blijft hangen wordt het misschien een beetje repetitief, omdat je pas nieuwe technieken en nieuwe vijanden in een volgende arc krijgt. De technieken van Luffy’s crew en de interacties tussen de personages zijn wel zeer herkenbaar als je bekend bent met de serie. One Piece Odyssey heeft mij zeker weer enthousiast gemaakt en misschien wordt het tijd dat ik de Dressrosa arc ga kijken.

• Bezoeken van oude arcs
  • Scramble Arena Battles
  • Strategisch element tijdens gevechten
  • Pock-Paper-Rock systeem
  • Ziet er uit als de anime
  • En klinkt als de anime
  • Humor door de authentieke personages
  • Genoeg items te vinden
  • Gevechten zijn niet heel moeilijk
  • Waford is niet vrij te verkennen
  • Waford-gedeelte krijgt te weinig aandacht door arcs
  • Meeste sidequests niet heel boeiend
  • Geen optie voor Engelse stemmen
Philip Zeldenthuis Eindredacteur

Philip gaat niet van huis zonder zijn rode pen op zak. Ondanks het gebrek aan tijd, heeft hij altijd wel wat tijd over om wat d-tjes en t-tjes te corrigeren of beter nog, voor een groots avontuur in de meest uitgebreide RPG’s. In zijn lange leven heeft Philip al flink wat consoles versleten. Hij is echter nog lang niet klaar!

Packshot One Piece Odyssey

One Piece

Bandai Namco