Review: Soul Hackers 2 - Een leuke jrpg met veel herhaling PlayStation 5

Geplaatst: 18 augustus 2022 16:00

25 jaar na de release van Soul Hackers krijgt het een nieuwe game. Ik kreeg de mogelijkheid om Soul Hackers 2 te reviewen. De vraag is natuurlijk of het tweede deel in de grote voetstappen van diens voorganger kan treden. Soul Hackers 1 wordt namelijk door fans als een van de beste cyberpunk games ooit gemaakt, gezien. Dus ik besloot dat uit te zoeken voor jullie in deze review en dook in de wereld van Soul Hackers.

Voorkom de Apocalyps

In Soul Hackers 2 speel je als Ringo, een agent van Aion. Aion is een ai die een eigen samenleving heeft gesticht en de wereld van de mensen en demonen van een afstand observeert. Als Ringo een visioen krijgt van de Apocalyps besluit de ai actie te ondernemen. Dit doet die door twee fragmenten van zichzelf te creëren met een eigen ziel, daar komt Ringo uit voort en haar partner Figue. Aion deelt dan het visioen met ze en stuurt ze dan erop uit om het einde van de wereld te voorkomen.

In de quest komt Ringo verschillende Demon Summoners tegen die haar en Figue helpen in hun zoektocht. Eigenlijk staan deze bij haar in het krijt, omdat zij ze weer tot leven heeft gewekt. Laat me het uitleggen. In het visioen zag Ringo een onderzoeker en een Demon Summoner vermoord worden en zij en Figue wilden eerst proberen om hun dood te voorkomen. Eenmaal aangekomen, blijken ze al te laat te zijn. Ringo besluit dan haar Soul Hacking te gebruiken op de Devil Summoner die het mogelijk maakt om zielen weer tot leven te wekken.

Soul Hackers 2 review2

Een uniek team

De eerste Demon Summoner heet Arrow en is een agent van Yatagarasu, een organisatie die de mensheid beschermt tegen bovennatuurlijke gevaren. Al gauw in het verhaal komen daar Milady en Aizo bij, die ook om het leven komen en door Ringo gered worden. Milady was onderdeel van de Phantom Society, de slechteriken in Soul Hackers 2, die wordt verraden en voor dood wordt achtergelaten. Het laatste teamlid is Saizo, een huurling Demon Summoner die door de Phantom Society ook het noodlot treft. Ringo en Figue moeten met dit unieke team het einde van de wereld voorkomen, alleen door de verschillende meningen botsen de andere teamleden vaak met elkaar. Hier komt mijn favoriete aspect van Soul Hackers 2 aan bod.

Tijdens het spelen krijg je in gesprekken verschillende opties voorgelegd. Elke optie versterkt de band met een Devil Summoner. Je leert dan ook meer over de achtergrond van het personage en hoe hun motivaties tot stand zijn gekomen. Dit doe je allemaal in de Soul Matrix. Een gebied dat uit verschillende dungeons bestaat voor elk teamlid. Dit is ook de ideale plek om te trainen en te levellen voor als je vastloopt in de main quest. Het enige nadeel is dat de soundtrack daar na een paar uur het bloed onder je nagels vandaan haalt. Hoe sterker de band, hoe meer abilities je kan vrijspelen die echt handig zijn in de gevechten.

Soul Hackers 2 review

Veel herhaling

In het algemeen was ik blij verrast met Soul Hackers 2. Het verhaal en de personages zijn super interessant en op de Soul Matrix na heeft de game echt een goede soundtrack. Waar ik ook blij mee was, waren de boss battles en de Sabbath-mechaniek in de gevechten. Als je een zwakte van een demon of personage aanvalt, creëer je een Sabbath. Hoe meer demonen in de Sabbath zitten, hoe sterker de aanval. Toch struikelde ik na uren achter elkaar doorspelen over iets waar ik meestal tegenaan loop bij jrpg’s, dat het na een tijdje te veel in de herhaling valt. Om de paar minuten kom je in een gevecht terecht en na een paar uur val je in een bepaald ritme. Vind de zwakte, val die zwakte aan om de sterkste Sabbath mogelijk te creëren en herhaal dit net zolang tot de vijand dood is. Er is gelukkig een automatische knop die de gevechten versneld afspeelt, maar het hielp niet om de eentonigheid in Soul Hackers 2 op te lossen.

In Persona 5 ga je bijvoorbeeld overdag naar school en maak je daar allemaal dingen mee, maar hier is het constant doorgaan of sidequests doen. Iets meer variatie in activiteiten had deze game nog beter gemaakt. Waar ik wel heel blij van werd in Soul Hackers 2 waren de boss fights. Je neemt het voornamelijk op tegen verschillende leden van de Phantom Society. Elke boss heeft een unieke persoonlijkheid, verhaal en connectie met een van de hoofdpersonen. Zo moet Arrow zijn jeugdvriend onder ogen komen en Saizo zijn ex. Milady heeft het helemaal goed voor elkaar, want de leider van de Phantom Society had ook een relatie met haar en probeert de wereld te vernietigen. De bosses hebben ook verschillende fases waarin ze veel sterkere aanvallen krijgen in de tweede helft van het gevecht, wat voor extra uitdaging zorgt.

Soul Hackers 2 review1

Het eindoordeel van Jolien Mauritsz

Soul Hackers 2 is een vermakelijke jrpg met een interessant verhaal, leuke personages en gave boss fights. De soundtrack is voor het allergrootste deel geweldig, op de Soul Matrix na die mij echt na een tijd erin te hebben gespeeld, begon te irriteren. Nu vond ik het na uren spelen wel een beetje te veel van hetzelfde worden en had ik op iets meer variatie in activiteiten gehoopt.

• Interessant verhaal
  • Over het algemeen goede soundtrack
  • Goed uitgewerkte personages
  • Gave boss fights
  • Soul Matrix muziek is bloed irritant
  • Na een tijdje beginnen de gevechten te veel van hetzelfde te worden

Jolien mag dan wel poeslief ogen, maar onder dat schattige laagje zit een ongekende nieuwstijger. Deze dame weet van alles wel wat en schuwt er geen moment voor om haar mening keihard op een presenteerblaadje te serveren. Televisie, films, games, series of zelfs talkshows, Jolien weet letterlijk alles. Nee nee, echt alles! Geloof je ons niet? Stel d’r maar op de proef!

Packshot Soul Hackers 2

-

SEGA