Review: Wario Land: Super Mario Land 3 Nintendo 3DS

Geplaatst: 2 april 2012 14:30

Met een brede grijns zit ik achter mijn 3DS. Want wat voelt dat gaaf, zelf de schurk zijn. Iemand in de weg, geef je hem toch een beuk? Je krijgt zelfs nog een muntje toe van je slachtoffer! Ha! Die gaat mooi in de schatkist. Vervolgens ontdek ik in een voorgaand gespeeld level plots iets nieuws. Hey, een schat! Dat tikt lekker aan bij het totaal. Als kers op de taart brand ik met mijn vette drakenpet alle vijanden op mijn weg helemaal plat. Heerlijk om zo badass te zijn!

Standbeeld zoeken

"Als ik straks eens rijk ben"", moet Wario gedacht hebben. Een mens kan dromen, zeker mensen die zo lui zijn als Wario. Al is er 'n ding waar je Wario wel voor zal zien zweten: centen, keiharde knaken. Zo simpel als het kon zijn pikte hij daarom Mario's kasteel in toen Mario eventjes niet thuis was. Al snel werd Wario uit dat kasteel getrapt en ging hij op zoek naar nieuwe schatten. Al snel komt hij op het kekke Kitchen Island aan, want er zou een enorm beeld van Princess Peach te vinden zou zijn. Al moet je daar als Wario toch meer voor doen dan er netjes om vragen, want de piraten proberen je namelijk zoveel mogelijk dwars te liggen tijdens je standbeeldenjacht!

Beuk hem erin

Een standbeeld jatten van een groepje rovende piraten, maakt dat je een goed persoon of een slechte? Hoe dan ook het zal Wario een worst wezen, hem draait het hele avontuur maar om een ding, geld! Het standbeeld wil Wario terug verkopen aan het Mushroom Kingdom tegen een zo hoog mogelijk bedrag, zodat hij zijn eigen kasteel kan (laten) bouwen. Alle schatten en centen die daarbij gevonden worden zijn mooi meegenomen. Maar Wario is niet zo'n watje als Mario, want hij gaat niet dood als hij tegen zijn tegenstanders aanloopt. Hij heeft namelijk een andere kracht: ouderwetse spierbundels! Door tegen je vijanden aan te beuken kan je ze verlammen en verslaan. Dit werkt verrassend lekker, en zorgt voor een frisse wind in de platformer.

Beuk hem erin, het zou bijna een nieuw spel zijn voor Ter land, ter zee en in de lucht. Wario schrijft zich bij voorbaat al in!

Creatief met je omgeving

Over toffe dingen gesproken, Wario Land: Super Mario Land 3 is tof, heel tof. Van de gameplay tot aan de karakter designs, alles straalt een vertrouwde Nintendo-sfeer uit. Het platformen mag lichtelijk overeen komen met Super Mario Land 2, al snel merk je tijdens het spelen van de levels dat dit heel andere koek is. Voornamelijk het beuken zorgt hiervoor en dat is niet de enige manier om je tegenstanders uit te schakelen. Juist het zoeken van de meest lollige/verstandigste manier om je vijanden om zeep te helpen is erg leuk en laat je zelf een echte badass voelen. Soms kan je vijanden weer verlammen in je voordeel, omdat je ze nodig hebt voor een klein omgevingspuzzeltje zodat je wat extra centen binnen kan harken.

Pettenfestijn

De game zit barstensvol geheimen. Iedereen die een beetje zoekt in de levels kan wel een plekje vinden waar een aantal extra munten te vinden zijn. Soms kan je daar als gewone Wario bij, maar andere keren heb je daar hulp bij nodig. Gelukkig zijn er verschillende petjes te vinden. Waar Mario Fire Flowers kan gebruiken om met vuurballen te gooien kan Wario met een Drakenpet vuur spugen (leuk om vijanden mee uit te schakelen). Met een Bull-pet kan je extra hard beuken en aardbevingen veroorzaken. Last but not least kan Wario eventjes vliegen met de Jet-cap, handig om op die manier net die paar platformpjes te bereiken die anders ontoereikbaar zijn.

Wario begint zijn avontuur op dit stukje strand. Zou het zand ook echt naar rijst smaken?

Afwerken als een baas

Deze game houd je wel een tijdje zoet met al zijn content, er is namelijk genoeg te doen. Want naast alle leuke levels en geheimen zijn er ook een stel schatten te vinden in de levels. Het terugkeren naar oude levels loont, je ontdekt dikwijls nieuwe dingen. De afwerking van de game is de spreekwoordelijke kers op de taart. Probeer maar eens boven water vuur te spugen als Dragon Wario en daarna hetzelfde te doen onder water. Enige dingetje dat soms wel eens roet in het eten wil gooien is de sprite flickering op heftige momenten. Het is dan nog wel te spelen, toch is het hinderlijk.

Het eindoordeel van Rick Drijvers

Wario Land: Super Mario Land 3 is een van de tofste Game Boy-spellen op de Virtual Console op dit moment. Het voelt echt lekker om als een kontschoppende schurk rond te rennen op zoek naar geld en schatten terwijl je iedereen die in je weg komen te staan op een slimme manier kan gebruiken om aan nog meer centen te komen of simpelweg het ziekenhuis in beukt. De vele geheimen zorgen voor een hoge herspeelwaarde van de levels en de afwerking maakt het spel een extra groot genot om het te spelen. Een must voor 3DS-bezitters!

• Toffe gameplay
  • Leuke levels
  • Veel geheimen om te ontdekken