Trailer
UnderMine 2 is het onverwachte vervolg
11 april 2024Tijdens The Triple-i Initiative was er ook ruimte voor onverwachte sequels. Check hier de aankondigingstrailer van UnderMine 2!
UnderMine: de naam zegt het eigenlijk zelf al. Vol goede moed stortte ik mij in deze rogue-like dungeoncrawler waarbij het zoeken naar goud een centrale rol heeft, maar je meer dan alleen je pickaxe nodig hebt om met een mooie buit thuis te komen. Zelf heb ik weinig ervaring met dit soort indie-titels. Daarom was ik ook aangenaam verrast toen ik na mijn eerste dungeonrun meteen weer terug wilde; meer ontdekken van de gigantische en willekeurig gegenereerde mijn, en op zoek naar nog meer goud. De combinatie van elementen die games zoals Stardew Valley en Binding of Isaac zo goed maken, maakt UnderMine tot een prachtige, maar uitdagende game die de fanatieke goudzoeker in ieder naar boven zal halen.
Je begint de game als een van de vele willekeurig gegenereerde peasants. Waarom zouden ze waardevolle personen inzetten voor het mijnen naar goud? Die zijn veel meer waard dan het leven van een low-life boer. Je speelt daarom ook niet als één personage, maar je krijgt na elke keer dat je doodgaat de controle over een nieuwe peasant. Al snel krijg je de opdracht van de Wizard om in de mijn op zoek te gaan naar goud. Daarnaast zijn er ook een aantal waardevolle personen zoekgeraakt die jij terug moet vinden, om het mijnen wat makkelijker te maken.
Tijdens je eerste run zul je al gauw merken dat het stiekem best lastig kan zijn. In the UnderMine bevinden zich namelijk ook een hoop monsters die al lang geen vers vlees meer hebben gehad… Oppassen dus! Doodgaan in de mijn is namelijk geen pretje… Je verliest de helft van je goud en dit goud heb je zeker nodig als je jezelf sterker wilt maken om verder te komen in de mijn. Gelukkig zijn de mechanics van de vijanden niet extreem moeilijk te begrijpen en weet je al snel je strategie zo aan te passen dat de monsters geen schijn van kans maken. Voordat de Wizard je voor de eerste keer the UnderMine in stuurt geeft hij je nog een waardevolle tip mee. In de mijn zijn namelijk Relics te vinden en hij raadt je aan deze goed te gebruiken tijdens je avonturen in the UnderMine
Relics zijn items die je tijdens je avonturen in the UnderMine tegenkomt. Ze fungeren als het ware als extra boosts voor je personage. Zo kun je Relics tegenkomen die je personage extra schade laten doen, je beter bestand maken tegen schade van vijanden, of je helpen bepaalde lastige obstakels te omzeilen.
Welke Relics je tegen gaat komen tijdens je runs, verschillen per keer. Variatie genoeg dus, maar het kan af en toe ook voor wat frustratie zorgen. Dit hoeft niet per se iets negatiefs te zijn, maar persoonlijk mis ik in deze game wel de mogelijkheid om je eigen speelstijl te creëren. Zo is er geen mogelijkheid om deze Relics te upgraden en zou ik ze eigenlijk zelf willen kiezen zodat ik mijn eigen speelstijl kan ontwikkelen. Denk bijvoorbeeld aan Relics die ervoor zorgen dat je meer goud vindt, maar het lastiger maken om dieper de mijn in te komen omdat je extra combat boosts mist. Ik had het leuk gevonden als ik zelf kon bepalen hoe ik the UnderMine in wilde gaan, zodat ik het wat meer zelf had kunnen plannen. Dit neemt natuurlijk niet weg dat dit een geweldig systeem is die elke run weer anders maakt!
Qua gameplay is UnderMine simpel, maar zeker niet saai. Je hebt toegang tot je pickaxe en een soort throwing axe. Beiden brengen schade toe aan je vijanden en beiden zijn te upgraden met het goud wat je overhoudt na je zoveelste keer doodgaan in the UnderMine. Net als je health en geldbuidel overigens. Het upgraden van je geldbuidel is namelijk heel belangrijk. Dit bepaalt hoeveel goud je na je run overhoudt als je doodgaat. Iets waar ik persoonlijk erg blij van werd, was het gevoel dat elke upgrade ook daadwerkelijk bijdraagt aan je succes. Zo merkte ik al snel dat ik makkelijker dieper de mijn in kwam toen ik een aantal dingen had geüpgrade. De variatie in vijanden is wat mager, maar niet storend. Daarnaast maakt UnderMine dit volledig goed door de toevoeging van onwijs gave boss battles die mij erg doen denken aan de de boss fights uit oude Legend of Zelda-games.
Hetgeen wat mij naast de gameplay ook erg opviel, was de stijl van de game. Grafisch ziet de game eruit als een 16-bit top-down game. Ook hier deed het me erg denken aan een mix van Stardew Valley en Binding of Isaac. Zelf ben ik onwijs fan van deze stijl en heb ik daarom ook enorm genoten van de game. De muziek is erg mooi, maar mag af en toe wel wat meer variëren. Na een uur dezelfde soundtrack te horen, begint het wel een beetje op je zenuwen te werken.
Voor iedereen die fan is van Rogue-like indie dungeoncrawlers met een vleugje RPG-elementen erin, raad ik UnderMine van harte aan. Zelfs voor gamers die niet zoveel hebben met indie-titels, zoals ikzelf, is het absoluut het spelen waard. Ik ben aangenaam verrast door hoeveel plezier ik heb gehad met het verbeteren van mijn runs, totdat ik uiteindelijk de eerste eindbaas zonder al te veel moeite heb kunnen verslaan. Na elke keer dat ik doodging, kon ik niet wachten om weer verder te delven en te kijken hoe ver ik deze keer kon komen. Ik miste echter wel de mogelijkheid om iets meer mijn eigen speelstijl toe te passen. Dit komt voornamelijk door de willekeurigheid van de Relics, maar ik had ook graag wat meer RPG-opties willen zien m.b.t. het upgraden van je personage. UnderMine is een geweldige game die ik zeker nog vaker op zal starten. Zelf ben ik geen materialistisch persoon, maar door UnderMine heb ik flinke trek gekregen in een enorme hoeveelheid goud!
In dit artikel
Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.
Ontwikkelaar:
Thorium
Uitgever:
-
Release:
6 augustus 2020
Reviewscore:
Platforms:
Trailer
Tijdens The Triple-i Initiative was er ook ruimte voor onverwachte sequels. Check hier de aankondigingstrailer van UnderMine 2!
Livestream
Bekijk hier Bram's laatste UnderMine-stream!
Livestream
Bekijk hier Bram's nieuwste stream over de game UnderMine!
Trailer
UnderMine is onderweg naar de Nintendo Switch. De Gameliner Award winnaar voor beste indiegame is binnenkort te spelen op de console van Nintendo.