Review: Wario Land: The Shake Dimension Nintendo Wii

Was vorig jaar Mario nog de grote held om het universum veilig te stellen in Super Mario Galaxy, dit jaar is het de beurt aan de vadsige Wario om 'The Shake Dimension' te redden van een gemene piraat en de koningin te bevrijden. Slaagt Wario in zijn eerste avontuur op de Nintendo Wii en kunnen we net als deze dikkerd ook met ons geld smijten om deze game aan te schaffen?

Geld maakt niet gelukkig" maar Wario wel!

Als de game is opgestart op de Nintendo Wii, zie je meteen een cartoonachtige clip waarin koningin Merelda van The Shake Dimension samen met haar onderdanen is ontvoerd door de piraat Shake King. Ook heeft hij de 'bodemloze geldzak' gestolen waarmee hij oneindig veel geld kan creëren door met de zak te schudden. Aan de andere kant zien we de vrouwelijke kapitein Maple Syrup, uit dezelfde wereld als Wario, de wereldbol van The Shake Dimension stelen uit een museum. Deze wereldbol wordt opgestuurd naar de slaperige Wario, die er een kaartje bij krijgt met de melding dat er een schat inzit. Op het moment dat Wario de wereldbol kapot wil slaan met een enorme hamer, ontsnapt een Merfle uit de bol en deze smeekt Wario om zijn koningin te redden. Wario heeft hier natuurlijk geen zin in, maar stemt toch in na verleid te zijn met de enorme rijkdommen van de 'bodemloze geldzak'. Wario wordt geteleporteerd naar The Shake Dimension en hier begint zijn avontuur.

2D is still alive"

Wario Land: The Shake Dimension is een platformer in 2D-stijl en is opgebouwd uit vijf werelden met elk weer vijf levels en een eindbaas. In deze levels is het de bedoeling om van punt A naar punt B te lopen, een Merfle te redden en weer zo snel mogelijk terug te gaan naar punt A maar wel onderweg zoveel mogelijk muntjes proberen op te pikken. Met de hedendaagse technologie en vernuftig gebruik van de WiiMote, onderga je in Wario Land: The Shake Dimension zeker wel een moderne ervaring en hoef je niet bang te zijn om met een ouderwetse game te maken te hebben. Integendeel, want Wario kan allerlei behendige bewegingen uitvoeren als springen, sprinten, klauteren, transformeren in vuur- of sneeuwbal Wario, slingeren en door rotsen beuken, waarbij je de WiiMote op verschillende manieren vasthoudt. Een leuk voorbeeld is om vijanden weg te gooien. Je pakt de vijand op door de 1-knop vast te houden. Nu beweeg je de WiiMote schuin omhoog waarmee een pijl op je beeldscherm verschijnt en je de vijand in een bepaalde richting kan gooien door de 1-knop weer los te laten. Vind je een geldzak onderweg, dan kan je de muntjes hier uit halen door flink met de WiiMote te schudden.

Er schuilt meer achter deze game"dan het oog waarneemt

Normaal gesproken kan je Wario Land: The Shake Dimension binnen tien uur uitspelen, maar dan zul je lang niet alle verborgen schatten in deze game zijn tegengekomen. Zo zul je door de levels heen dingen tegenkomen op plekken waarvan je niet in eerste instantie begrijpt waarom ze op die plaats staan. Pas wanneer je een Merfle aan het einde van een level hebt bevrijd en weer snel, met de teruglopende klok, naar het begin moet rennen, kan dit met behulp van de Fastosity Dashernator. De Dashernator is een tube waarin Wario kan kruipen en eruit wordt geschoten en in rennende staat door alle soorten blokken, rotsen en vijanden kan beuken. Hierdoor worden de verborgen schatten 'n verborgen levels wel toegankelijk en levert dit je onder andere extra geld en energie op. Een nadeel is dat je telkens maar 'n blok per keer kan kapotmaken en voor andere blokken toch weer telkens terug dient te gaan naar de Dashernator om extra boost te krijgen. Het puzzelelement krijgt in Wario Land: The Shake Dimension dan ook een extra dimensie en verdubbelt de speelduur voor diegenen die alles uit deze game willen halen. En dan heb ik het nog niet eens over de doelstellingen gehad die aan het begin van een level te zien zijn om extra prijzen te winnen.

Grafisch een kunstwerk

Het uiterlijk van Wario Land: The Shake Dimension is van zeer hoog niveau. Zo is de game opgebouwd uit prachtige, kleurvolle omgevingen die van een kunstschilder lijken afkomstig lijken te zijn. Verder is er leuk met de lichtval gespeeld en zul je andere beeldeffecten tegenkomen die dit product gewoonweg compleet maakt. De achtergrondmuziek is niet storend en voegt een onbewuste extra waarde toe aan de game, waardoor je lang wilt blijven doorspelen.

Het eindoordeel van Sander Mebus

Nintendo heeft met Wario Land: The Shake Dimension laten zien dat er, anno 2008, nog steeds hele leuke tweedimensionale platformers kunnen worden uitgebracht voor de gamers van nu en de oudere generaties die vroeger platformers speelden op de NES en Super Nintendo. Wario Land: The Shake Dimension is een platformer van de bovenste plank, die je met een zeer solide gameplay en moderne besturing vele uren actie- en puzzelplezier zal bezorgen. Soms frustreert het door niet in 'n keer de juiste beweging te maken of op de plek te komen die je voor ogen had, maar doordat het speelplezier zo groot is, blijf je het met liefde proberen. We hebben hier dus met een pareltje te maken, dames en heren!

• Solide gameplay en besturing
  • Fantastisch getekende omgevingen
  • Genoeg te doen